جواد نظری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون ساخت این ایستگاه ها در شهرستان های شیروان، اسفراین، راز و جرگلان و بجنورد در مراحل پایانی است.
وی با اشاره به نبود این چنین ایستگاه هایی در استان، گفت: تاکنون تمامی اطلاعات مربوط به وقوع زلزله در مناطق مختلف استان از ایستگاه لرزه نگاری شهر قوچان واقع در خراسان رضوی دریافت می شد که پروسه ای زمان بر بود و سرعت لحظه ای لازم را نداشت.
نظری افزود: با احداث این مراکز لرزه نگاری به محض وقوع زلزله اطلاعات لازم بلافاصله در خود استان دریافت می شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی لازمه شروع به کار این مراکز را خرید و نصب دستگاه دیجیتایزر دانست و گفت: هم اکنون یک دستگاه با اعتبار یک میلیارد و 100 میلیون ریال برای استان تهیه شده که در مراحل ثبت و خرید قرار دارد و برای مابقی ایستگاه ها نیز به دنبال تامین اعتبار هستیم.
وی افزود: اعتبار مورد نیاز برای خرید همه این دستگاه ها با شرایط کنونی اقتصاد افزون بر پنج میلیارد ریال خواهد بود.
دیجیتایزر (Digitizer) نام دستگاهی است که برای تبدیل امواج آنالوگ ایستگاه های لرزه نگاری به امواج دیحیتال و قابل انتقال به رایانه به کار می رود . در ایستگاه های لرزه نگاری امواج به صورت آنالوگ ثبت می شود که دیجیتایزر این امواج را به شکل دیجیتال می کند تا برای رایانه قابل استفاده باشد.
در واقع دیجیتایزر یک ورودی است از طریق آن نقشه ها و شکل های لرزه نگاری به رایانه وارد می شود. دیجیتایزر یک سطح مستطیلی دارد که با اجزای الکترونیکی پوشیده شده است و پس از قرار دادن نقشه روی آن، می توان نقاط مختلف نقشه را نشانه گذاری و نقشه را وارد رایانه کرد.
نظری احداث و راه اندازی این ایستگاه ها را در روند تصمیم گیری، تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی و حتی پیش بینی فعال شدن گسل در نقاط مختلف استان و در نتیجه آن انجام اقدامات پیشگیرانه بسیار تاثیرگذار خواند.
وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به زلزله خیز بودن خراسان شمالی، راه اندازی این ایستگاه ها نتایج خوبی برای پیشگیری از وقوع بحران زلزله در استان داشته باشد.
استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.
مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.
براساس آمارهای موجود در سده اخیر 13 زمین لرزه با قدرت بیش از 5.5 ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است. زمین لرزه ای با قدرت 6.2 درجه درمقیاس امواج درونی زمین ریشتر بهمن سال 1375 و زلزله 5.7 ریشتری اردیبهشت ماه پارسال خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.
ط/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.