دکتر آزیتا آذرکیوان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بجنورد اظهار داشت: مردم افزون بر یک میلیون و 900 هزار واحد در سال خون اهدا می کنند که از این میزان یک چهارم شامل محصولات خونی گلبول قرمز است. وی گفت: محصولات خونی گلبول قرمز برای بیماران تالاسمی که مصرف دائم خون دارند استفاده می شود.
آذرکیوان گفت: هم اینک مهم ترین فرآورده هایی که در سازمان تهیه می شود شامل پلاکت سینگل دانر و خون کم لوکوسیت است که در کشور تولید می شود.
وی در رابطه با مدیریت مصرف خون نیز اظهار داشت: در این راستا دوره های آموزشی متعدد برای پزشکان برگزار می شود تا نحوه درست مدیریت مصرف به آنها انتقال داده شود.
عضو هیات مدیره سازمان انتقال خون ایران افزود: برای ما بسیار مهم است که پزشکان بدانند تزریق خون را فقط به بیماران خاص داشته باشند و از راه های جانبی برای برطرف کردن کم خونی و کمبود پلاکت بیماران استفاده کنند.

* ایده آل نبودن تجویز مصرف خون توسط پزشکان
وی با بیان اینکه تجویز مصرف خون توسط پزشکان در سطح ایده آل نیست، گفت: به همین منظور آموزش مصرف بهینه خون توسط پزشکان در دستور کار مراکز استان ها قرار گرفته تا شرایط مصرف بهینه تر شود و در این راستا می توان بجای مصرف خون از داروهای مرتبط استفاده کرد.
آذرکیوان با تاکید بر تلاش سازمان برای افزایش این آموزش ها، افزود: هم اکنون پزشکان و پرسنل بیمارستان ها موظف شده اند تا حتما در این دوره ها شرکت کنند و متوجه اهمیت این مساله شوند.

* تامین دو سوم فرآوره های پلاسمایی از خارج کشور
وی در ادامه به صادرات پلاسما به خارج از کشور نیز اشاره کرد و گفت: محصول پلاسما در کشور ما بعد از ویروس زدایی برای تولید فرآورده های پلاسمایی به سایر کشورها صادر می شود.
عضو هیات مدیره سازمان انتقال خون ایران یادآور شد: هم اینک حدود یک سوم فرآورده های پلاسمایی که در کشور مصرف می شود از محصولات خودمان است.
وی افزود: در بخش واردات محصولات خونی نیز هم اینک فاکتورهای انعقادی هشت و 9 را از سایر کشورها وارد می کنیم.
دکتر آذرکیوان اظهار داشت: این در حالی است که برخی از شرکت های دارویی موجود در کشور به خودکفایی رسیده اند و تعدادی از این فرآورده ها را در کشور تولید می کنیم.

*کمبود خون نداریم
وی افزود: با وجود اهدای خون، خوشبختانه کمبود خون برای بیماران در کشور نداریم و حجم بالایی از اهدا کنندگان به صورت مستمر خون اهدا می کنند.
عضو هیات مدیره سازمان انتقال خون ایران گفت: برنامه جدید این سازمان به سمت اهداکنندگان پلاکتی سینگل دانر است زیرا که هر بیمار به جای دریافت 10 واحد پلاکت می تواند دو واحد از این محصول را دریافت کند که برای بیمار ایمن تر است.
کنفرانس علمی هموویژلانس و مدیریت خون بیمار با حضور عضو هیات مدیره سازمان انتقال خون ایران و تعداد زیادی از پزشکان متخصص و فوق تخصص خراسان شمالی در محل بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد برگزار شد.
ط/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.