به گزارش ایرنا مجید پورعیسی عصر سه شنبه در آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه کشاورزی و صنایع وابسته اظهار داشت: 15 تا 20درصد اشتغال ها ناقص است که به تامل بیشتر و برنامه ریزی دقیق تر نیاز است.
وی افزود: بر این اساس اگر بتوانیم بهره وری را در حوزه های مختلف به ویژه کشاورزی افزایش دهیم بخشی از این اشتغال ناقص جبران می شود.
پورعیسی با اشاره به هدف گذاری برای صدور تولیدات استان به 15 کشور، گفت: اگر صادرات این محصولات، به ویژه تولیدات ارگانیک کشاورزی عملیاتی شود می تواند سهم بسیاری از بازار این کشورها را در کوتاه ترین زمان نصیب ما کند.
وی مشکل عمده این حوزه را در مقوله بازار دانست و افزود: اگر این مشکل حل شود بسیاری از دیگر مشکلات مرتفع می شود.
سرپرست استانداری خراسان شمالی با اشاره به کمک های دولت و بانک ها گفت: مشارکت دادن مردم در افزایش درآمد آنها و بهبود وضعیت اقتصادی، بسیار کارگشا است و باعث می شود پویایی بیشتری داشته باشیم.
وی با اشاره به اهمیت منابع بین نسلی در کشورهای توسعه یافته، گفت: نباید رشد و پیشرفت به هر قیمتی باشد بلکه باید کاری کنیم که منابع موجود را به نسل های آینده نیز منتقل کنیم.
پورعیسی با تاکید بر رعایت انسانیت و بهداشت در تولید، افزود: نمایشگاه های کشاورزی در تبادل اطلاعات بین بهره بردار و تولید کننده و خلاقان این حوزه بسیار تاثیرگذار است.
وی از مهمترین آسیب های چهل سال گذشته را غفلت از الگوی کشت عنوان کرد و با تاکید بر لزوم داشتن الگوی جایگزین، گفت: متاسفانه ما هنوز قیمت آب را نمی دانیم و شیوه ارزیابی ما در استحصال محصولات کشاورزی بر مبنای قیمت آب نیست.
سرپرست استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه نباید دنبال کمیت باشیم بلکه کیفیت باید مهم تر باشد، اظهار داشت: باید برای حدود چهار هزار دانش آموخته کشاورزی فکری اساسی کرد زیرا تا دانش و تفکر به مزرعه نیاید، اتفاق خوبی نمی افتد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این آیین با اشاره به اجرای شیوه های نوین آبیاری، گفت: 85 درصد هزینه اجرای این سامانه ها بلاعوض است و مکان یابی و طراحی و نقشه برداری نیز 100 درصد رایگان انجام‌ می شود.
عبدالله یوسفی افزود: در حوزه توسعه مکانیزاسیون نیز از سال 92 بالغ بر یکهزار و 300 میلیارد ریال منابع جذب شده که در این راستا ضریب مکانیزاسیون از کمتر از یک به 1.65 اسب بخار رسیده است.
وی به آغاز زنجیره تولید در بسیاری از محصولات کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: هم اینک از محل منابع سفر رهبری، زنجیره نوغانداری در رازوجرگلان آغاز شده و در بجنورد و جاجرم و مانه و سملقان نیز ادامه می یابد.
یوسفی افزود: زنجیره مرغ نیز در مانه و سملقان اجرا شده و در فاروج و شیروان نیز در دست اقدام است و هفته گذشته نخستین محموله مرغ از شیروان به افغانستان صادر شد.
نهمین نمایشگاه کشاورزی و صنایع وابسته و دام و طیور که با شرکت 67 شرکت از استانهای مختلف در 105 غرفه برپا شده تا 9آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی بجنورد گشوده خواهد بود.
ط/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.