به گزارش ایرنا، این پروژه که قرار بود با بهره برداری از آن، بار ترافیکی این محور کاسته شود و گره ای از مشکلات و تصادف این محور بگشاید اکنون پس از گذشت هشت سال و صرف اعتبار نزدیک به 30 میلیارد ریال در همان نخستین کیلومترهای اجرایی رها شده که نارضایتی مردم و مسئولان را درپی داشته است.
طرح چهار بانده شدن محور اسفراین - بجنورد که باید در قطعه نخست پنج و نیم کیلومتر آن اجرا می شد اکنون فقط 2.5 کیلومتر آن در آستانه بهره برداری قرارگرفته است.
به گفته مسئولان شهرستان نشست هایی برای پی گیری بهره برداری از این طرح در شهرستان با اداره راه و شهرسازی استان به عنوان پیمانکار برگزار شده که در آخرین نشست امسال که تیرماه در فرمانداری با اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی برگزار شد این اداره کل تعهد داد که ظرف دو ماه بهره برداری شود اما، تاکنون این امر محقق نشده است.
طولانی شدن زمان بهره برداری این طرح و عدم استفاده از موانع فیزیکی مناسب و علائم ایمنی و راهنمایی در این محدوده باعث استفاده برخی رانندگان از دو باند جدید اما نیمه تمام ورودی اسفراین شده که افزایش تصادفات را رقم زده است.
بر اساس آمار غیر رسمی (مطرح شده در جلسات توسط مسئولان) از هنگام رها شدن پروژه حداقل 6 نفر در تصادفات جاده این محدوده کشته شده اند، آماری که اهالی محلی روستاهای حاشیه این محور و رانندگان این مسیر نیز آن را تایید می کنند.
تلاش خبرنگار ایرنا برای دریافت آمار رسمی میزان تصادف قطعه نخست محور ورودی اسفراین از پلیس راه بی نتیجه ماند.
یکی از شهروندان اسفراین در گفت گو با خبرنگار ایرنا با گلایه از روند بسیار طولانی بهره برداری این پروژه گفت: تعیین تکلیف نشدن این پروژه باعث تصادفات زیادی در این محدوده و کشته شدن تعدادی از مردم شده است .
علی صادقی افزود: به علت نبود موانع مناسب و علائم هشدار دهنده، شانه استاندارد باندهای جدید در این محور نیمه تمام مانده و استفاده برخی رانندگان از آن، جان آنها و مسافران عبوری را با خطر مواجه کرده است.
محمدی دیگر شهروند اسفراینی نیز گفت: نبود دید کافی در شب و مشکلات فنی و عدم آگاهی برخی رانندگان از آماده نبودن جاده باعث بروز حادثه می شود.
رئیس اداره راه و شهر سازی اسفراین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت طولانی شدن اجرای قطعه نخست طرح چهار بانده شدن محور اسفراین - بجنورد را عدم تخصیص اعتبار در سه سال گذشته دانست و افزود: قطعه اول این طرح 5.5 کیلومتر بود که باید زودتر انجام می شد که هم اکنون 2.5 کیلومتر آن اجرا شده و در آستانه بهره برداری است.
مجید علی اکبریان علت تاخیر در بهره برداری این 2.5 کیلومتر را نیز در تامین نشدن قیر برای آسفالت این قطعه بویژه در محل دوربرگردان دانست و افزود: پالایشگاه ها قیر مورد نیاز را به این طرح اختصاص نداده اند کهاز طریق اداره کل راه و شهرسازی در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه پلیس راه نیز اجازه بهره برداری را منوط به آسفالت دوربرگردان این قطعه کرده، افزود: مدیر کل راه و شهرسازی در بازدید 10 مهرماه جاری از این طرح بر تسریع در بهره برداری آن تاکید کرده است.

* دهانه پل روستای برج باید اصلاح شود
رئیس اداره امور آب شهرستان اسفراین نیز با اشاره به وجود مشکل فنی مبنی بر کوچک شدن دهانه پل این روستا توسط راه شهرسازی گفت:مشکلی که براین پروژه برای ادامه این طرح در محدوده پل روستای برج دارد از سوی دفتر فنی استانداری نیز تایید شده و راه شهرسازی باید نسبت به اصلاح دهانه پل اقدام کند.
جعفر حجی پور افزود: به علت مشکل سیلاب و به خطر افتادن جان مردم در این محدوده شرکت آب منطقه ای تا اصلاح آن با این ادامه طرح در شرایط کنونی موافق نیست.

*مشکل فنی در اجرای پروژه
کارشناس دفتر فنی فرمانداری اسفراین گفته های رئیس راه و شهرسازی شهرستان مبنی بر مشکل نداشتن ادامه طرح با شرایط موجود در محل پل روستای بزنج را تایید نکرد و گفت: طی بازدید انجام شده تعریض پل حاشیه جاده در روستای بزنج باید بر اساس آیین نامه شرکت آب منطقه ای باشد تا در حوزه سیلاب خطر آفرین نباشد.
احمد وفایی با بیان اینکه حریم بستر رودخانه دراین روستا که از قدیم در اختیار مردم بوده باید تملک شود افزود: راه و شهرسازی خرید و تملک حریم رودخانه را به عهده نمی گیرد و معتقد است که یا شرکت آب منطقه ای باید با همین شرایط اجازه ادامه عملیات راه سازی را بدهد یا خودش باید تملک حریم رودخانه را انجام دهد تا بر اساس آیین نامه، اجرای طرح ادامه یابد.
وی گفت: با وجود برگزاری جلسات فراوان به علت همین مشکلات نتوانستیم در شهرستان تصمیم گیری کنیم و موضوع به دفتر فنی استان ارجاع داده شده که تاکنون این دفتر نیز به نتیجه ای نرسیده است.

*راه و شهرسازی استان به تعهداتش عمل نکرده است
کارشناس دفتر فنی فرمانداری اسفراین از دیگر مشکلات فنی طرح در قطعه نخست را جابجا نشدن تیرهای برق در محدوده آن ذکرکرد و افزود: این اقدام باید توسط راه و شهرسازی انجام شود اما این اداره کل از اجرای آن شانه خالی کرده و انجام این کار را به شرکت برق حواله می کند در حالیکه شرکت برق هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد.
وفایی با بیان اینکه این طرح در دست اداره کل راه و شهرسازی استان است و پیمانکار آن را نیز انتخاب کرده گفت: شهرستان هیچ گونه دخل و تصرفی در انتخاب پیمانکار نداشته و هیچ گونه حق نظارتی بر این طرح نیز به شهرستان نمی دهند.
وی گفت: امسال 23 میلیارد ریال اعتبار مصوب و سال گذشته نیز 16میلیارد ریال اعتبار برای این طرح گذاشته ایم ولی به سرانجام نرسیده است.
وی با بیان که اداره کل راه و شهرسازی استان به تعهدات خود برای بهره برداری در زمان تعیین شده عمل نکرده، گفت: جلسات زیاد با اداره کل راه شهرسازی و فرمانداری برگزار شده و در آخرین جلسه ای که در تیرماه امسال برگزار شد راه و شهرسازی استان متعهد به بهره برداری از این پروژه ظرف دو ماه شد ولی تاکنون به این وعده عمل نشده است .
شهرستان 120هزار نفری اسفراین در60کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد که مسیر ارتباطی این استان به استان های مرکزی و جنوب شرقی است.
7189/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.