به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی این اداره کل، دکتر یودیت تومالسکی با اشاره به ظرفیت های علمی همکاری ایران و آلمان اظهار داشت: بنیاد علمی و پژوهشی آلمان « DFG » نسبت به حمایت از کاوش ها و مطالعات در تپه باستانی ریوی تمایل خوبی نشان داده است.
وی با اینکه کاوش در تپه باستانی ریوی به عنوان پروژه مشترک با همکاری آلمان انجام می شود، افزود: این منطقه زیستگاهی بزرگ مربوط به دوره آهن است و بقایایی از دوره ساسانیان و هخامنشیان نیز یافت شده است که این دست نمونه ها را تنها در پاسارگاد و تخت جمشید داریم و از این جهت ریوی برای باستان شناسی ایران بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه در کاوش های باستان شناسی این تپه، مرحله به مرحله پیش می رویم گفت: فصل ششم کاوش به پایان رسیده است و به آینده روشن مطالعات و کاوش ها در منطقه تاریخی ریوی به جهت ویژگی های منحصر به فردی که دارد امیدوار هستیم.
سرپرست گروه باستان شناسی آلمانی در منطقه ریوی خراسان شمالی گفت: کشفیات در منطقه تاریخی ریوی خراسان شمالی برای اولین بار در شمال شرق ایران به وقوع پیوسته است و تاکنون هیچ اثری از دوره هخامنشی در شمال شرق ایران کشف نشده است.
پژوهش های باستان شناسی محوطه تاریخی ریوی به صورت مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و موسسه باستان شناسی آلمان از چند سال گذشته آغاز شده است.
شهرستان 110 هزار نفری مانه و سملقان در 45 کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است و تپه ریوی در پنج کیلومتری غرب آشخانه در اطراف روستای نجف شهرستان مانه و سملقان قرار دارد.
این شهرستان 250 اثر تاریخی و 98 اثر ثبت در فهرست آثار ملی دارد که بنای سنگی اسپاخو، بنای سنگی زرد و تپه ریوی از جمله این آثار است.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.