در این مطلب که به قلم «اسدی» نوشته شده آمده است:
تحصیل در مکان امن حق دانش آموزان است اما باید پرسید آیا مدارس استان از نظر ساختمانی دارای امنیت لازم هستند؟ آیا این امنیت زیر سقف های پیر و فرسوده بسیاری از مدارس استان تامین می شود؟ چه زمانی شاهد بسته شدن پرونده مدارس تخریبی و فرسوده استان می شویم؟ در زمانی که استان به شدت با کمبود فضای آموزشی مواجه است و در شهرستان بجنورد به عنوان مرکز استان نیازمند 200 مدرسه تازه تاسیس هستیم با مدارس فرسوده که تهدید کننده امنیت فرزندان مان است چه باید بکنیم؟ آغاز سال تحصیلی 97، فرصتی است تا به وضعیت مدارس استان از نظر ساختمان بپردازیم.
دبیرستان «سمیه» از قدیمی ترین مدارس مرکز شهر بجنورد است که سال 1332 تاسیس شد و 65 سال عمر دارد؛ یکی از مدارس فرسوده که بازسازی و نوسازی آن سال هاست که بلاتکلیف مانده است. این مدرسه از آثار ماندگار شهر بجنورد است و نیاز است به، به سازی و مستحکم سازی آن پرداخته شود. این مدرسه فرسوده اکنون بیش از 400 دانش آموز دارد. کارکنان این مدرسه معتقدند که بافت فرسوده این مدرسه از بافت نوسازی آن مستحکم تر است به نحوی که در زلزله اردیبهشت سال گذشته ساختمان نوساز خسارت دیده و بخش فرسوده سالم باقی مانده است.
مدیر این مدرسه می گوید: بازسازی و به سازی مدرسه نیازمند تامین اعتبار است. هر چند در این مدرسه احساس ناایمنی وجود ندارد ولی تنها سالن طبقه اول این مدرسه به دلیل نداشتن خرپا نگرانی هایی را ایجاد کرده است.
دبستان قدس از دیگر مدارس فرسوده شهر بجنورد است. این مدرسه دیوارهایش دارای ترک است و خرپشته آن سال گذشته در زلزله اردیبهشت به کلی تخریب شد؛ مدرسه ای که نمی توان از امنیت آن مطمئن بود.
البته این مدرسه ماجراهای دیگری نیز دارد. دانش آموزان این مدرسه پسرانه به دلیل انتقال بخشی از دانش آموزان دبستان 17 شهریور به شکل موقت به آن جا به کانون شهید باهنر منتقل شده اند؛ موضوعی که از کمبود فضای آموزشی در بجنورد نشات گرفته است.
مدیر این مدرسه که تمایل چندانی به گفت و گو ندارد، در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص امنیت جانی دانش آموزان در این مدرسه، می گوید: تصمیم گیری انتقال دانش آموزان به این مدرسه با کمیته فضای آموزشی، آموزش و پرورش بود.
330 کلاس تخریبی
«فروزان بهروز» یک فعال رسانه ای و خبرنگار با سابقه روزنامه خراسان شمالی در این باره می گوید: سال 88 بود که وزیر آموزش و پرورش وقت اعلام کرد مدارس خشتی و گلی تا پایان برنامه پنجم تخریب و نوسازی می شوند اما با این وجود هنوز 35 درصد مدارس تخریب و نوسازی نشده اند و تحصیل زیر سقف های لرزان به کابوس برخی دانش آموزان استان تبدیل شده است.
وی با بیان این که بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور 4 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی کشور برای بازسازی و مقاوم سازی مدارس اختصاص یافت که با این اعتبار آمار مدارس تخریبی کاهش زیادی پیدا کرد، اظهارمی کند: هنوز هم 35 درصد مدارس تخریبی هستند و با این که در برنامه ششم توسعه حدود سه میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای ترمیم و بازسازی مدارس تخریبی در نظر گرفته شده اما بودجه نوسازی مدارس رقم قانع کننده ای نبود.
وی ادامه می دهد: در استان بیشترین مدارس تخریبی در راز و جرگلان، مانه و سملقان و بجنورد دیده می شود، در حالی که تحصیل در مکان امن و مناسب یکی از مهم ترین مولفه های آموزشی است و از نگاه دیگر هنگامی که هر دانش آموز حدود 5 ساعت در مدرسه حضور دارد لازم است محیطی فراهم شود که امنیت و نشاط دانش آموز در آن قابل تعریف و حداقل هایی مانند سقفی محکم و استاندارد را دارا باشد، آن هم در استانی مانند خراسان شمالی که زلزله و سیل و بلایای طبیعی به اتفاقات روتین تبدیل شده است.
وی اعلام می کند: با نگاهی به آمار زلزله های استان یا سیل بازسازی، نوسازی و مقاوم سازی مدارس برای دانش آموزان از جمله ضروریات است و باید در اولویت برنامه های استان باشد. در مدارس خشتی و گلی و تخریبی امکان استفاده از تجهیزاتی مانند پکیج و بخاری هایی که خطر ساز نباشند وجود ندارد و حادثه مدرسه شین آباد به همین علت به وقوع پیوست.
وی با اشاره به این که گفته می شود تعداد مدارس تخریبی و خشتی و گلی در استان 30 درصد از مجموع مدارس استان را تشکیل می دهد، اضافه می کند: حتی اگر این رقم 3 درصد باشد با توجه به شرایط ویژه استان لازم است دولت تمهیداتی بیندیشد که قبل از وقوع هر حادثه بدی مدارس باقی مانده تخریبی نوسازی شوند و استان محروم ما به طور ویژه دیده شود.
بنابر آخرین اخبار منتشر شده از سوی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی 330 کلاس تخریبی در استان وجود دارد که به بازسازی نیاز دارند.
15 مدرسه تخریبی در مانه و سملقان
مدیر آموزش و پرورش مانه و سملقان می گوید: تعدادی از مدارس شهرستان مانه و سملقان دو نوبته هستند و در مناطق با تراکم جمعیتی بالا این موضوع بیشتر است.
«جنتی سراب» با بیان این که 10 تا 15 مدرسه مانه و سملقان تخریبی و فرسوده است، ادامه می دهد: برخی از مدارس تخریبی مانند مدرسه خرم ده شرقی با وجود این که زمین واگذار شده اما هنوز احداث بنا انجام نشده است.
وی کمبودهای اعتباری را دلیل عدم بازسازی مدارس تخریبی این شهرستان ذکر و اعلام می کند: متاسفانه به دلیل مهاجرت روستاییان به شهرها شاهد افزایش جمعیت شهری و با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم، بنابراین با شورای اسلامی برای واگذاری دو قطعه زمین برای ساخت مدرسه گفت و گوهایی انجام شده اما برای ساخت مدرسه هنوز اقدامی انجام نشده است.این مسئول با اشاره به مدارس کانکسی این شهرستان می گوید: در برخی روستاهای این شهرستان مدارس کانکسی وجود دارد که به دلیل آمار پایین دانش آموزان آن روستاهاست.
وی ادامه می دهد: در روستای حاج حسین که دارای مدرسه کانکسی است به تازگی خیری برای ساخت مدرسه اعلام آمادگی کرده است اما به طور کلی برای ساخت مدارس با کمبود اعتبار مواجه هستیم.
50 درصد مدارس خشتی و گلی
در راز و جرگلان
براساس آمار در گذشته 52 فضای آموزشی خشتی و گلی در قالب 120 کلاس درس در استان وجود داشت که حدود 50 درصد آن شامل 23 مدرسه در شهرستان راز و جرگلان بود، با وجود این که در سال های گذشته به دلیل تزریق اعتبارات سفر مقام معظم رهبری بخشی از مدارس تخریبی و خشتی و گلی راز و جرگلان بازسازی شده اما هنوز هم این منطقه دارای حداقل 10 مدرسه تخریبی است که نیاز ویژه به بازسازی دارند.
مدیر آموزش و پرورش راز و جرگلان در همین باره می گوید: در سال های گذشته به برکت اعتبارات سفر مقام معظم رهبری حدود 25 مدرسه در این منطقه ساخته شده است، اما اکنون این منطقه حدود 10 مدرسه تخریبی دارد.
«محمدی» با بیان این که هنوز هم مدارس فرسوده و خشتی و گلی در این منطقه وجود دارد، ادامه می دهد: 5 مدرسه دو نوبته در مرکز راز و جرگلان وجود دارد و نیازمند فضای آموزشی بیشتری هستیم زیرا با کمبود فضای آموزشی مواجه ایم.
وی می افزاید: درخواست برای تامین اعتبار داده شده اما به دلیل شرایط اقتصادی احداث فضای آموزشی جدید بسیار زمان بر است و در دو سال گذشته وضعیت بازسازی، ساخت و به سازی مدارس مناسب نبوده است.
وی اضافه می کند: در این منطقه تعداد بسیار زیادی مدارس کانکسی وجود دارد.
5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.