مجتبی مزروعی روز شنبه در همایش دستاوردهای بخش کشاورزی قوچان به مناسبت هفته دولت افزود: در سال های گذشته برداشت چغندر قند در این استان با 65 هزار هکتار سطح زیر کشت، یک‌ میلیون و 500 هزار تن بود که اینک با یک ‌سوم این اراضی شاهد افزایش تولید این محصول هستیم.
وی اظهار داشت: به رغم کمبود بارندگی پارسال و سرما و یخبندان سال جاری تاکنون 540 هزار تن گندم در این استان تولید شده که 360 هزار تن آن از کشاورزان خریداری شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته 3 هزار و 500 میلیارد ریال زعفران برای کمک به کشاورزان خریداری‌ شد گفت: اگر بازرگانان در محصولاتی همانند کشمش رقابت منفی داشته باشند باز هم این محصولات از کشاورزان خریداری می‌شود تا آسیبی به آنان وارد نشود.
مزروعی افزود: اگر بخواهیم تولید را افزایش دهیم باید شیوه ‌ها و روش ‌ها را تغییر داده و به علم روز تجهیز شویم زیرا کشاورزی ایران نیازمند تغییر است.
وی با یادآوری اینکه قبل از پیروزی انقلاب، کشور ما به‌ عنوان واردکننده مرغ، تخم‌ مرغ و گندم به شمار می‌ آمد اظهار داشت: در گذشته خراسان رضوی 9 هزار تن تولید مرغ داشت که امروز به 187 هزار تن رسیده است.
وی گفت: مشکل امروز ما تولید نیست بلکه مازاد تولید است که برای این مشکل باید پا را از مرزها فراتر بگذاریم و بازار تولید را در خارج از کشور شناسایی کنیم.
مزروعی اعتبار بخش آب ‌و خاک در سال 92 را 130 میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: این مبلغ اینک به 2 هزار و 600 میلیارد ریال رسیده است.
وی اظهار داشت: 140 هکتار از اراضی استان در سال 92 کشت گلخانه ‌ای داشت که امروز به 380 هکتار رسیده و با توجه به وضعیت آب، اقلیم و نیازها باید به بیش از 10 هزار هکتار برسد.
وی با اشاره به سخت گیری بانکها در پرداخت تسهیلات گفت: در این برهه از زمان نباید به مردم فشار وارد کرد بلکه باید دست کسی را که برای بخش کشاورزی وام می‌ گیرد گرفت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از ابلاغیه دولت مبنی بر بخشودگی جرائم وام ‌های کمتر از یک میلیارد ریال در صورت تسویه خبر داد و افزود: این امر به شهرستان ‌ها ابلاغ ‌شده که فرمانداران باید آن را پیگیری کنند.
وی اظهار داشت: 40 هزار میلیارد ریال نیز توسط دولت برای تمدید 2 ساله تسهیلات کشاورزان خسارت‌ دیده از خشکسالی و سرمازدگی در نظر گرفته ‌شده که بانک ‌ها در این زمینه نیز باید با مردم مدارا کنند تا منابع اعتباری ابلاغ شود.
وی با بیان اینکه 80 درصد کشاورزی کشور به ‌صورت خرده مالکی است گفت: اگر شرکت تعاونی خوب نداشته باشیم نمی ‌توانیم در بازار خوب ظاهر شویم لذا باید از جوانان باسواد در هیات‌ مدیره استفاده شده و از رکود تعاونی‌ ها جلوگیری شود.

* 2 هزار و 800 قوچانی در سامانه کارا ثبت‌ نام کرده ‌اند
فرماندار قوچان نیز در این مراسم گفت: سامانه کارا از فروردین ماه تا چند روز گذشته فعال بوده و 2 هزار و 800 قوچانی در این سامانه ثبت‌ نام کرده‌اند و این شهرستان با 25 درصد ثبت نام کنندگان بیشترین سهم را در استان به خود اختصاص داده است.
علیرضا قامتی با بیان اینکه در حوزه جهاد کشاورزی اتفاقات خوبی را در شهرستان شاهد بوده ایم افزود: در سال 95 و 96 به ‌اندازه کل ادوار گذشته لوله ‌گذاری فشار قوی و کم‌ فشار در این شهرستان انجام‌ شده است.
وی اظهار داشت: در جذب اعتبارات روستایی رتبه دوم استان را دارا هستیم بطوریکه سهم قوچان در تسهیلات روستایی 80 میلیارد ریال بوده که تاکنون 110 میلیارد ریال تسهیلات در این حوزه جذب و 2 پروژه نیز در حال انعقاد قرارداد با بانک است که در صورت انعقاد قرارداد و گرفتن تسهیلات این مقدار به 220 میلیارد ریال خواهد رسید.

* بانک کشاورزی از کشاورزان حمایت نمی کند
امام ‌جمعه قوچان نیز در این جلسه مشکل اصلی کشاورزان قوچان را بانک کشاورزی دانست و گفت: بانک کشاورزی پا بر گلوی دامدار و کشاورز گذاشته و 2 برابر تسهیلات پرداخت شده از آنان دریافت می کند.
حجت ‌الاسلام دستجردی افزود: بانک ‌های ما سهمی در تولید ندارند و فقط به فکر پر کردن جیب خود هستند.
وی اظهار داشت: قوچان در بخش صنعت پیشرفت خوبی نداشته اما در بخش دامداری و کشاورزی جایگاه خوبی در کشور دارد لذا باید با مکانیزه و صنعتی کردن امور دامی و زراعی و استفاده از روش ‌های نوین هزینه ‌ها را کاهش دهیم وگرنه جوابگوی مسائل صنعتی جامعه نخواهیم بود.
شهرستان 180 هزار نفری قوچان در 137 کیلومتری شمال مشهد واقع است.
7501 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.