به گزارش ایرنا اکنون 52 حزب سیاسی در خراسان رضوی فعالیت دارند که از این نظر جزو استانهای برتر به شمار می رود، از این تعداد 14 حزب منشاء استانی دارند و 38 حزب شعبه و شاخه ای از احزاب ملی هستند.
از دیگر سو خراسان رضوی از استان های تراز اول به لحاظ برخورداری از مراکز پرشمار تجاری و صنفی بوده و دومین نظام صنفی کشور را دارد؛ تنها در کلانشهر مشهد 106 اتحادیه با 120 هزار واحد صنفی فعالند.
این استان هشت درصد از واحدهای صنفی و 6.5 درصد از اتحادیه های کشور را دارد که از مجموع اصناف خراسان رضوی 8.2 درصد اصناف توزیعی، 8.8 درصد خدمات فنی و 7.5 درصد اصناف تولیدی هستند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز خراسان رضوی با برپایی میزگردی تلاش کرد عملکرد احزاب سیاسی در حوزه بازار و فرآیندهای مرتبط با آن را با حضور اعضای احزاب مختلف اعم از اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل به بحث و بررسی بگذارد.
در این میزگرد، دبیران احزاب موتلفه اسلامی و اسلامی کار در خراسان رضوی، عضو حزب اعتدال و توسعه در خراسان رضوی، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران، عضو کانون دانشگاهیان ایران، عضو حزب کارگزاران سازندگی در خراسان رضوی حضور یافتند.

*مروری بر نقش بازار در سیاست های کشور، قبل از انقلاب
دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: از سالها قبل بازار به لحاظ ساختاری یک نظام صنفی را پدید آورده که نقش عمده ای در تحولات سیاسی، اجتماعی و تاریخ ایران بازی کرده است.
حمیدرضا ترقی اظهار داشت: در گذشته بازار در کنار مسجد، مدارس دینی و غیره بوده و در تهران به ارگ سلطنتی ختم می شد و در واقع بازار یک درهم تنیدگی بین اقتصاد، اعتقاد و مدیریت شهر را در پایتخت تشکیل می داد لذا دولتها هر زمان که شلوغی و رونق بازار را می دیدند آن را به عنوان نشانه امنیت و اقتدار خود تلقی می کردند.
وی بیان کرد: از دوران صفویه تقریبا بازار یک بازیگر جدی در عرصه سیاست داخلی کشور به شمار می رفت و مصادیق زیادی وجود دارد که نشان می دهد، حرکت بازار در عرصه سیاسی کشور، حساب شده و تاثیرگذار است.
وی خاطر نشان کرد: رضاشاه به خاطر تاثیری که بازار در عرصه سیاسی کشور داشت، تلاش کرد در دوره 20 ساله حکومتش مرکزیت بازار تهران و استقرار تشکلهای صنفی بازاریان را از بین ببرد.
ترقی ادامه داد: در آن زمان هیات وزیران در راستای فواید عامه دولت، اتاق تجارت را تاسیس کرد که به معنای دولتی کردن صنوف مردمی بود و این تقریبا اولین ضربه ای بود که به بازار خورد و نقش دولت در مدیریت بازار افزایش پیدا کرد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: در دوران مصدق بازار نقش مهمی در عرصه سیاسی بازی کرد زیرا اگر اوراق قرضه برای نفت که به مردم فروخته شد، توسط بازاریان خریداری نمی شد، واقعا دولت امکان مقاومت در برابر شرایط ملی کردن نفت را نداشت.
ترقی اظهار داشت: بعد از دوران مصدق نیز با اعلامیه امام راحل، بازار وارد صحنه مبارزه با رژیم شاه شد و بستن بازار در دوم و سوم بهمن سال 1341 و اعلام عزای عمومی، در واقع نقش بازار را به صورت کامل در عرصه سیاسی کشور نشان داد و خاستگاه حزب موتلفه اسلامی نیز از درون حرکت بازاریان سیاسی حول مرجعیت دینی بود.
وی بیان کرد: به دستور امام راحل، حزب موتلفه اسلامی از درون بازاریان تشکیل شد و بعد به عنوان بازوی مرجعیت و رهبری در دوران انقلاب و مبارزات در صحنه قرار گرفت؛ باقی بازاریان در طول انقلاب هم نقش تامین کننده مالی مراجع، نهضت و مبارزه را داشتند و حتی تامین خسارت در طول مبارزات انقلابی را نیز بازاریان تقبل کردند.

*بعد از انقلاب، همگرایی بین بازار و دولت ایجاد نشد
دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: در زمان جنگ سیاست های اقتصادی در کشور تغییر کرد و دولت وقت، سیاست های اقتصادی را به سمت دولتی شدن، پیش برد لذا وقتی اقتصاد دولتی می شود، به طور طبیعی میدان برای فعالیت بخش خصوصی و مردم به نحوی تنگ می شود.
ترقی بیان کرد: در دولت سازندگی، سیاست اقتصادی کشور به سمت ایجاد فروشگاه های زنجیره ای رفت و این مساله قدری با تضعیف بازار آغاز شد که این موضوع به لحاظ اقتصادی، اشکالات جدی دارد.
وی اظهار داشت: فروشگاه های زنجیره ای رفاه و فروشگاه هایی از این دست، تقریبا شاکله بازار سنتی را برهم زد و آن بازاری که تامین کننده منابع مالی انقلاب، روحانیت و پشتوانه همه اینها تلقی می شد، به مرور تضعیف شد؛ لذا قشر جدیدی در بازرگانی و تجارت حضور یافتند و این طیف آن ویژگی هایی را که بازاریان سنتی به لحاظ اعتقادی و مذهبی داشتند، نداشتند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: در بازار جدید تقریبا بحثی از مسائل اعتقادی و مذهبی نیست و بیشتر ملاک سود و زیان است، در این شرایط در واقع رقابتی بین بازار سنتی و بازار مدرن به وجود می آید اما دولت به طور طبیعی از فروشگاه های زنجیره ای بیشتر حمایت و آنها را تقویت می کند.
ترقی اظهار داشت: این در حالی است که در کشور به صورت میانگین شمار واحدهای صنفی بیشتر از میانگین جهانی است؛ هرچند افزایش شمار واحدهای صنفی یک آسیب در سیاست های اقتصادی کشور است اما این مساله به نفع برخی سازمان ها مانند شهرداری از نظر دریافت حق تجاری از صنوف و به نفع دولت از بابت دریافت مالیات است.
وی بیان کرد: سیاست افزایش صنوف در اصل به ضرر مردم است و به نظر می رسد این مساله اصناف را در عرصه سیاسی کشور از همسویی و همگرایی کامل با نظام و کشور خارج می کند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: به خاطر همین تضاد منافعی که دولت با صنوف پیدا می کند، دیگر همراهی که باید بین بازار، دولت و اصناف باشد، مشاهده نمی شود لذا اعتراضاتی که در شرایط کنونی از بازار به گوش می رسد، ناشی از سیاست های غلط اقتصادی است که طی چند دهه اخیر در کشور اعمال شده است.
ترقی اظهار داشت: هم اینک کل منافع بازار در معرض تهدید قرار گرفته و شرکت ها و موسسات مالی که جایگزین شده اند، دیگر معیارهایی را که بازار سنتی رعایت می کرد، رعایت نمی کنند.
وی بیان کرد: ملاک دولت برای راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای، در درجه اول حذف واسطه ها و کاهش قیمت برای مصرف کنندگان بود اما درصد سودی که این فروشگاه ها در فروش اجناس اعمال می کنند از درصد سود بازاریان سنتی بیشتر است لذا نمی توان از این فروشگاه ها به عنوان یک مزیت یاد کرد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: هم اینک گروه های سیاسی که حول محور صنوف و بازار در کشور شکل گرفته اند مانند جامعه اسلامی اصناف در یک موضع تعارض با سیاست های اقتصادی نظام قرار دارند.
ترقی اظهار داشت: این تعارض زمانی قابل اصلاح است که سیاست های اقتصادی و عدم کنترل و رهاسازی در خصوص افزایش بی رویه واحدهای صنفی اصلاح شود؛ به عنوان مثال باید مالیات به سمت واقعی تر شدن پیش رود و اشکالات قانون مالیات بر ارزش افزوده رفع شود.
وی بیان کرد: قانون عدم محدودیت در صدور جواز کسب برای صنوف برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است زیرا میزان کالایی که در دست این صنوف قرار دارد 20 برابر نیاز واقعی کشور است و سرمایه ای که در این صنوف خوابیده، قابل محاسبه نیست.
وی افزود: از سوی دیگر صنوف به جز واحدهایی که فروشنده مواد غذایی هستند، در طول روز فروشی ندارند، در مقابل اجاره بالا و هزینه های جانبی زیادی را باید بپردازند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: در مجموع فکر می کنم که سیاست های دولتها در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی باعث شد که حرکت و موضع سیاسی بازار نسبت به دولت بر پایه همگرایی و همراهی نباشد.

*احزاب پل ارتباطی بین مردم و حکومت
دبیر حزب اسلامی کار در خراسان رضوی نیز گفت: احزاب سیاسی به جز آن سیاست ورزی کلانی که دارند، به شدت درگیر بحث تجارت، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری در حوزه تجارت، بازار و کسب و کارند که البته برعکس این موضوع نیز می تواند صادق باشد.
رضا گلستانی اظهار داشت: در کشورهای متمدن جهان به نوعی زمینه تحقیق و تفحص در علوم سیاسی جامعه حتی در زمینه مباحث اقتصادی و نقش بازار وجود دارد و این مهم می تواند ارتباط مستقیمی با بحث سیاست و احزاب نیز داشته باشد.
وی بیان کرد: حزب سیاسی گویای تفکرات و تلقی های خاص خود است و می تواند این اندیشه ها را به صورت اپیدمی در جامعه پخش و به مردم القا کند، همان طور که حزب سوسیالیست در فرانسه و حزب کارگر در انگلستان، تفکراتشان را در جامعه نشر می دهند.
وی ادامه داد: در ایران یکی از ارکان حیاتی جریان اقتصادی که تاثیر زیادی در سیاست داشته، بازار بوده است؛ هر زمان که عرضه و تقاضا در بازار تعادل پیدا کرده، وضعیت اقتصادی مردم نیز بسامان بوده و هر زمان که آرامش اقتصادی بر کشور حاکم بوده، تاثیر خود را بر حوزه های فرهنگی و اجتماعی نیز گذاشته و آرامش را در این حوزه ها ایجاد کرده است.
دبیر حزب اسلامی کار در خراسان رضوی گفت: این حزب ارتباط مستقیمی با بازار دارد و در واقع از جمله احزابی است که علاوه بر فعالیت تخصصی در حوزه سیاسی، به دغدغه ها و مسائل کارگران نیز می پردازد.
گلستانی اظهار داشت: یکی از نقش های اساسی احزاب گوش سپردن به مطالبات مردم و انتقال آنها به مسئولان است، در واقع احزاب زبان گویای مردم در بخشهای مختلف هستند تا به نوعی مطالبات مردم را پیگیری کنند.
وی افزود: از دیدگاه تخصصی احزاب می توانند در زمینه فرهنگ مصرف، فرهنگ تولید از بعد تخصصی کار و حتی فرهنگ سازی برای بسته بندی و عرضه کالا موثر واقع شوند.
دبیر حزب اسلامی کار خراسان رضوی گفت: احزاب می توانند نسبت به سیاست های خارجی دولت و همچنین خلائی که در حوزه سیاست خارجی دولتها نسبت به بازار و اقتصاد وجود دارد، به صورت مستقیم وارد مذاکره شوند و اجازه ندهند لطماتی از این حوزه به شاکله جامعه وارد شود.

*احزاب، بعد از انقلاب ضعیف عمل کردند
دبیر حزب اسلامی کار در خراسان رضوی، میزان تاثیرگذاری احزاب در جامعه را منوط به مقبولیت آنها در بین مردم دانست، افزود: هم اکنون شرایط اقتصادی جامعه نابسامان است و در این شرایط احزاب می توانند پل ارتباطی بین مردم و مسئولان برای انتقال مطالبات و خواسته ها و حتی اعتراضات آنان به گوش دولتمردان باشند.
گلستانی بیان کرد: عکس این موضوع نیز ممکن است، یعنی احزاب می توانند موفقیت های دولت در زمینه های مختلف اقتصادی را به گوش مردم برسانند و ایفای درست نقش پل ارتباطی از سوی احزاب می تواند تاثیر بسزایی در بازار داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: طی چهار دهه گذشته احزاب در حوزه کار تشکیلاتی خود که انتقال مطالبات مردم به دولت و انتقال موفقیت های دولت به مردم است، ضعیف عمل کرده اند زیرا هنوز در کشور حزب به معنای واقعی شکل نگرفته و احزاب ما، چارت اصلی خود را به صورت اصولی و آکادمیک ندارند و وظایف خود را به خوبی نمی شناسند.
دبیر حزب اسلامی کار در خراسان رضوی گفت: ساختار افراد در حزب باید متشکل از بزرگان سیاسی در کنار جوانان بانشاط و خوشفکر باشد زیرا قرار گرفتن این دو طیف در کنار هم می تواند اثرگذاری واقعی را داشته باشد؛ در واقع حمایت از جوانان در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می تواند در جامعه اثرگذار باشد.

*ضعف سیاست خارجی، عامل مهم کاهش ارزش پولی
عضو حزب اعتدال و توسعه در خراسان رضوی نیز گفت: قبل از جنگ جهانی اول، مهمترین و تاثیرگذارترین عامل در ارزش پولی کشورها، اندوخته مسکوکات طلا و نقره بود یعنی هر دولتی که مقدار بیشتری طلا و نقره در خزانه و صندوق ارزی داشت، صاحب پول ارزشمندتری بود.
خسرو شمسیان اظهار داشت: بعد از جنگ جهانی اول، ذخایر و منابع زیرزمینی کشورها، یک مولفه اثرگذار به شمار می رفت به این معنا که برخورداری از ذخایر نفتی، طلا و مس به عنوان دومین عامل تاثیرگذار در ارزش پولی یک کشور محسوب می شد.
وی بیان کرد: در زمان جنگ جهانی دوم، موقعیت راهبردی بر ارزش پولی کشورها اثرگذار شد اما تاثیرگذارترین عامل در این حوزه بعد از جنگ جهانی دوم بود که تحولات سیاسی یک کشور در رابطه با دنیای اطرافش در ارزش پولی در نظر گرفته شد و هر چقدر دایره ارتباط کشور با دنیای اطراف گسترده تر می شد، ارزش پولی آن کشور بالاتر می رفت.
عضو حزب اعتدال و توسعه گفت: ایران ذخایر معدنی و منابع زیرزمینی زیادی دارد، از موقعیت راهبردی مناسبی برخوردار است و با وجود همه حرف هایی که برای ارزش پولی ایران گفته می شود، وضعیت ایران در این بخش خوب بود اما ضعف ارتباطی ایران با کشورهای دیگر منجر به رکود فاحش در این بخش شده است.
شمسیان اظهار داشت: وقتی دولت نتواند ارتباطات مناسبی را با کشورهای دیگر برقرار کند، تبعات این موضوع بر بدنه کشور اثرگذار خواهد بود.

*تعدد بیش از حد احزاب، قدرت آنها را کاهش می دهد
عضو حزب اعتدال و توسعه در خراسان رضوی ادامه داد: در همه کشورها تعداد احزاب سیاسی محدود است اما در ایران احزاب زیادی شکل گرفته که خود را اثرگذار می دانند اما وقتی تعداد حزبها زیاد شود، قدرتشان در انتقال مطالبات ملت کاهش می یابد.
شمسیان با بیان اینکه آنچه حزب را قدرتمند می کند، نوع تشکیل آن است، افزود: در تمام دنیا حزب از پایین به بالا تشکیل می شود اما در کشور ما برعکس است و حزب از بالا به پایین شکل می گیرد.
عضو حزب اعتدال و توسعه در خراسان رضوی گفت: در یک حزب کمیته ها و کانون های مختلف برای هر حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تعریف شده که یکی از این کمیته ها می تواند به بحث بازار و اصناف اختصاص داشته باشد، همان طور که هم اینک در یک حزب کانون هایی مربوط به جوانان، زنان، مهندسان و غیره برای پیگیری مطالبات و بررسی مشکلات هر قشر وجود دارد.
شمسیان اظهار داشت: احزاب پل ارتباطی بین دولت و مردمند و در حقیقت با قدرتی که افراد یک حزب دارند، مسئول رساندن صدا و مشکلات مردم به گوش دولتمردانند، حال اگر شاکله یک حزب از پایین به بالا شکل گیرد، قطعا کمیته ها و کانون های مختلف در احزاب می توانند در پیگیری مسائل تاثیرگذار باشند.
وی اضافه کرد: از آنجا که احزاب نقش مشاور را برای دولت ها دارند، قطعا می توانند موضوعات را از پایین به بالا به راحتی پیگیری کرده و در این مسیر بسیار اثرگذار باشند.

*احزاب در ایران فقط ماهیت سیاسی داشتند
عضو حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی گفت: احزابی که در ایران فعال هستند اصلا کمیته اقتصادی ندارند، چه برسد به کمیته بازار؛ زیرا تا قبل از انقلاب عمده مطالبات احزاب، مطالبات اقتصادی نبوده لذا بازار نیز در آن نقشی نداشته است.
مجتبی سادات محمدی اظهار داشت: از آنجا که دغدغه اصلی مبارزان قبل از انقلاب اسلامی، آزادی های سیاسی، اجتماعی و مدنی و مسائل مذهبی بود، هیچ گاه دغدغه ای در حوزه اقتصاد نداشتند و بنا بر این به مسائل بازار پرداخته نمی شد.
وی بیان کرد: حتی در شعارهای انقلاب که شامل استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی می شد، بحث اقتصاد مطرح نبود و احزاب در آن زمان گمان می کردند که حوزه اقتصادی مساله ای نیست که بخواهند نسبت به آن نگران باشند؛ بعد از انقلاب اندک اندک مشکلات اقتصادی مطرح شد و احزاب به فکر افتادند که کاری در این مسیر انجام دهند.
وی اظهار داشت: با این حال احزاب قبل و بعد از انقلاب به طور کلی توجه جدی نسبت به مسائل اقتصادی نداشتند و در اساسنامه آنها نیز چیزی در مورد اقتصاد ذکر نشده بود، آنها در حوزه اقتصادی رویه مشخصی نداشتند و اگر برخی از اعضا وارد مسائل اقتصادی می شدند، بنا به رشته کاری یا تخصصشان در حوزه اقتصاد و بازار بوده است.
عضو حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر اکثریت احزاب ما از فرهنگیان و روشنفکران تشکیل شده بود، لذا دغدغه فرهنگیان یا روشنفکران معطوف به مشکلات حوزه خود می شد نه بازار.
سادات محمدی اظهار داشت: در مجموع تاکنون در ایران، حزب منسجمی که بتواند در همه چیز نظر بدهد و به قولی 'دولت در سایه' باشد، شکل نگرفته که عدم شکل گیری چنین حزبی دلایل مختلفی دارد و یکی از دلایلش این است که در نظام جمهوری اسلامی به حزب چندان بهایی داده نمی شود.
وی افزود: در همین مشهد اگر بخواهید حزب قوی داشته باشید حداقل باید 120 کمیسیون در این حزب نسبت به 120 سازمانی که در مشهد فعالیت دارند، شکل بگیرد تا بتواند در مورد عملکرد هر نهاد به صورت تخصصی نظر بدهد، یعنی باید حزب در قالب 'دولت در سایه' از افراد مختلفی تشکیل شود که کار را می فهمند و زوایای مختلف آن را تشخیص می دهند، برای همه موارد و ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی برنامه دارند و در زمان انتخابات به فرد منتخب خود به عنوان رئیس جمهوری برنامه لازم را در همه حوزه ها برای مملکت داری ارائه می دهند.

*هزینه کار حزبی در ایران بالاست
عضو حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی ادامه داد: امروزه در کشور هزینه کار حزبی و تشکیلاتی آنقدر افزایش یافته که هیچکس حاضر نیست چنین حزبی یا تشکیلاتی راه بیندازد، اگر هر حزبی موفق شد فرد مورد نظر خود را در انتخابات بر مسند ریاست جمهوری بنشاند، پس از آن اختیارات لازم را ندارد تا بتواند برنامه ها و وعده هایی که به طرفداران خود داده را عملی کند؛ و در نهایت به طور کلی احزاب در ایران نمی توانند نقش خود را در بخشهای مختلف به خوبی ایفا کنند.
وی بیان کرد: از سوی دیگر با توجه به ساختار نظام جمهوری اسلامی، در مسائل اقتصادی باید سیاست کلی از سوی روحانیون بنا نهاده شود، اما تاکنون از روحانیون برنامه اقتصادی جدی و منسجمی دیده نشده، به عنوان مثال روحانیون می گویند 'ما با نظام ربوی مخالف هستیم' اما در مقابل برنامه ای برای مقابله با آن ارائه نکرده اند.
سادات محمدی اظهار داشت: بخشی از این مبانی اقتصادی باید در حوزه های علمیه تعیین تکلیف شود اما در حوزه نیز برنامه مشخص اقتصادی وجود ندارد تا سیاستمداران بتوانند آن را الگو قرار دهند.
وی ادامه داد: احزاب امکاناتی در اختیار ندارند تا بتوانند با بررسی تجربیات جهانی در حوزه بازار و اقتصاد، راهکارهای عملی برای مشکلات فعلی ارائه دهند، حتی در دوره ششم مجلس شورای اسلامی مصوب شد که به احزاب یارانه ای داده شود تا حداقل بتوانند هزینه برگزاری جلسات خود را تامین کنند، اما هیچگاه این یارانه اختصاص نیافت.
وی بیان کرد: در این شرایط برخی نهادها که نقش بی طرفانه ای دارند، برای همه سازمان ها برنامه ریزی می کنند و وقتی به قدرت می رسند با نفرات اول خود به میدان سیاست می آیند و کارها و برنامه های خود را پیگیری می کنند؛ حتی امکان نقد هم به اعضای اپوزیسیون داده نمی شود.
سادات محمدی افزود: این مساله منجر به این می شود که بگوییم حدود 700 تا 800 میلیارد ریال پول مملکت از بین رفته است، سئوال اینجاست که چرا همان موقع احزاب را آزاد نگذاشتید تا حرف های خود را بزنند و ایرادات را بیان کنند؛ اما کسی پاسخگوی این سئوال نیست زیرا نهادهایی که باید بی طرف باشند با تمام قدرت از آن دولت حمایت کرده اند و الان هم پاسخگو نیستند و فکر می کنند تنها باید به خدا پاسخگو باشند.

*حزب باید 'دولت در سایه' باشد
عضو حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی، احزاب و سندیکاهای صنفی را جزو لوازم ضروری جامعه مدرن دانست و گفت: زمانی که کشور مدرن و مجلس تخصصی می خواهید، باید حزبی که بتواند 'دولت در سایه' را تشکیل دهد و موقع به قدرت رسیدن بتواند برنامه هایش را از قبل آماده کرده خود را ارائه دهد، را هم پذیرفت و بدون حزب به هیچ وجه رسیدن به یک کشور مدرن امکان پذیر نیست.
سادات محمدی افزود: عدم بها دادن به احزاب باعث شد که در دوره مجلس دهم شورای اسلامی، شش ماه طول بکشد تا نمایندگان همدیگر را بشناسند بویژه در جناح اصلاح طلبان؛ زیرا در این جناح معمولا نیروهایی که همدیگر را می شناسند، صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان رد می شود، لذا هسته مرکزی حذف می شود و هسته پیرامونی باقی می ماند.
وی گفت: هرچند افراد هسته پیرامونی خوب هستند اما هنوز آن مسیر لازم را طی نکرده اند که به قدرت لازم برسند، لذا با اخلاقیات و برنامه های هم آشنا نیستند و چند ماه زمان می برد که همدیگر را بشناسند و برنامه های یکدیگر را بدانند، این شرایط در واقع به مثابه هدر دادن وقت هم، مردم و کشور است.
وی بیان کرد: از سوی دیگر در جامعه مدرن بازار نیز تغییر کرده است، دیگر بازارهای قدیمی و سبک سنتی خرید جوابگوی جامعه نیست، زیرا جمعیت شهرنشین زیاد شده و مسائل ترافیک و شلوغی باعث می شود که شهروندان خرید اینترنتی یا از فروشگاه های بزرگ را به خرید از مغازه های کوچک ترجیح دهند.
وی اظهار داشت: رفع محدودیت در صدور جواز کسب برای صنوف به منظور اشتغالزایی باعث شده که صنوف سنتی بیش از حد رشد کنند در حالی که اگر روابط ایران با کشورهای دیگر به خوبی برقرار می شد، فقط سرمایه گذاری به میزان 100 میلیارد دلار در صنعت ریلی کشور برای بیش از 100 هزار نفر شغل ایجاد می کرد و جوانان به دنبال دریافت جواز کسب نبودند.
وی خاطر نشان کرد: در سالهای پایانی دولت دهم برای بیش از سه هزار حلقه چاه مجوز صادر شد تا برای جوانان شغل ایجاد شود، اما این مساله باعث برداشت بیش از حد آبهای زیرزمینی شد و مشکل کم آبی به وجود آمد.

*نبود آمایش سرزمینی و اتحادیه های قوی، مشکل اصلی بازار کشور
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران نیز در این میزگرد گفت: در تمام دنیا کار احزاب اجرایی نیست، بلکه احزاب بازوهای مشورتی هستند و باید در چهارچوب یک دکترین مشخص از آنان نظرخواهی کرد، خانه کشاورز تنها حزب کشور است که دارای یک ماهیت صنفی – سیاسی است.
غلامحسین هادیزاده رئیسی اظهار داشت: اصولا بازار در دست اتحادیه ها است اما در کشور ما اتحادیه به معنای واقعی وجود ندارد، بلکه اتحادیه های موجود، به جز چند مورد محدود، ساخته دولت هستند که تاریخ مصرف مشخصی دارند به طوری که در یک مقطع به وجود آمده و کار خود را انجام می دهند و بعد حذف می شوند.
وی بیان کرد: در سایر کشورهای دنیا اتحادیه ها هستند که بازار را مدیریت می کنند و میزان کاشت، داشت و صادرات را در یک سال تعیین می نمایند، در صورتی که دولت در آن کشورها سیاست های عدم کاشت را تکلیف کرده و هزینه اش را هم پرداخت می کند.
وی اظهار داشت: در ایران یک سیاست مدون و آمایش سرزمینی مناسب برای کاشت، داشت و برداشت وجود ندارد، به طوری که در کشور دائما بر طبل تجارت زعفران می کوبیم اما کل تجارت زعفران در دنیا کمتر از 2 میلیارد دلار است و ما با تبلیغات گسترده در مورد کشت زعفران در کشور در واقع به تولید فقر دامن می زنیم.
عضو خانه کشاورز اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی ایجاد گلخانه را خط قرمز می داند و مفهومش این است که کسی نباید با گلخانه مخالفت کند؛ این در حالی است که اختلاف دما در کشور و میزان هدررفت انرژی متناسب با شرایط گلخانه در هر مکانی نیست؛ از سوی دیگر همه اقلام مورد نیاز مردم را نمی توان در گلخانه تولید کرد.
وی بیان کرد: چه معنی دارد در کشوری که آب و خاک ندارد و میزان فرسایش خاک آن چندین برابر میانگین جهانی است، گلخانه توسعه یابد، از سوی دیگر همه مراتع در این کشور از بین رفته و فقط 60 میلیون راس دام وجود دارد؛ همه این مسائل پوپولیستی است و بازار از آن تاثیر می گیرد.
هادیزاده اظهار داشت: ایجاد گلخانه نیاز به آموزش، علم، صنایع بسته بندی، شناخت از بازار هدف دارد اما هیچ یک از این بخشها در کشور ایجاد نشده و این گونه موارد خطاهای راهبردی مهلک کشور است.
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران با تاکید بر اینکه سیاست های تولیدی کشور باید در دست بخش خصوصی باشد، افزود: 97 درصد تولید کشور در دست بخش خصوصی است اما سهم این بخش در سیاست گذاری حتی به 9 درصد هم نمی رسد؛ نتیجه این عدم توازن به هم ریختگی در بازار است.
هادیزاده اظهار داشت: به ازای هر 32 نفر در کشور یک واحد صنفی شکل گرفته است که در هیچ کشوری از دنیا چنین چیزی سابقه ندارد و این نشان می دهد که هر دولتی که می آید می خواهد، باجی به مردم بدهد و امتیازی برای خود بگیرد و رای بسازد، هیچ کس به فکر ایران و این مرز و بوم نیست بلکه فقط فقر را توسعه می دهند.
وی افزود: 23 درصد از میزان تولید ناخالص ملی کشور در اختیار بخش کشاورزی است، بخشی که نه به آن فناوری وارد شده و نه در آن سرمایه گذاری شده است.
وی خاطر نشان کرد: پیشتر به بیش از 9 هزار و 800 حلقه چاه در دشت های ممنوعه مجوز داده شده، بیشتر این چاه ها فاقد پروانه است و با موتور دیزل آب از منابع زیرزمینی برداشت می شود لذا حساب و کتابی در میزان برداشت آب نیست، با این شرایط تولیدی دیگر وجود نخواهد داشت، با حزب و دولت و ... هم این مسائل درست نمی شود.
وی بیان کرد: مشکل در بازار ایران از نبود اتحادیه های قوی تولیدی و توزیعی آغاز می شود زیرا این دو نهاد بازوهای بازار در تمام دنیا هستند.
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: تا زمانی که یک وفاق ملی به وجود نیاید و اتحادیه ها در این کشور به صورت واقعی و مردمی شکل نگیرند، بخش تولید و بازار سامان نمی یابد.

*غفلت مدیریت سیاسی کشور از بازار
دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی با بیان اینکه بازار در مدیریت سیاسی کشور مورد غفلت قرار گرفته است، افزود: در خیلی از کشورها کانون های ثروت در دست بازاریان و بازرگانان است و اگر قرار باشد که این قشر به مجلس شورای اسلامی نماینده بفرستند، آن فرد خواسته ها و نظرات آنها را در مجلس به لحاظ قانون گذاری دنبال می کند.
ترقی اظهار داشت: در حزب موتلفه اسلامی کمیسیون اقتصادی وجود دارد که به صورت مستمر جلسات خود را برگزار و مسائل اقتصادی کشور را رصد می کند و پیشنهاد تهیه می شود.
وی خاطر نشان کرد: تا قبل از دولت یازدهم دو مشاور اقتصادی از شورای مرکزی حزب موتلفه در نهاد ریاست جمهوری بودند که به طور مرتب دیدگاه های اقتصادی حزب از سوی آنان به دولتها، خواه اصلاح طلب یا اصول گرا ارسال می شد.
وی افزود: در ابتدای انقلاب نیز چند نفر از معتمدان امام راحل در بازار بودند که در زمان رهبری آیت الله خامنه ای نیز فعالیت خود را ادامه دادند، آنان جلسات مکرری هم با رهبری و با دولت ها در مورد مباحثی که در بازار وجود دارد، داشته اند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: کسانی که سیاستگذاری اقتصادی دولتها را طی سالهای گذشته رقم زدند حتی به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد گوش نداده و عمل نمی کنند، چه برسد به اینکه بخواهند به نظرات احزاب توجه کنند لذا این افراد براساس همان ذهنیتی که خود درباره اقتصاد دارند، بانی بروز مشکلات در کشور شده اند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: بخشی از سیاست های اقتصادی دولتها منبعث از احزابی است که نماینده آنان بر کرسی ریاست جمهوری می نشیند، لذا مشکلات اقتصادی و سیاست هایی که از زمان دولت آقای موسوی تاکنون در کشور اتخاذ شده است، مربوط به سیاستگذاری اقتصادی احزاب می شود.
وی افزود: در همه سیاست های اقتصادی که دولتها تاکنون اعمال کرده اند، اصناف چه به لحاظ تشکیلاتی یا به لحاظ اتحادیه نمی توانند نقش واقعی خود را ایفا کنند، چون میدانی به آنان داده نمی شود.
وی ادامه داد: به نظر می رسد عواملی که تعیین کننده روشهای اجرایی اقتصادی در کشور هستند، میدانی به بازاریان نمی دهند، دلیل آن هم منافعی است که آنان از اتخاذ این سیاست ها به دست می آورند؛ در واقع موانعی در راه توجه و سهیم کردن این نوع بازار در اقتصاد و سیاست کشور وجود دارد.

*بی توجهی به سرمایه های مردمی، وضعیت اقتصاد را بهبود نمی بخشد
دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: هم اینک بازار راکد، ورشکسته و ناراضی است، عمده چک های برگشتی مربوط به بازاریان است، نارضایتی ها واقعی است، فروش کالا به جز اقلام خوراکی بسیار کاهش یافته و در کنار آن صنوف مجبور به پرداخت مالیات بویژه مالیات بر ارزش افزوده هستند.
ترقی افزود: در قانون مالیات بر ارزش افزوده از یک کالا 10 برابر قیمت واقعی آن ارزش افزوده گرفته می شود بدون اینکه بر روی این کالا ارزش افزوده ای آمده باشد، در واقع در کشور ما وقتی قانونی در مجلس تصویب و به مرحله اجرا درمی آید، مکانیزمی وجود ندارد که بازخورد اجرای این قانون در سطح جامعه را مورد بررسی قرار دهد.
وی اظهار داشت: در این شرایط که مشکلات بر بازاریان فشار مضاعفی وارد کرده است، اگر احزاب از اعتراض بازاریان حمایت کنند، وضع امنیتی کشور برهم می ریزد، اگر از بازاریان حمایت نکنند باید حرف خود را به عنوان یک واسطه به دولت برسانند.
وی خاطر نشان کرد: حزب موتلفه به عنوان یک واسطه بین بازار و دولت، حرف بازاریان را به دولت رسانیده است و همیشه هم می رساند و ابایی ندارد که این مشکلات را به صورت مکتوب یا موضع گیری های هفتگی انتقال دهد، اما دولت که باید پاسخگو باشد، به این مسائل توجهی ندارد.
ترقی با اشاره به اعتصاب صنف کامیون داران گفت: ما ملت محجوبی داریم که در برابر رفتار دولتمردان سکوت می کنند، اما اگر دولت مردم را تحویل نگیرد و حاضر نباشد برای آنان توضیح دهد که مشکل چیست؛ چگونه می تواند توقع همراهی ملت را داشته باشد؟
دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: به نظر من انتقال نیازها، مشکلات و نارضایتی های اصناف توسط احزاب در صورتی می تواند مفید باشد که دولت به آنها توجه کند، سرمایه بازار، سرمایه کمی نیست، نقدینگی های سرگردان در کشور مربوط به همین قشر است و اگر این نقدینگی توسط دولت مهار و از آن استفاده شود خیلی از مشکلات را می توان حل کرد.
وی اضافه کرد: فقط هفت تریلیون دلار، سرمایه ایرانی ها در خارج از کشور است، دولت به جای تلاش برای ارتباط گیری با دولت های اروپایی که فقط از پشت به ما ضربه خواهند زد، برای جذب سرمایه ایرانی ها در خارج از کشور تلاش کند، بی توجهی به این ظرفیت های عظیم، وضعیت کشور را بهتر نمی کند.

*حذف متخصصان از مدیریت، اشکال اصلی
عضو حزب کارگزاران سازندگی در خراسان رضوی گفت: اول باید عقلانیت بر کشور حاکم بوده و گوش شنوایی باشد که در زمان بروز هر مشکلی ضمن گوش دادن به مردم و نخبگان در هر حوزه، تصمیم لازم را برای حل مشکلات بگیرد، در این صورت مملکت داری ساده می شود.
سادات محمدی اظهار داشت: معیارها برای واگذاری مسئولیت به افراد نباید بر روی مسائل اعتقادی آنها یا سفت و شل بستن یقه لباس آنها باشد بلکه باید ملاک اول برای انتخاب افراد به منظور قرار گرفتن در پست های مدیریتی، کارآمدی آنان باشد.
وی بیان کرد: تاکنون در کشور نتوانسته ایم بین انقلابی گری، گرایش های مذهبی و کارآمدی افراد تعادل برقرار کنیم، حتی نیروهای کارآمدی که به درد کشور می خوردند، همین که با دولت زاویه پیدا کردند، کنار گذاشته شدند.
سادات اظهار داشت: اقتصاد یک زنجیره در هم تنیده است که بخشهای مختلف از جمله داشتن روابط خارجی مطلوب و ارتباط با اقشار مختلف در آن دخالت دارد، اگر دولت روابط خارجی خوبی نداشته باشد و حتی با خود مردم ارتباط مناسبی برقرار نکند، موفق نخواهد بود.
سادات محمدی خاطر نشان کرد: در طول سالهای گذشته متخصصان زیادی به برخی دولتها گفتند 'کاری که شما می کنید، اشتباه است' اما چه کسی گوش کرد؛ فقط یا آدم ها را از دانشگاه اخراج کردند یا برایشان محدودیت ایجاد نمودند.
وی افزود: در زمان دولت آقای احمدی نژاد که همه دوستان سکوت کردند، هم ثروت های کشور نابود شد و هم احزاب و مطبوعات و نمایندگان مجلس آنقدر محدود شدند که نتوانستند نظارت کنند، این باعث شد که قطعنامه ها علیه کشورمان تصویب شود در حالی که حتی کشورهای روسیه و چین که همراه ما بودند، به همان قطعنامه ها رای دادند.

*احزاب تاثیری در حوزه اقتصادی کشور نداشته اند
دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در خراسان رضوی نیز در این میزگرد گفت: احزاب سیاسی در کشور ما عمدتا در جریانات سیاسی و انتخابات فعال می شوند و بعد از آن فعالیت های حزبی به رکود و آرامش می گراید.
براتعلی خاکپور افزود: احزاب کشور تاکنون عمدتا در حوزه سیاسی تاثیرگذار بوده اند و در مورد بخش اقتصادی، آنچه از احزاب انتظار می رود که در حوزه روشنگری و مطالبات مردم از دولتمردان نقش ایفا کنند یا اینکه بتوانند سیاست ها را در بین مردم به درستی تبیین کنند، در مقایسه با ایفای نقششان در حوزه سیاسی، کمرنگ تر بوده است.
وی اظهار داشت: احزاب در چهار دهه گذشته از انقلاب اسلامی در بعد اقتصادی نقش پررنگی نداشته اند و یقینا می توانستند بهتر از اینکه هست، ایفای نقش کنند و در پیگیری مطالبات مردم از دولتمردان در همه بخشهای اقتصادی و رفاهی نقش خود را در حد اعلی ایفا کنند.
وی بیان کرد: در جامعه ما نقد کردن کار ساده ای است و هر جریان سیاسی در حوزه های مختلف اقتصادی در مقابل جریان سیاسی مقابل نقدهای خود را عنوان می کند؛ اما اگر نقدها همراه با یک پیشنهاد سازنده نباشد، یقینا راه به جایی جز تضعیف آن جریان سیاسی، نخواهد برد.
دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در خراسان رضوی بیان کرد: برای اینکه نقش احزاب در جامعه از بعد سیاسی یا اقتصادی به درستی اثرگذار باشد، احزاب باید اساسنامه و مرامنامه خود را به درستی تدوین کنند تا مردم آنها را با دیدگاه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی بشناسند اما متاسفانه این شناخت وجود ندارد و احزاب نیز برای شناختن خود به مردم تلاشی نکردند و مردم هم به دنبال به چالش کشیدن احزاب و پیگیری دیدگاه هایشان نبودند.
وی خاطر نشان کرد: در دولت یازدهم برای شناساندن احزاب به جامعه اقدامات خوبی از سوی وزارت کشور در استانداری ها انجام گرفت، طبیعی است که هرچه این موضوع به درستی در جامعه تبیین شود، برای شناساندن نقش و جایگاه احزاب به جامعه می تواند تاثیرگذار باشد.
خاکپور ادامه داد: سطح اثرگذاری سیاسی احزاب در کشور نیز متوسط بوده است، در حالی که می توانستند نقش بهتری ایفا کنند، مسائل در کشور به همه جریانات سیاسی بازمی گردد، نگاه به سلایق سیاسی بدون نگاه به توانمندی های افراد است، یعنی وقتی یکی از جریانات سیاسی قدرت را به دست می گیرد، نیروهای جریان سیاسی مقابل را کنار می زند و می خواهد نیروهای خود را بر سر قدرت داشته باشد.

*احزاب تاکنون فقط به فکر کسب قدرت بوده اند
دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در خراسان رضوی گفت: متاسفانه احزاب در ایران تاکنون بیشتر به قدرت فکر کرده اند تا به توسعه سیاسی و اقتصادی کشور؛ هر حزبی سعی کرده است که قدرت خود را در دوره بعدی تثبیت کند و از این منظر سعی کرده همه نیروهای سیاسی خود را در حوزه های مختلف به کار گیرد و بهره مندی از افراد توانمند و متخصص در حوزه ها کمتر بوده است.
خاکپور اظهار داشت: در سالهای اخیر بیشتر راهبردهای شعار سالانه از سوی رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصادی بوده است، اگر احزاب به درستی ایفای نقش می کردند و می توانستند این راهبردها را به درستی در جامعه تبیین کنند و دولتمردان در حوزه اجرایی حول محور آن راهبردها، سیاست گذاری لازم را می داشتنند و اقدامات اجرایی متناسبی را در جهت ارتقای شاخص های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی انجام می دادند، یقینا شرایط کشور ما بهتر از شرایط کنونی بود.
وی بیان کرد: مردم ایران بسیار متین و محجوب هستند، اگر در هر کشوری این همه تلاطم اقتصادی وجود داشت، مردم به راحتی دولت بر سر کار را کنار می زدند اما مردم ما با توجه به اعتقادی که به نظام سیاسی دارند، پای همه این مشکلات ایستاده اند و حق این مردم نیست که در چنین شرایطی فشار مضاعفی بر آنها وارد شود.
وی خاطر نشان کرد: هیچ گاه در ایران یک مدیر به خاطر ضعف در مدیریت، از قدرت کناره گیری نکرده است اما در کشورهای دیگر اگر در یک حوزه مدیریتی مشکلاتی به وجود آید، مدیران بالادستی به دلیل ضعفی که در بخش کاری خود دارند، عرصه را به فرد کارآمد دیگری می سپارند و از قدرت کناره گیری می کنند.
دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در خراسان رضوی گفت: امروزه نه تنها دولتمردان بلکه خود مردم نیز با رفتار اشتباهشان چالش های اقتصادی را بیشتر می کنند لذا در جامعه با یک ضعف و فقر فرهنگی در حوزه اقتصادی مواجه هستیم چرا که همه به سودهای موقت و کوتاه مدت خود توجه می کنند و در شرایطی که باید با رفتار صحیح خود بازار را مدیریت کنند، برعکس عمل می نمایند.
خاکپور اظهار داشت: اینکه وقتی کالایی گران می شود، مردم برخلاف قانون عرضه و تقاضا عمل کرده و بیشتر می خرند یا کالا را انبار می کنند تا با سود بیشتری بفروشند، ضعف های فرهنگی ما ایرانیان و بسنده کردن به سودهای موقتی است لذا نگاهی که در جامعه ایرانی وجود دارد با اقتصاد بازار همسو نیست.
وی افزود: لازم است احزاب سیاسی در خصوص ترویج فرهنگ درست شهروندی و رفتار درست مردم در حوزه اقتصادی نیز نقش خود را ایفا کنند و بتوانند به عنوان یک پل ارتباطی خوب بین مردم و دولتمردان و شهروندان قرار بگیرند.
وی خاطر نشان کرد: اعضای هر حزب متشکل از افراد دلسوز نسبت به نظام و ملت است و سعی می کنند در سرنوشت کشور تاثیرگذار باشند، لذا از این باب انتظار می رود از نقش و جایگاه احزاب در ترویج فرهنگ اقتصادی نیز بهره گرفته شود.

*احزاب باید شناسنامه دار شوند
دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در خراسان رضوی گفت: حزب به معنای واقعی در جامعه نداریم، همه احزاب موجود در واقع گروه های سیاسی هستند زیرا حزب واقعی دارای شناسنامه، اساسنامه و مرامنامه است تا براساس آن دیدگاه و خط مشی خود را در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مشخص کند و شهروندان براساس این دیدگاه ها، یک حزب را شناخته و به نماینده آن در انتخابات رای دهند.
وی اظهار داشت: وقتی حزبی دارای شناسنامه و تابلو مشخص از دیدگاه های خود باشد، مردم آن را می شناسند و دیگر نماینده حزب در راس حکومت نمی تواند به موضوع یا شعاری که مدعی آن بوده، عمل نکند و براساس همین شناسنامه یا اساسنامه، مردم می توانند مطالبه گر از احزاب باشند.
خاکپور گفت: مطالبه، انتقاد و پیشنهاد سه مولفه راهگشا است، اگر احزاب شناسنامه دار شوند، دیگر کسی به سادگی جرات نمی کند تابلو جریان سیاسی چپ یا راست را به دست بگیرد، زیرا باید براساس آن اعتقادات و اصول حزبی، به طرفدارانش، مردم، جریان سیاسی مقابل و جریان حامی پاسخگو باشد.
عضو کانون دانشگاهیان ایران گفت: اگر مطالبات مردمی را از گروه ها و احزاب سیاسی داشته باشیم، یقین بدانید که احزاب به خود خواهند آمد و حضورشان در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تثبیت می شود.

*تخریب دولت، کارساز نیست
دبیر حزب اسلامی کار در خراسان رضوی گفت: بازار ویترین اقتصاد یک کشور است، خروجی عملکرد اقتصادی دولتها هم در بازار خود را نشان می دهد لذا بازار یک مجموعه منفک از اقتصاد نمی تواند باشد و در واقع ارتباط مستقیم با اقتصاد و سیاست های کلان اقتصادی دارد.
گلستانی اظهار داشت: اگر بخواهیم نقش احزاب را در بازار بررسی کنیم، باید در سطح کلان کشور به نقش احزاب در بحث اقتصادی بپردازیم، اقتصاد هم متغیری از سیاست های خارجی، انضباط مالی و فرهنگ اجتماعی است.
وی با بیان اینکه سیاست های خارجی می تواند ارتباط مستقیم با رونق بازار داشته باشد؛ افزود: وقتی اعتراض عده ای در مقابل کنسول گری عربستان در مشهد اتفاق افتاد، تاثیر زیادی بر صنعت گردشگری کشور و حداقل مشهد گذاشت و نتیجه آن بر همگان روشن شد.
وی گفت: اگر به صورت اساسی و عمقی نسبت به سیاست های خارجی پرداخته شود و همان متغیرها را در نظر بگیریم، در سیاست خارجی، نخست فرهنگ سازی مدنظر است و مسائل اقتصادی و انضباط های مالی در مرحله دوم قرار می گیرد؛ احزاب می توانند نقش مهمی در هدایت اعتراضات مردمی، شبکه نظارت مالی و اقتصادی، فرهنگ سازی اجتماعی و سیاسی داشته باشند.
دبیر حزب اسلامی کار در خراسان رضوی گفت: شرایط اقتصادی کشور بسامان نیست، جنگ اقتصادی علیه ایران رقم خورده است، دشمن درصدد است با استفاده از تبلیغات و ایجاد جنگ روانی وضعیت اقتصادی را نابسامان تر از آنچه هست، نشان دهد لذا احزاب باید با همفکری این موارد را التیام بخشیده و ساماندهی کنند.
گلستانی اظهار داشت: احزاب باید تلاش کنند به جای تخریب دولت و کوبیدن آن، ابزاری برای حربه های جنگ روانی دشمن پیدا کنند، سردمداران هر گرایش سیاسی خواه اصولگرا، اصلاح طلب یا مستقل باید در مواجهه با نارضایی های اقتصادی در وهله نخست از دولت حمایت کنند.
وی افزود: قطعا هر فرد حزبی به عنوان یک کنشگر سیاسی اصلاح طلب نسبت به دولت انتقاداتی دارد، حزب اسلامی کار از دولت اعتدال حمایت کرد و می کند اما انتقاداتی سازنده نیز دارد لذا تخریب دولت در این شرایط کارساز و کارشناسانه نیست.
وی بیان کرد: دولت و مخالفان دولت، احزاب و جناح ها باید حساب مسائل سیاسی را از مسائل اقتصادی جدا کنند، دود اختلاط این دو حوزه تنها به چشم مردم می رود.
دبیر حزب اسلامی کار در خراسان رضوی گفت: 20 تا 30 میلیارد دلار پول هست که یک سری سرمایه دار پولها را به خاطر ایجاد عملیات روانی، دپو کرده و به بازار نمی آورند و وضعیت فعلی را دامن زده اند، فساد عامل اساسی و مهم بی ثباتی اقتصادی در کشور است که باید با آن مبارزه کرد.

*احزاب یک شبه
دبیر حزب اسلامی کار در خراسان رضوی ادامه داد: بازاریان توقع همراهی دولت را دارند، دولتمران هم توقع دارند بازاریان نگاه بهتری نسبت به دولت داشته باشند، لذا انتظار می رود در این شرایط باید احزاب حمایت طرفین را داشته باشند و به کسانی که به دنبال ایجاد ناآرامی هستند، بهانه ندهند.
وی گفت: حزب به معنای واقعی در کشور وجود ندارد و بیشترین ضربه ناشی از این خلاء در بعد سیاسی خود را نشان می دهد، در زمان انتخابات احزابی بر سر کار آمده و تبلیغ می کنند و بعد از انتخابات تا چهار سال بعد اثری از آنها پیدا نمی شود.
گلستانی اظهار داشت: بعضا افرادی بر کرسی های مدیریتی کشور می نشینند که تخصص لازم را ندارند، هیچ کار تشکیلاتی و حزبی نکرده اند، هیچ تخصصی در سازمان ها و کمیته های مربوطه ندارند اما عواملی دست به دست داده و وی را به مدیریت می رسانند و خروجی چنین مدیریتی شرایط کنونی در وضعیت اقتصادی و بازار است.

*مردم تشنه گفتمان هستند
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: دغدغه مردم مالی نیست، مردم تشنه گفتمان درست هستند، بازار قابل کنترل است اما جامعه در یک التهاب فزاینده گرفتار شده است.
هادیزاده اظهار داشت: بازار زمانی ملتهب می شود که دولت قانون گریزی می کند، احزاب سکوت می کنند، نمایندگان مردم حرفی در مجلس نمی زنند و عوارض اش امروز در بازار خود را نشان می دهد.
وی بیان کرد: قیمت هیچ تولیدی در این کشور کمتر از میانگین قیمت جهانی نیست، مردم ایران گران ترین تولید را می کنند و گران ترین غذا را می خورند.
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: اول 'خودکفایی به هر قیمتی' گفته می شود؛ بعد یک گام عقب تر می روند و می گویند 'خوداتکایی'، سپس یک گام عقب تر می روند و می گویند 'امنیت غذایی'؛ همه این کلمات بار معنایی دارد، خودکفایی کجا، خوداتکایی و امنیت غذایی کجا!
هادیزاده اظهار داشت: با همین شعارها کشور را به این وضع رسانده ایم، احزاب محافظه کار هستند زیرا هر حرفی که می زنند، بار امنیتی و سیاسی دارد، اما در شرایط کنونی فقط باید با مردم هم گفتمان شد.

*وضعیت بد فعلی کشور نتیجه عملکرد احزاب است
عضو حزب اعتدال و توسعه در خراسان رضوی گفت: هر دولتی، خروجی نیازها و تفکرات مردم است، لذا باید به آرای مردم احترام گذاشت.
شمسیان اظهار داشت: محجوبیت مردم، حرف کاملا صحیحی است و این حجب و نجابت در طول دوران انقلاب اسلامی بارها بر همگان ثابت شده است اما این مورد فقط مختص دوران ریاست جمهوری آقایان روحانی و خاتمی و هاشمی نبوده بلکه در دولت های نهم و دهم هم شاهد این محجوبیت از سوی مردم بوده ایم، لذا ابتدا باید فضیلت شنیدن را بیاموزیم، قطعا بهترین تصمیمات بعد از بهترین شنیدن ها است.
وی بیان کرد: اگر هر کدام از احزاب ساز خود را بزنند و به دنبال تفکرات س
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.