محمدرضا اعتصامی راد روز چهارشنبه اظهار داشت : بیشترین نوع هپاتیت که افراد در شهرستان با آن درگیر می شوند نوع B آن می باشد ، که بر اساس شاخص ها انتظار می رود حدود کمتر از 2 درصد جمعیت ( حدود 7000 نفر ) آلوده به ویروس هپاتیت B در جمعیت تحت پوشش دانشگاه وجود داشته باشند.
وی تصریح کرد: هپاتیت از نظر لغوی به معنای التهاب کبد است که می تواند در اثر عوامل مختلف از جمله بسیاری از داروها، ویروس های مختلف و بیماری های ژنتیکی پدید می آید.
اعتصامی راد خاطر نشان کرد: بیماری هپاتیت می تواند بدون علامت باشد و یا علایمی بسیار شدید همراه با گرفتاری شدید کبدی ایجاد کند و از این جهت اگر درمان نشود یا فرد مبتلا دیر متوجه شود به یکی از عوامل مهم ایجاد سرطان کبد در فرد تبدیل می شود.
کارشناس مبارزه با بیماری ها ضمن اشاره به باور غلط رایج در بین مردم مبنی بر زردی زدن برای درمان زردی که در واقع یک اختلال کبدی به علل مختلف از جمله هپاتیت می باشد، تاکید کرد: حتی در طب سنتی این موضوع تایید نشده است و استفاده از وسایل غیر بهداشتی در این روش خود باعث عامل انتقال بسیاری از بیماری ها از جمله هپاتیت می باشد.
انتقال از راه خون و فرآورده های خونی، مادرآلوده به نوزاد، تماس جنسی حفاظت نشده ( بدون کاندم ) و خارج از چارچوب زناشویی، اقدامات دندانپزشکی در مراکز غیر بهداشتی، انجام خالکوبی و تاتو ، استفاده از وسایل تیز و برنده مشترک ، مسواک مشترک از راه های انتقال هپاتیت B می باشد.
وی توصیه کرد : اگر افرادی سابقه یکی از رفتارهای فوق را دارد یا اینکه در خانواده یک فرد مبتلا به هپاتیت دارند، بهتر است نسبت به انجام آزمایش هپاتیت اقدام کنند.
علایم ابتلا به هپاتیت ب کدام است؟
علایم و نشانه‌های هپاتیت ب معمولا ۳ ماه بعد از آلوده شدن به ویروس HBV ظاهر می‌شوند و می‌توانند طیف گسترده ای از علایم را شامل شود.
علایم هپاتیت ب می‌تواند شامل درد شکم ، ادرار تیره ، تب ، درد مفاصل و ماهیچه ها ، کاهش و یا از دست دادن اشتها ، حالت تهوع و استفراق ، خستگی و ضعف ، زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها و جوش های پوستی باشد.
تفاوت هپاتیت ب حاد با هپاتیت ب مزمن؟
عفونت هپاتیت ب می‌تواند کوتاه مدت (هپاتیت حاد) و بلند مدت (هپاتیت مزمن) باشد.
عفونت هپاتیت ب حاد کم تر از ۶ ماه طول می‌کشد. اگر بیماری از نوع حاد باشد معمولا سیستم ایمنی بدن می‌تواند آنرا از بدنتان خارج کرده و بعد از چندماه سلامتی خود را بازیابید. اکثر بزرگسالانی که به هپاتیت ب مبتلا می‌شوند، به نوع حاد آن مبتلا شده اند.
عفونت هپاتیت ب مزمن ۶ ماه یا بیشتر طول می‌کشد. زمانیکه سیستم ایمنی بدن شما نتواند با ویروس مبارزه کند، هپاتیت ب مادام العمری شده و می‌تواند باعث بیماری های جدی همچون سیروز کبدی و یا سرطان کبد شود.
اکثر نوزادان و کودکان بین ۱ تا ۵ سال که به ویروس هپاتیت ب آلوده می‌شوند، دچار نوع مزمن آن می‌شوند. ابتلا به این بیماری ممکن است تا مدت ها و تا زمانیکه فرد را شدیدا دچار بیماری شدید کبدی نکرده، مشخص نشود.
دلایل ابتلا به هپاتیت ب
دلیل ابتلا به بیماری هپاتیت ب، ویروس این بیماری بنام HBV یا ویروس هپاتیت ب است. این ویروس از فردی به فرد دیگر از طریق خون، منی و یا سایر مایعات بدن منتقل می‌شود. زمانیکه ویروس هپاتیت ب وارد کبد می‌شود، به سلول های کبد حمله کرده و همچنین شروع به تکثیر می‌کند. این فرآیند های هپاتیت ب در کبد باعث التهاب کبد می‌شود.
چه افرادی در خطر ابتلا به این بیماری هستند؟
افرادیکه رابطه محافظت نشده با بیشتر از یک شریک جنسی داشته‌اند ، افرادیکه رابطه جنسی محافظت نشده با فرد حاوی ویروس داشته‌اند، ابتلا به یکی از انواع عفونت های مقاربتی همچون سوزاک یا کلامیدیا ، افرادیکه با فرد مبتلا به بیماری هپاتیت ب زندگی می‌کنند ، شغلی که شما را در برابر خون های آلوده قرار می‌دهد ، مردان همجنس باز و مسافرانیکه به نواحی پرخطر همچون آفریقا، جنوب شرقی آسیا و آسیای مرکزی و شرق اروپا سفرکرده اند ، می توانند بیشتر در خطر ابتلا به بیماری هپاتیت نوع ب شوند.
1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.