محمدهادی ضیایی مهر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرف چهار ماه نخست امسال 214 هزار تن کالا از مرزهای ریلی ایران صادر شد که 182 هزار تن آن از طریق مرز ریلی سرخس به مقصد کشورهای آسیای مرکزی بارگیری گردیده و حجم صادرات ریلی کالاها از سرخس نسبت به مدت مشابه پارسال 32 درصد بیشتر است.
وی ادامه داد: هم اکنون صادرات کالا از طریق راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مرزهای اینچه برون، سرخس و لطف آباد خراسان رضوی با ترکمنستان، میرجاوه سیستان و بلوچستان با پاکستان، آستارا در آذربایجان با جمهوری آذربایجان، مرز رازی آذربایجان با ترکیه و جلفا با جمهوری خودمختار نخجوان جمهوری انجام می شود.
مدیرکل راه آهن خراسان به رشد 32 درصدی صادرات کالا از طریق مرز ریلی سرخس اشاره و بیان کرد: تامین نسبی واگن مورد نیاز صادرکنندگان از کشورهای آسیای مرکزی به صورت خالی و امدادی، استفاده بهینه از واگنهای تخلیه شده در شبکه ریلی ایران، افزایش تعامل و نشستهای چندجانبه با واحدهای تولیدی مهمترین دلایل این رشد در سال جاری هستند.
وی گفت: امسال تاکنون انواع سیمان با 96 هزار تن و سهم 49 درصد عمده ترین کالای صادراتی حمل شده از مرز ریلی سرخس بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال 100 درصد افزایش یافته است.
ضیایی مهر اضافه کرد: سهم صادرات مصالح ساختمانی به میزان30 هزار تن هم در این چارچوب 16 درصد بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 57 درصد افزایش بیشتر است. سایر کالاهای صادراتی حمل شده از این مرز ریلی شامل انواع مواد غذایی، شیمیایی و صنعتی بوده اند.
وی ادامه داد: عمده مقاصد کالاهای صادراتی از مرز سرخس نیز کشورهای ازبکستان با 61 درصد، تاجیکستان با 13 درصد و ترکمنستان با 12 درصد است. 80 درصد کالاهای صادراتی از طریق مرز ریلی سرخس از مبادی خراسان رضوی بارگیری شده که نسبت به مدت مشابه پارسال 46 درصد افزایش داشته است.
ظرف چهار ماه نخست امسال 820 هزار تن کالا از طریق مرز ریلی سرخس با کشورهای آسیای مرکزی مبادله شد که 22 درصد آن به میزان 182 هزار تن کالای صادراتی غیرنفتی بوده است. سرخس به عنوان شمال شرقی ترین شهرستان کشور در فاصله 200 کیلومتری مشهد قرار دارد.
از مجموع 12هزار و 500 کیلومتر خطوط شبکه ریلی کشور هزار و 500 کیلومتر معادل 12 درصد در خراسان رضوی قرار دارد.
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.