غلامرضا رحمتی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام در اجرای مصوبات سفر تولیت آستان قدس رضوی به سرخس و برای کمک به روستائیان این شهرستان و ساماندهی اعتبارنامه (اجاره خط رسمی) واحدهای مزبور انجام شده است.
وی اظهار داشت: حق تقدیمی یا حق پذیره براساس مبنای فقهی - حقوقی، درصدی است که به عنوان حق واقف براساس ارزش ملک تعیین می شود.
از آنجا که اموال و املاک موقوفه خرید و فروش نمی شود، متولیان وقف می توانند پس از کارشناسی، با در نظر گرفتن عواملی از قبیل موقعیت جغرافیایی و نوع کاربری، قیمتی را به عنوان پذیره تعیین کنند و این املاک را در قالب قرارداد اجاره، به متقاضیان واگذار نمایند.
رحمتی زاده گفت: حذف حق تقدیمی شامل منازل مسکونی 39 روستا در سرخس می باشد که بر اساس آن روستائیان مزبور می توانند بدون پرداخت حق تقدیمی و فقط با پرداخت اجاره بهای 10 ساله برای خانه های خود، اجاره خط رسمی آستان قدس رضوی (اعتبار نامه) دریافت کنند.
وی افزود: اعتبارنامه، قرارداد رسمی آستان قدس رضوی برای اراضی موقوفی است که با استناد به آن می توان برای خانه ها سند صادر کرد.
وی اظهار داشت: تیمی از دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) برای انجام نقشه برداری از خانه های مسکونی مشمول این طرح اعزام شده و تاکنون نقشه برداری 12 هزار و 500 خانه مسکونی انجام شده است.
رحمتی زاده ادامه داد: برای هشت هزار و 500 خانه از واحدهای مزبور نیز کروکی تنظیم شده و اطلاعات آن در سامانه اطلاعات مکانی آستان قدس رضوی و حدنگار ثبت شده که برای 2 هزار و 150 واحد از این تعداد اعتبار نامه صادر شده است.
وی ساخت مجتمع مسکونی 120 واحدی امام رضا (ع) برای افراد محروم و بی بضاعت، مجتمع کارگاه ‌های تولیدی به عنوان بازارچه اشتغال مددجویان کمیته امداد با اشتغالزایی برای ٩٠ نفر، ساخت ٢ مدرسه ٦ کلاسه و مجموعه ورزشی در سرخس و سه مجموعه ورزشی در سه روستا را از دیگر مصوبات سفر تولیت آستان قدس رضوی به این شهرستان برشمرد.
وی گفت: 98 درصد اراضی شهرستان سرخس موقوفه آستان قدس رضوی است و حدود 15 هزار نفر در این شهرستان اجاره نشین واحدهای مسکونی، اداری و صنعتی موقوفی هستند.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.