جواد جاویدنیا روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در بخش کلاهبرداری های تلفنی و رایانه ای هر روز شاهد کلاهبرداری های متعدد هستیم که با شیوه های متفاوت و جدید اقدام به سوء استفاده از ناآگاهی مردم می شود.
وی با اشاره به پیگیری برای ساماندهی کارت های بانکی و سیم کارت های فاقد مالک مشخص و ثبت شده در استان، اظهار داشت: برخی بانک ها و اپراتورهای تلفن همراه به دلیل منافع خود حاضر به اجرای قوانین و ساماندهی سیم کارت ها و کارتهای فاقد مالک مشخص نمی شوند.
وی گفت: رسانه ها باید در زمینه آگاهی بخشی به مردم و توجه به شگردهای کلاهبرداری در این بخش همراهی و همکاری لازم را داشته باشند و صدا و سیما نیز باید در این زمینه اطلاع رسانی موثر داشته باشد.
جاویدنیا 'گدایی تلفنی' را یکی دیگر از شیوه های رایج کلاهبرداری از اشخاص نامدار و شناخته شده دانست و افزود: در این شیوه طی تماس تلفنی، تماس گیرنده خود را از کارکنان دفتر یکی از نمایندگان یا مسئولان اجرایی معرفی کرده و اقدام به معرفی فرد نیازمند می کند.
وی اظهار کرد: در این تماس تقاضا می شود به هر میزان ممکن به فرد نیازمند کمک شود که در این زمینه شکایت های بسیار ثبت شده است.
وی با بیان اینکه معاونت فضای مجازی دادستانی مشهد از سال 95 و دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم مربوط به فضای مجازی از آذر ماه پارسال در مشهد تشکیل شده است، گفت: رصد و کنترل فعالیت های مجرمانه در فضای مجازی با جدیت انجام می شود.
جاویدنیا خرید نرم افزارهای غیر قانونی را نیز جرم دانست و افزود: افراد با خرید و نصب این نرم افزارها امکان هک شدن گوشی همراه و اطلاعات شخصی خود را به کلاهبرداران رایانه ای می دهند.
وی با اشاره به رشد فعالیت شرکت های هرمی نیز اظهار داشت: در شرایطی که مردم درگیر مشکلات اقتصادی هستند این شرکت ها با اشکال جدید به دنبال کلاهبرداری و سوء استفاده می باشند که مردم باید آگاه باشند و در دام آنان نیفتند.
وی گفت: انتشار هرگونه سند و مدرک مبنی بر تخلف افراد یا سازمان ها در فضای مجازی صرفا در صورت تایید از سوی دستگاه قضایی قابلیت انتشار دارد و در غیر این صورت مصداق انتشار اکاذیب یا اتهام بی پایه و اساس بوده و با عامل آن برخورد می شود.
جاویدنیا در باره خرید و فروش ارز دیجیتالی نیز افزود: بانک مرکزی هنوز ارز دیجیتالی را به رسمیت نشناخته است و افرادی که در زمینه معامله در این بخش وارد می شوند احتمال اعلام ممنوعیت مبادله این نوع ارز را نیز در نظر بگیرند.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.