احمد مسجد جامعی روز چهارشنبه در نشست روسای کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی کلان شهرهای کشور و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد افزود: معماری و سیمای بصری شهرها باید با هویت شهر هماهنگ باشد.
وی اظهار داشت: شهر مشهد اکنون هویت واقعی خود را ندارد این در حالی است که این شهر باید هویت و معماری خاصی داشته باشد.
وی گفت: شهرها دارای ذات فرهنگی و اجتماعی هستند و یکی از وظایف شهرداری ها کمک به تشکل های فرهنگی است.
عضو شورای شهر تهران افزود: گاهی دخالت مدیریت شهری در حوزه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بالعکس در برخی شهرها دیده می شود در حالی که باید حدود فعالیت یکدیگر را بشناسیم.
وی اظهار داشت: در شهرداری باید فضایی برای شکفتن گل امید ایجاد کرد، عرضه ارزان و آسان کالای متنوع فرهنگی بر عهده شهرداری و صدور مجوزها بر عهده ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی است که گاهی تنگ نظری و گاهی همراهی می شود.
معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: وجود هماهنگی بین دستگاه های مختلف بویژه دستگاه های فرهنگی ضروری است.
هادی بختیاری افزود: هم اکنون بین دستگاه های حاکمیتی نوعی تقابل و تضاد در اجرای برنامه های فرهنگی وجود دارد و این امر در مشهد بیشتر خود را نشان می دهد.
عضو شورای شهر مشهد نیز در این نشست گفت: فعالیتهای اجرایی دستگاه های مختلف در شهرها و کلانشهرها باید در راستای عدالت محوری باشد.
رمضانعلی فیضی افزود: باید با دادن شیب خدمات به نقاط کم برخوردار تبعیض موجود در شهرها را از بین برد و با کار فرهنگی هم آوایی بیشتر بین مردم ایجاد کرد.

* لزوم راه اندازی کرسی های امام رضا (ع) شناسی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: جشنواره امام رضا (ع) باید با کمک مدیریت شهری از رویداد دینی و مذهبی به یک پدیده اجتماعی تبدیل شود.
جعفر مروارید افزود: حضرت امام رضا (ع) نقطه توسعه تمدنی است و اگر بنیاد امام رضا (ع) بتواند کرسی امام رضا (ع) شناسی در دانشگاه های دنیا ایجاد کند تاثیر شگرفی در گسترش سیره رضوی خواهد داشت.
وی اظهار داشت: باید به تولید کارهای فرهنگی مرتبط با سیره رضوی توجه جدی شود و تمام نسل ها را پوشش دهد، هم اکنون کار فاخر در رده کودک و نوجوان با موضوع امام رضا (ع) نداریم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز در این نشست گفت: هنوز تعریف درست از مقوله فرهنگی وجود ندارد و این معضلی است که بعد از 40 سال هنوز حل نشده و باید وظایف دستگاه های مختلف در حوزه فرهنگی مشخص شود.
سید موسی حسینی افزود: برنامه فرهنگی باید در راستای ارتقای باورها و رسوم باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز گفت: در حوزه های فرهنگی، اعتقادی و اخلاقی دچار بیماری هستیم.
عبدالله جلالی افزود: جشنواره های مختلف باید منجر به ارتقای سطح اعتقادی افراد جامعه شود و بر اقدامات مدیریت شهری روح فرهنگ سازی حاکم گردد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز نیز در این نشست گفت: توجه به فعالیتهای فرهنگی در شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی و ادبی کشور ضروری است.
لیلا دودمان افزود: ما دچار بیماری فرهنگی نیستیم بلکه در حوزه فرهنگ چالشهایی وجود دارد که باید با فعالیت های منسجم و هماهنگ رفع شود.

* مشهد با بلندکردن مناره ها، اسلامی نمی شود
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز نیز گفت: در حوزه آموزش شهروندی باید تلاش بسیار انجام شود.
حجت الاسلام جاسم موسی پور افزود: مشهد به عنوان شهر اسلامی فقط با بلندکردن مناره ها و به صرف وجود بارگاه حضرت امام رضا (ع)، شهر اسلامی نمی شود بلکه باید اقدامات فرهنگی را در این شهر توسعه و گسترش داد.
وی اظهار داشت: با آموزش های شهروندی یک شهر به شهر فرهنگی و اسلامی تبدیل می شود لذا آموزش شهروندی برای دستگاه های مختلف قابل تفکیک نیست.
وی با اشاره به وجود 400 هزار نفر حاشیه نشین در اهواز گفت: نگاه تبعیض آمیز در اهواز رخنه کرده و نوعی حس از هم گسیختگی بین مردم ایجاد شده است که دستگاه های مختلف باید با آموزش های شهروندی در راستای انسجام شهروندان تلاش کنند.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تبریز هم گفت: مدیریت شهری گاهی در اموری وارد می شود که جزو وظایفش نیست و در بسیاری از موارد هم از انجام وظایف خود جا مانده ایم.
فرج قلی زاده افزود: طی چهار سال گذشته مدیریت شهری در تبریز 800 میلیارد ریال برای فوتبال هزینه کرده در حالی که این امر جزو وظایف نبوده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اصفهان نیز گفت: باید تعریف روشن از فرهنگ ارائه شود، با زور و چماق نمی توان فرهنگ را به خورد مردم داد.
فریده روشن افزود: تاکنون در امر فرهنگ سازی به وحدت رویه نرسیده و موفق نبوده ایم.
این نشست به میزبانی شورای شهر و مدیریت شهری مشهد با هدف تبادل تجربیات در حوزه فرهنگ برگزار شد.
7505/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.