سعیدرضا جندقیان روز سه شنبه در نشست با دهیاران شهرستانهای غرب خراسان رضوی در سبزوار افزود: هم اکنون 20 میلیون و 700 هزار جمعیت روستایی در مجموع 38 هزار روستا در سطح ایران سکونت دارند.
وی ادامه داد: از سال 1382 تا پارسال در مجموع 15 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار دولتی بین دهیاریهای کشور توزیع شده که 12 میلیارد و 500 میلیون تومان آن مربوط به دوران فعالیت دولت تدبیر و امید است.
معاون امور دهیاریهای سازمان شهرداریها و دهیاریها همچنین نسبت به مهاجرت روستائیان به شهرها ابراز نگرانی و بیان کرد: برای پایداری جمعیت روستایی باید میزان بهره وری، سطح دانش، آموزش و محورهای توسعه اقتصادی در روستاها افزایش یابد.
وی گفت: مهاجرت روستائیان فرایندی اقتصادی، اجتماعی و کالبدی است که نیاز به تمهیدات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد لذا باید موضوع کارآفرینی روستایی و افزایش اشتغال در روستاها مورد بازنگری قرار گیرد.
جندقیان بر اهمیت آموزش دهیاران نیز تاکید و بیان کرد: امسال برای نخستین بار شش میلیارد و 200 میلیون تومان برای آموزش دهیاران سراسر کشور اختصاص یافت.
وی در ادامه به موضوع اشتغالزایی در روستاها نیز اشاره و بیان کرد: 103 میلیارد تومان برای طرحهای کارآفرینی روستایی تصویب و تاکنون 25 میلیارد آن پرداخت شده و بقیه این مبلغ نیز در مرحله پرداخت است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست به افزایش 91 دهیاری در استان اشاره و بیان کرد: خراسان رضوی با دو هزار و438 دهیاری بیشتری تعداد دهیاریهای کشور را دارد.
محمدعلی همدمی نژاد افزود: 681 دهیار با مدرک کارشناسی، 69 دهیار با مدرک کارشناسی ارشد و یک دهیار با تحصیلات دکترا در خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند.
وی ادامه داد: در چارچوب درجه بندی دهیاریهای خراسان رضوی نیز 85 روستای استان تعیین درجه و 461 روستا ارتقا درجه یافتند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: اعتبارات دهیاریها همه ساله افزایش می یابد. سال 1392 مجموع اعتبارات دهیاریها 88 میلیارد تومان بود اما این رقم پارسال گذشته به 220 میلیارد تومان رسید.
فرماندار سبزوار نیز در این نشست گفت: یکی از موضوعات مهم مدیریت روستا توجه به مشارکت و استفاده از ظرفیتها است. با وجود خدمات و امکانات زیرساختی در روستاها هنوز جمعیت روستایی تثبیت نشده است. حدود 18 درصد جمعیت 306 هزار نفری این شهرستان در روستاها سکونت دارند.
احمد برادران افزود: سند توسعه روستایی سبزوار بر اساس ظرفیتهای روستایی و با رویکرد توانمندسازی جوامع روستایی تدوین شده و هم اینک در سطح چهار روستا شهرستان در حال اجرا است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: اختصاص اعتبار برای دهیاریها بر مبنای سرفصلهای مشخصی تعریف شده چنانکه در برخی مناطق اولویتهای مهمتری وجود دارد.
رمضانعلی سبحانی فر افزود: باید با ایجاد شرایط لازم سرفصل اعتبار دهیاریها از محل اعتبارات ارزش افزوده بر مبنای ظرفیتهای مناطق و به صورت متمرکز توزیع شود.
دیگر نماینده مردم سبزوار نیز گفت: برای توسعه روستاها هشت درصد درآمد شهرداریهای کلان از ارزش‌ افزوده کم می‌ شود و به دهیاریهای تخصیص می‌ یابد.
حسین مقصودی توسعه روستاها را نیازمند همگرایی همه نهادها ذکر و بیان کرد: روستاها خاستگاه اقتصاد مقاومتی هستند که باید با شناسایی ظرفیت این مناطق علاوه بر شکوفایی اقتصادی کشور زمینه تثبیت و افزایش جمعیت روستایی فراهم شود.
78 هزار نفر در قالب 190 روستا، جمعیت روستانشین شهرستان سبزوار را تشکیل می دهند. مرکز شهرستان 306 هزار نفری سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
8145/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.