این در حالی است که با کمترین هزینه می توان از نخستین مراحل ساخت بنا با گرفتن مشاوره ایمنی موارد لازم را لحاظ و از بروز خسارت جبران ناپذیر در موارد بحرانی و آتش سوزی پیشگیری کرد.
تجیهز به سامانه های اعلام و اطفا حریق، سیمکشی استاندارد، پیش بینی مسیرهای دسترسی در مواقع حادثه و مواردی از این دست از جمله ضرورتهایی است که برای اخذ تاییدیه ایمنی در تمامی ساختمانها باید لحاظ شوند. بر اساس بند 14 ماده 55 'قانون شهرداریها' اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل، آتش سوزی و همچنین رفع خطر از بناها برعهده شهرداری است.
ایمن سازی، لحاظ اصول و موارد ایمنی در هر مکان و ساختمان امری انکارناپذیر است و ضرورت این مهم در اماکن عمومی که محل رفت و آمد و تجمع عده ای زیادی از شهروندان هستند به ویژه در کلانشهری که سالانه پذیرای حدود 30 میلیون زائر است بسیار حساستر است.
کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد 350 بازار دارد که وقوع هرگونه حریق و حتی حادثه جزئی در این اماکن عمومی خسارات جبران ناپذیری در پی دارد.

* صدور اخطار برای 320 بازار
مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: پارسال 320 بازار در سطح شهر مشهد بازدید و اخطار گرفته اند.
آتشپاد حسن جعفری افزود: بازارهای مشهد اغلب قدیمی هستند که در گذشته روند قانونی دریافت تاییدیه های لازم را طی کرده اند ولی نسبت به شرایط روز فاقد ضوابط ایمنی هستند.
وی ادامه داد: با توجه به ضرورت ایمن سازی بازارها، از اواخر پارسال حوزه ایمن سازی شهری از سوی شهردار و دادستان مشهد به شهرداران مناطق واگذار شده و اقدامات مناسبی در این خصوص صورت گرفته است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد گفت: همچنین سامانه جامع آتش نشانی این کلانشهر شهریور پارسال به بهره برداری رسید و با افتتاح آن درخواستهای استعلام ایمنی اصناف مشهد در بازه زمانی کوتاه پاسخگویی می شود.
وی افزود: با راه اندازی سامانه جامع آتش نشانی مشهد پاسخ استعلام ایمنی اماکن زیر 100 مترمربع حداکثر در یک هفته و اماکن بالای 100 مترمربع حداکثر در یک ماه صورت داده می شود. از زمان راه اندازی این سامانه تاکنون حدود 12 هزار درخواست تاییدیه ایمنی ثبت شده است.
آتشپاد جعفری ادامه داد: هشت هزار مورد از این درخواستها منتج به صدور تاییدیه ایمنی شده و چهار هزار واحد نیز شرایط اخذ تاییدیه را نداشته اند.

* هفت هزار بازدید پیشگیرانه از اصناف
مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد همچنین گفت: بهار امسال هفت هزار و 100 مورد بازدید پیشگیرانه از اصناف مختلف در این کلانشهر انجام شد که 50 درصد از آنها نسبت به اخذ تاییدیه ایمنی اقدام کردند.
وی افزود: با توجه به اجباری شدن تاییدیه ایمنی برای اخذ و یا تمدید پروانه صنفی بر اساس دستور العمل معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مشهد، روند میزان درخواست برای اخذ تاییدیه های ایمنی نسبت به پارسال بیشتر شده است.
آتشپاد جعفری اقدامات پیشگیرانه و آموزش اصول ایمنی به شهروندان را از مهمترین راهبردهای سازمان آتش نشانی اعلام و بیان کرد: سهم قابل توجه اماکن صنعتی در فراوانی حوادث و حریقهای سطح شهر منجر شد تا این سازمان فرایند مناسب صدور تاییدیه ایمنی با حجم بالای اماکن را طراحی کند. همچنین امسال سعی شد تعداد بازدیدهای ایمنی افزایش یابند.

* اعمال قانون ساختمانهای ناایمن
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی نیز در خصوص لزوم ایمن سازی بناها و اماکن عمومی به خبرنگار ایرنا گفت: لحاظ ضوابط ایمنی در ساخت و سازها به خصوص در ساختمانهای بلندمرتبه و اماکن عمومی ضروری است.
محمد بخشی محبی افزود: در سالهای اخیر ساختمانهایی در مشهد بنا شده که ضوابط و شرایط اولیه ایمنی در آنها دیده نشده لذا دادستانی سعی کرد با ورود به این موضوع حداقلهای ایمنی در ساختمانهای بلندمرتبه شهری رعایت شود.
وی ادامه داد: دادستانی مجوزهای لازم قضایی را برای برخورد با متخلفان و تخلفات ساختمانی در مراحل مختلف گودبرداری، ساخت و بهره برداری در اختیار دارد لذا ساخت و سازهای ناایمن اعمال قانون می شوند.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: در ساخت و سازهای اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) اصول و ضوابط ایمنی و مکان یابیها به خوبی لحاظ نشده است. دسترسی عوامل امدادی و آتش نشانی در این منطقه به دلیل وجود خیابانهای باریک و کم عرض به راحتی انجام نمی شود و با توجه به جمعیت انبوه زائران و مجاوران در هسته مرکزی شهر مشهد و اطراف حرم مطهر اگر حادثه ای در این منطقه رخ دهد خسارت جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

* شناسنامه ایمنی اماکن عمومی
سرپرست مدیریت بحران شهرداری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای 'طرح دوام اماکن' از آبان ماه پارسال در 63 مجتمع تجاری اجرایی این کلانشهر آغاز شده است.
امیر عزیزی افزود: بر این اساس اماکن عمومی و مجتمعهای مشهد از لحاظ ایمنی شناسنامه دار می شوند. این طرح با هدف آگاهسازی شهروندان از میزان ایمنی مجتمعها و همچنین شناسایی اماکن اسکان اضطراری اجرایی شده است.
وی ادامه داد: بر این اساس در هر ساختمان گروههای پنج نفره تشکیل و آموزشهای مدیریت بحران به آنها ارائه شده است. همچنین چک لیستهایی در اختیار این مجتمعها قرار می گیرد تا درجه ایمنی ساختمان و سازه آنها مشخص شود.
سرپرست مدیریت بحران شهرداری مشهد گفت: 60 درصد از گستره کلانشهر مشهد در پهنه های با خطر بالا در حوزه پدافند غیرعامل هنگام وقوع بحران واقع شده است.

* ناهمسویی بازار با اصول ایمنی
معاون عملیات سازمان آتش نشانی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: وضعیت بخش عمده ای از بازارهای این کلانشهر به خصوص بازارهای فعال در هسته مرکزی شهر و اطراف حرم مطهر رضوی با اصول ایمنی همسویی ندارد.
مهدی رضایی افزود: در اغلب بازارها و ساختمانهای واقع در بافت پیرامونی حرم امام رضا(ع) امدادرسانی و ورود خودروهای سنگین آتش نشانی به دلیل صعب العبور بودن با سختی همراه است.
وی ادامه داد: در بازارهای قدیمی مسیرهای دسترسی عوامل امدادی پیش بینی نشده و اگر حریق یا حادثه ای اتفاق افتد امدادرسانی زمانبر خواهد بود. بازارها و اماکن واقع در بافت قدیمی باید به سامانه اعلام و اطفاء حریق مجهز شوند تا در زمان وقوع آتش سوزی و حادثه جزئی، خسارت سنگین برجای نماند.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.