علی ربیعی پنجشنبه شب در جشن روز ملی صنعت و معدن در مشهد افزود: امروز برای همه کنشگران اقتصادی یک فرصت بزرگ است و قطعا ممنوعیت واردات برخی کالاها و سیاستهای ارزی، تلاش برای ایجاد یک میلیون فرصت شغلی و حمایت از دهکهای پایین توسط دولت نتیجه خواهد داد.
وی ادامه داد: بدون تردید صنعت موتور محرک دولت برای رسیدن به توسعه است، توسعه ای که عادلانه و فراگیر باشد و شادی و نشاط را برای همه مردم فراهم کند. تمام کشورهایی که مسیر توسعه را در پیش گرفته اند صنعتگران برخاسته از طبقه متوسط در آن بزرگ و قویتر شده اند و با سرمایه های خود ساختمان یا واحد تولیدی ساخته و به هر طریق به کارهای مولد دست زده اند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جامعه ای به سمت سعادت پیش می رود که طبقه متوسط آن به ارزشهای اقتصادی اش می افزایند و در آن فقط پولدارها پولدارتر و فقیرها فقیرتر نمی شوند. در پنج دهه گذشته برنامه مدونی برای صنعتی شدن نداشتیم و تقریبا با بی برنامه گی پیش رفتیم اما در دولت یازدهم تلاش شد که در مسیری بر اساس یک راهبرد مشخص صنعتی حرکت شود.
وی افزود: هم اینک سهم کارفرما از 23 میلیون شاغل در ایران حدود 3.5 درصد است در صورتی که این میزان باید هشت درصد باشد لذا باید در زمینه اشتغال نیروهای مولد در کشور برنامه ریزی ویژه ای انجام گیرد.
ربیعی ادامه داد: صدور مجوزها برای اخذ تسهیلات و توجه صرف به منابع مالی راه توسعه صنعتی نیست بلکه در این حوزه یک برنامه مشخص و مدون می تواند راهگشا باشد و تلاش شده از طریق طرحهای اشتغال فراگیر و پایدار مبتنی بر مزیتهای اقتصادی بتوان با فعالیتهای مولد، اشتغال مناسب ایجاد کرد.
وی گفت: بهبود فضای کسب و کار در کشور به صورت رسته ای دنبال می شود و هر رسته یک برنامه جداگانه برای بهبود فضای کسب و کار خود دارد. معتقدیم قویتر شدن صنعتگران در جامعه باعث بوجود آمدن یک توسعه موزون و فقرزدا می شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تجربه حضور خود در اجلاس سازمان بین المللی کار در سال 1393 اشاره و بیان کرد: در آن زمان وقتی با همتایان خود صحبت می کردم تصور بر این بود که ایران برای پذیرش در جامعه جهانی مشکل دارد اما اخیرا وقتی در این اجلاس حضور یافتم آنان اذعان داشتند که آمریکا نافرمانی بزرگی کرده و جهان آماده پذیرش ایران است.
وی به دستاوردهای برجام نیز اشاره و بیان کرد: امروز از زیر تیغ سازمان ملل متحد عبور کردیم و اتحادیه اروپا بر فعالیتهای بانک خود در ایران پافشاری می کند. زمان آن فرارسیده که با نگاه بلندمدت و با امید به آینده از این دوران هم عبور کرد زیرا به زودی بحران به پایان می رسد.
ربیعی افزود: امسال 60 هزار میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته شد که این مبلغ با ترکیب 15 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، 15 هزار میلیارد تومان از سوی دولت و 30 هزار میلیارد تومان از طریق منابع بانکی تامین شده و منابع ارزان قیمتی را در اختیار بخش صنعت و اشتغال و سایر طرحهای اقتصادی کشور می گذارد.
وی ادامه داد: فقط در خراسان رضوی اجرای طرح آموزش در محیط کار طی سال 96 و سه ماهه اول سال 97 چهار هزار نفر را زیر پوشش قرار داده و این طرح در کل کشور اثرگذار خواهد بود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تفاهمنامه ای که در این نشست بین سازمان بهزیستی و خانه صنعت، معدن و تجارت امضا شد نیز اشاره و بیان کرد: این تفاهمنامه دولت و بخش خصوصی را متعهد می کند که برای مددجویان بهزیستی فرصت شغلی فراهم کنند.
ربیعی گفت: معتقدیم که خیرجمعی و مسئولیت اجتماعی در کنار عقلانیت می تواند مشکل اشتغال و معضلات اقتصادی را در این کشور حل کند و تفاهمنامه مذکور برای سه هزار مددجویی که سالانه از بهزیستی برای دست یافتن به شغل وارد جامعه می شوند بسیار موثر خواهد بود.
در این مراسم تفاهمنامه همکاری بین سازمان بهزیستی و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران منعقد شد و از سوی روسای دو نهاد به امضا رسید.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.