حمید محمدی روز پنجشنبه در همایش آموزشی، توجیهی حج تمتع استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان در مشهد افزود: برای ارائه خدمات بهتر به زائران ایرانی نگرانیها و مطالبات خود را مطرح کرده و برای حل آن توافق نامه ای با وزارت حج عربستان به امضا رساندیم.
وی اظهار کرد: تمام مباحث مربوط به امنیت، عزت و کرامت زائران ایرانی در این توافقنامه ذکر شده است.
وی گفت: براساس توافق دی ماه پارسال با عربستان، از یک میلیون و 350 هزار نفری که در نوبت تشرف به سفر حج هستند، برای تشرف 85 هزار و 200 نفر برنامه ریزی شده است.
محمدی افزود: حاجیان امسال ایرانی در قالب 583 کاروان سازماندهی شده اند که آموزش آنها از اواسط فروردین ماه آغاز شده و هر کاروان به طور میانگین 10 تا 12 جلسه آموزشی داشته است.
وی اظهار کرد: پس از اتمام دوره های آموزشی در هر استان، یک همایش متمرکز سراسری برگزار می شود که در آن حاجیان با مسائل اجرایی و عملیاتی مناسک حج آشنا می شوند.
وی گفت: امسال برای تسریع امور زائران، ثبت نام آنان به صورت الکترونیکی انجام شد تا رفت و آمد حجاج به دفاتر زیارتی و کاروانها به حداقل برسد.
محمدی افزود: حاجیان ایرانی 30 تا 40 روز در 105 هتل شهرهای مکه و مدینه اقامت خواهند داشت که از این تعداد 85 هتل در مکه مکرمه و 20 هتل در مدینه منوره قرار دارد.
وی اظهار کرد: امسال سعی شده است خدمات رسانی در حوزه تغذیه و تدارکات حاجیان ایرانی ارتقا پیدا کند و امکانات برای رعایت مسائل بهداشتی فراهم شود و جداول غذایی مناسبتر ارائه گردد.
وی گفت: 75 درصد حاجیان ایرانی بیش از 50 سال و 12.5 درصد آنان بیش از 75 سال سن دارند و ما با جمعیت سالخورده مواجهیم که خدمت رسانی به آنان کار دشوارتری است ولی تمام دست اندرکاران حج در تلاشند که حاجیان ما امسال راضی برگردند.
محمدی افزود: جدول هزینه حاجیان اواخر بهمن ماه پارسال نهایی و اعلام شد که کمترین سقف قیمت کاروانها 135 میلیون ریال و بیشترین آن 185 میلیون ریال بود.
وی اظهار کرد: عامل این تفاوت قیمت مربوط به نوع هتل و نوع پرواز است.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در زمینه حمایت از کالای ایرانی، اجناس و اقلام مورد نیاز حاجیان در یکی از سامانه های اینترنتی ارائه شده تا آنان بتوانند نیازهای مربوط به سوغات خود را تامین کنند.
وی افزود: با تهیه سوغات حج از این روش، ارز از کشور خارج نمی شود و وقت و انرژی حاجیان نیز در عربستان تلف نمی گردد و زحمت بسته بندی و حمل در عربستان و ایران هم از روی دوش زائران برداشته می شود.
وی ادامه داد: البته محدودیت و ممنوعیتی برای خرید حاجیان در عربستان وجود ندارد و اجباری به خرید سوغات از طریق این سامانه نیست.
1922/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.