برات محمد فتحی، چهار‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص نشست این بلوک های 6 واحدی مسکن مهر گفت: یکی از این بلوکها اسفند پارسال به علت ترک برداشتن، تخلیه شده بود و ساکنان بلوک دیگر نیز در 2 روز اخیر، در چادر سکنی گرفته اند.
وی افزود: چاه جذبی این بلوکها در داخل حیاط تعبیه شده بود که شکستن کنتور و نشتی آب، بخشی از خاک را شسته و به‌ سمت چاه هدایت کرده بود که همین امر موجب نشست چاه در محل شده است.
فتحی بیان کرد: صدای مهیبی که سحرگاه پریروز موجب ترس ساکنان ساختمان مجاور این بلوک شده بود ناشی از نشست زمین و فروریختن ناگهانی چاه بوده است.
رئیس اداره راه و شهرسازی قوچان در خصوص نشست زمین و ترک‌خوردگی برخی از بناهای مسکن مهر این شهر در ماه‌های گذشته، گفت: نشست زمین موضوعی است که باید تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرد و طبیعتا برای بررسی دقیق‌تر از کارشناسان و نظرات آن‌ها استفاده می‌شود.
وی افزود: بعد از مشکلات ایجاد شده در مسکن مهر قوچان، دفتر فنی استانداری خراسان رضوی گروهی از مهندسان را برای بازدید از ساختمان‌ها و بررسی سازه ای آنها اعزام کرد.
فتحی ادامه داد: آزمایشگاه مکانیک فنی خاک استان نیز میزان مقاومت بتون و پی ساختمان ‌ها را مورد مطالعه قرار داده و نظر داد که مشکلی در این قسمت‌ وجود ندارد.
وی افزود: در عین حال با توجه به حساسیت موضوع، به پیمانکار مسکن مهر قوچان ابلاغ شد با هزینه خود چاه‌های داخل ساختمان را به بیرون محوطه منتقل کرده و ساکنان این بلوک ها را تا رفع مشکل در محلی جدید اسکان دهد.
وی گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان نیز با شرکت دیگری که دارای فناوری مدرن تری برای سنجش خاک است، قرارداد بسته که از دیروز با استقرار در محل با استفاده از امواج، میزان تخلخل زمین را بررسی کرده و طی 2 هفته راهکارهای لازم برای رفع دغدغه ساکنان مسکن مهر را بدهد.
رئیس اداره راه و شهرسازی قوچان اضافه کرد: تا زمانی که زمین تثبیت نشود امکان بازسازی ساختمان ها وجود ندارد زیرا با نشست دوباره زمین مجددا ترک‌ها ایجاد و مشکلاتی را در پی خواهد داشت.
اجرای طرح مسکن مهر قوچان از سال 89 به‌صورت رسمی با محوطه‌سازی و ساخت یک هزار و 650 واحد در ابتدای جاده قوچان - باجگیران آغاز شد که تاکنون بیش از 300 واحد آن واگذار شده است.
جانمایی نامناسب این طرح و وجود خاک اسفنجی در محل موجب ایجاد ترک‌هایی در چند ساختمان این مجموعه شده و تخلیه برخی از واحدها را در پی داشته است.
قوچان در 137 کیلومتری شمال غرب مشهد قرار دارد.
7501/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.