دکتر سیداحمد فاطمی نژاد، سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در شرایطی که ترامپ اروپا را تهدید کرده که در صورت عدم قطع رابطه و جلوگیری از فعالیت شرکتهایش در ایران، با تحریم مواجه می شود، این سفر می تواند اهمیت زیادی داشته باشد.
وی فلسفه این اقدام را برای ایران و اروپا قابل توجه خواند و ادامه داد: اروپایی ها با این حرکت نشان دادند که می خواهند کنش مستقلی را در برابر آمریکا به نمایش بگذارند و دیدگاه مستقل خود را پیش ببرند.
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دعوت از رئیس جمهوری اسلامی ایران به اروپا، پیامی از طرف اروپا به آمریکا است که قصد دارد دیدگاه خود را، آن گونه که فکر می کند درست است، به اجرا بگذارد.
فاطمی نژاد افزود: برای ایران نیز این سفر از این جهت قابل توجه است که نشان می دهد سیاست مردان ما به رغم همه فشارها و تلاشها برای منزوی کردن ایران، حصارها را شکسته و توانسته اند با کشورهای توسعه یافته هم ارتباط داشته باشند.
وی ادامه داد: از منظر دیگر به لحاظ عملی می توان گفت اروپا در مساله برجام تا کنون شکستی را متحمل شده که نتوانسته آمریکا را در برجام نگاه دارد و تهدید بعدی برای آنان این است که ایران هم عطای برجام را به لقایش بخشیده و آنرا ترک کند.
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اروپایی ها با ایران در مذاکره اند تا ضمانتهای عملی به ایران بدهند که برجام برای آنان سودمند باشد و ایران را به ماندن در برجام ترغیب کنند و این سفر از این جهت هم می تواند مهم باشد.
فاطمی نژاد افزود: یقینا در این سفر نحوه دادن ضمانت از سوی اروپاییان به ایران، برای باقی ماندن در برجام بحث و تبادل نظر خواهد شد.
وی گفت: ترامپ تهدید کرده می خواهد صادرات نفت ایران را تا ماه اکتبر آینده به صفر برساند و اگر اروپاییان بتوانند این تهدید را غیرعملی کرده یا جلو شدتش را بگیرند شاید یکی از مهمترین دستاوردهای عملی این سفر حاصل شده باشد.
وی افزود: کشورهای اروپایی از خریداران عمده نفت ایران هستند، و این اقدام آنان می تواند بر رفتار خریداران غیراروپایی نفت ایران هم تاثیر بگذارد.
دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی به دعوت همتایان خود راهی کشورهای اروپایی اتریش و سوئیس شد.
1922/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.