یکی از شهروندان سرخسی به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون مشکل اصلی درمانی در این شهر کمبود پزشک متخصص زنان و زایمان است زیرا زنان باردار برای زایمان به مشهد اعزام می شوند.
مهدی ریحانی افزود: هم اکنون امکاناتی در اختیار پزشکان متخصص قرار داده شده اما شاهد حضور کامل پزشکان متخصص در محل خدمتشان نیستیم. این مسئله باید ریشه یابی شود و در صورت لزوم پزشکان برای پایبندی به قراردادشان ملزم شوند.
عضو شورای اسلامی شهر سرخس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: عمده مشکل ساکنان این خطه نبود و یا کمبود پزشک متخصص زنان در بیمارستان لقمان است که بیماران را ناگزیر از اعزام به مشهد می کند.
معصومه گلاوی به نبود رغبت میان پزشکان متخصص برای گذراندن طرح خدمت خود در شهرستانها اشاره و بیان کرد: در گذشته طرح یک ماهه خدمت برای خدمت پزشکان متخصصان اجرا می شد و پزشکان نیز با چاشنی اجبار آن را اجرا می کردند.
وی افزود: در هر صورت مسئولان می بایست فکری به حال تامین پزشک متخصص کنند زیرا مردم مشکلات عدیده ای در این خصوص دارند. برخی خانواده های ساکن سرخس از نظر مالی توانایی کافی برای اعزام بیمارشان به مشهد را ندارند و البته ممکن است در حین اعزام نیز مشکلی برای بیماران به ویژه زنان باردار رخ دهد.
عضو شورای شهر سرخس همچنین به فعالیتهای گسترده آستان قدس در این شهرستان اشاره و ابراز امیدواری کرد: این نهاد و یا سایر سازمانها برای تامین پزشک متخصص در سرخس آستین همت را بالا بزنند چنانکه اخیرا مذاکراتی برای تامین خدمات درمانی با قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی داشته ایم.

* مشکل در تامین پزشک جایگزین
رئیس شبکه بهداشت و درمان سرخس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بطور معمول هنگامی که یک پزشک به دلیل مشکل شخصی و یا انتقال به مکانی دیگر می رود تامین پزشک جایگزین توسط شبکه بهداشت زمانبر و با مشکلات فراوان همراه است.
دکتر مصطفی دلشاد افزود: تامین پزشک متخصص داخلی در سرخس با مشکلاتی همراه بود که هم اکنون با حضور سه پزشک مرتفع شده اما با مرخصی یکی از متخصصان زنان در ماه گذشته فعلا یک پزشک زنان به مدت 20 روز در ماه مشغول به فعالیت است و 10 روز دیگر را نیز پزشک دیگری از فریمان جایگزین شده است.
وی ادامه داد: همچنین هم اکنون تنها یک متخصص اطفال در سرخس طبابت می کند که صبحها در مطب بیماران را ویزیت کرده و به صورت پزشک متخصص آنکال با بیمارستان سرخس نیز همکاری دارد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان سرخس گفت: از سوی دیگر شهرستان 100 هزار نفری سرخس تنها یک پزشک متخصص رادیولوژی دارد که فقط موارد اورژانسی را برای بیمارستان انجام می دهد و بیماران برای انجام سایر رادیولوژیها به کلینیک خصوصی وی مراجعه می کنند.
وی افزود: هم اکنون قرارداد پزشک متخصص قلب نیز در سرخس پایان یافته و معمولا این اتمام قراردادها تا انعقاد قرداد جدید موجب می شود بیمارستان زمان نسبتا زیادی را بدون پزشک طی کند.
دلشاد به طرح ضریب کا، سن بالای متخصصان در زمان گذراندن طرح و مشکلات اسکان آنان در شهرهای مرزی اشاره و بیان کرد: این متخصصان مجبورند برای انجام تعهدات مالی و خدمتی خود طرح را به صورت کامل بگذرانند و واقعیت این است اگر همین طرح نبود امکان انتقال پزشک متخصص به شهرستانهایی مانند سرخس فراهم نمی شد.

* 22 پزشک در سرخس فعالیت دارند
مدیر امور بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون به غیر از مشهد 233 پزشک متخصص و عمومی در 14 شهرستان زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی فعالیت دارند.
دکتر مرتضی طالبی افزود: تمامی شهرستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم اینک در حد استانداردهای پایه پزشک عمومی و متخصص دارند و تنها چند شهرستان مانند سرخس در این زمینه مشکل دارند.
وی ادامه داد: تامین کادر درمانی متخصص در شهرستانها عمدتا از طریق نیروهای متعهد خدمت و تفاهمنامه صورت می گیرد و این در حالی است که شرایط پرداختی و زیرساختهای شهری نقش موثری در ماندگاری پزشکان متخصص تفاهمنامه ای در هر شهرستان دارد.
مدیر امور بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شاخص تعداد پزشک متخصص به جمعیت در سرخس 16/1 به ازای صد هزار نفر جمعیت است و هم اینک پزشکان متخصص در رشته های تخصصی اروتوپدی، آسیب شناسی، بیهوشی، جراحی عمومی، چشم، داخلی، زنان و زایمان، رادیولوژی، گوش و حلق و بینی و قلب کودکان در آن شهرستان فعال هستند.
وی افزود: دو پزشک متخصص زنان و زایمان در سرخس فعالیت دارند که یکی از آنها در مرخصی موقت بسر می برد بوده لذا طبق ضوابط یک متخصص دیگر برابر مقررات 23 روز در آن شبکه حضور دارد.
طالبی ادامه داد: در هفت روز باقیمانده نیز طی هماهنگی با مرکز پایش مراقبتهای درمانی اعزام مادران باردار پرخطر به شهرستان معین یا مشهد انجام می شود و البته اقداماتی در زمینه تامین پزشک متخصص زنان برای سرخس کماکان در حال پیگیری است.
وی گفت: یک پزشک متخصص قلب نیز در مرخصی موقت می باشد اما با توجه به حضور سه متخصص داخلی در سرخس آنها فعلا بیماران قلبی را درمان کرده و در صورت نیاز به مشهد اعزام می کنند.
مدیر امور بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد پزشکان فعال در شهرستان سرخس را 22 نفر شامل پزشک خانواده و متخصص اعلام کرد.
مرکز شهرستان 100 هزار نفری سرخس در فاصله 185 کیلومتری شمال شرق مشهد واقع است. سرخس مرکب از دو بخش مرکزی و مرزداران 85 روستا دارد. 51 هزار نفر از جمعیت این شهرستان مرزی ساکن روستاها هستند. سرخس از سمت شمال و شرق هم مرز با کشور جمهوری ترکمنستان است.
3027/3221
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.