به گزارش ایرنا، محمد ابراهیم زاده چناری، شنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: ورود 50 تا 60 هزار پرونده در سال زیبنده شهرستانی با جمعیت حدود 225 هزار نفر نیست و اگر محاسبه ای کوتاهی انجام دهیم که بر اساس هر پرونده فقط دو نفر به حوزه قضایی مراجعه کنند، حداقل نیمی از مردم گرفتار مباحث قضایی هستند.
وی از رانندگی بدون گواهینامه، توهین، تصادفات، ضرب و جرح عمدی و سرقت به عنوان پنج جرم نخست این شهرستان در سال 96 عنوان و تصریح کرد : این در حالی است که مواد مخدر در سال95 یکی از پنج جرم نخست محسوب می شد و این بیشتر به خاطر وجود بزرگترین گلوگاه امنیتی شرق کشور (ایستگاه ایست و بازرسی شهید کامه) است که مسیر تردد قاچاقچیان مواد مخدر را پر ریسک کرده است.
رییس حوزه قضایی تربت حیدریه با بیان اینکه چنانچه مشکلات زیرساختی در این خطه برطرف شود بی شک شاهد کاهش ورودی ها به دستگاه قضا خواهیم بود، اظهار داشت: علاوه بر مسیر تردد قاچاقچیان، شبه مرزی بودن، بافت ناهمگن، تنوع جمعیتی، مهاجر پذیر بودن، وجود اختلافات ملکی و فقدان بروز رسانی املاک و خشکسالی های اخیر در شهرستان مزید بر علت شده و بر تعداد ورودی های ورودی افزوده است.
وی همچنین از مبلمان شهری، ساخت و سازهای غیرمجاز، فقدان پایش تصویری هوشمند در سطح شهرستان، تغییر کاربری اراضی، اصلاح قوانین چک و فقدان تثبیت وضعیت اقتصادی به عنوان بخشی از مشکلاتی یاد کرد که در تربت حیدریه منجر به تشکیل پرونده در محاکم قضایی می شود و گفت: از مجموع 6 واحد صنعتی این شهرستان که در سال 91 حکم ورشکستگی آن صادره و 2 هزار نفر در آن اشتغال مستقیم داشتند، هنوز هیچکدام به چرخه تولید بازنگشتند و این مسئله نیز بر جمعیت بیکاری و آسیب های اجتماعی این شهرستان افزوده است.
ابراهیم زاده همچنین اظهار داشت: پارسال 832 فقره پرونده منجر به طلاق شد که این رقم نسبت به سال 95 به تعداد 969 فقره طلاق، کاهش 11 درصدی را نشان می دهد.
رییس دادگستری تربت حیدریه در ادامه گفت: عملکرد دستگاه قضایی در برخورد قاطع با دانه درشت ها، افتراء، توهین، تخریب و تبلیغات سوء علیه این قوه را از سوی دشمنان خارجی و داخلی افزایش داده، اما در عین حال قوه قضابیه با صلابت و مقتدرانه عمل می کند.
وی افزود: همه مشکلات جامعه متوجه دستگاه قضا نیست و اگر برخی دستگاه های اجرایی کار خود را ( اعم از کارشناسی و تسلط بر قوانین و اجرای آن ) به صورت صحیح و دقیق انجام دهند، شاهد کاهش ورودی ها به دستگاه قضایی خواهیم بود.
ابراهیم زاده چناری همچنین از کاهش 8 درصدی وردی به زندان تربت حیدریه خبر داد و افزود: ورودی زندانیان از 1800 نفر به 1400 زندانی کاهش یافته و این در حالی است که از این میزان زندانی 80 نفر با شرکت دوره های آموزشی و پرورشی حافظ یک تا 30 جزء قران کریم شده اند.
دادستان تربت حیدریه نیز گفت: حفظ و احیای حقوق عامه مردم مهم ترین وظیفه دادستان است که در این مسیر از برخورد با جرایم خشن تا جرایمی که دانه درشت ها و یقه سفیدان در عرصه کلاهبرداری مدرن و فضای مجازی دنبال می کنند را با جدیت و قاطعیت پیگیر هستیم.
حسین مسرور نعیمی افزود: هنچنین برخی حوزه های کیفری مانند محیط زیست مهجور مانده اند و برخی افراد برای رسیدن به مقاصد خود در حوزه معادن اقدام به تخریب محیط زیست می کنند.
وی اظهار داشت: با احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بخش مهمی از جرایم در حوزه حقوقی و کیفری کاهش می یابد و شاهد کاهش ورودی به دستگاه قضای خواهیم بود.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در فاصله 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
1744/6121
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.