به گزارش ایرنا غلامرضا غفاری، سه شنبه در حسینیه ابوالفضلی روستای مزینان، زادگاه دکتر شریعتی، افزود: شریعتی افتخار بزرگی برای ایران است و حق بزرگی بر جامعه ایرانی دارد.
وی تصریح کرد: اهتمام به برگزاری مراسم پاسداشت شریعتی و گرامی داشتن یاد و خاطره او نشان از شناخت اندیشه وی در جامعه است.
غفاری با بیان اینکه شریعتی بخشی از تاریخ فرهنگ کشور است، گفت: واکاوی و بازنگری تاریخ معاصر کشور بدون توجه به ایدئولوژی این اندیشمند، سخت و یا امکان ناپذیر است.
معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: بازنگری آثار میراثی دکتر شریعتی به عنوان یک ضرورت فرهنگی و تاریخی در پیشبرد مسائل مختلف جامعه حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه شریعتی جلوتر از زمانه خود گام برمی داشت، خاطرنشان کرد: او خود را به دانشگاه محدود نکرد و تنها یک استاد و یا معلم نبود. او خود را معلم جامعه و رسالت خود را فراتر از معلمی و استادی می دانست.
غفاری گفت: مهمترین نقش دکتر شریعتی در زمانه خود، دعوت جوانان به تفکر و تامل مسائل مختلف بود که موفقیت های زیادی را در آن به دست آورد.
وی با اشاره به اینکه محتاج بازخوانی و نقد و بررسی آثار شریعتی هستیم، گفت: باید فراتر از ایام سالگرد، منش و تفکر شریعتی را میان جوانان گسترش دهیم. شریعتی مبانی اصالت و هویت ملی و دینی را در جامعه آن زمان مطرح می کرد.
دکتر علی شریعتی مزینانی دوم آذرماه 1312 در روستای مزینان از توابع شهرستان داورزن، که آن زمان در تابعیت سبزوار بود، چشم به جهان گشود. وی پژوهشگر دینی، مبارز و فعال مذهبی، سیاسی و از نظریه پردازان انقلاب اسلامی بود که 29 خرداد 1356، در 44 سالگی در انگلستان درگذشت و در دمشق سوریه به خاک سپرده شد.
خودسازی انقلابی، ابوذر، بازگشت، ما و اقبال، تحلیلی از مناسک حج، شیعه، نیایش، تشیع علوی و تشیع صفوی، هبوط در کویر، زن، تاریخ و شناخت ادیان، حسین وارث آدم، علی حقیقتی بر گونه اساطیر و جهان بینی و ایدئولوژی عناوین برخی از آثار پرشمار دکتر علی شریعتی هستند.
روستای مزینان در حاشیه کویر و در حدود پنج کیلومتری جنوب شهر داورزن در غرب سبزوار قرار دارد.
مرکز شهرستان 21 هزار نفری داورزن در 310 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
8145/7495/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.