دکتر محمدجعفر صادقی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان بروز سالک در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد 103 در هر صد هزار نفر جمعیت طی سال 1388 بود اما این میزان اکنون به 32 در صد هزار نفر جمعیت کاهش یافته است.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اقدامات در حال انجام موفقیتهای چشمگیری در مهار و کاهش بیماری سالک داشته بطوری که هم اکنون خراسان رضوی رتبه چهارم میزان بروز سالک را پس از استانهای شیراز، اصفهان و خوزستان در کشور دارد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیشترین بروز سالک در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مربوط به شهرهای مشهد، طرقبه شاندیز، سرخس و درگز است.
وی اقدامات انجام شده در مقابله با سالک را شامل آموزش و اطلاع رسانی، جمع آوری زباله و نخاله های ساختمانی، درمان مبتلایان و افزایش مراکز درمان سالک همزمان با اقدامات پیشگیرانه عنوان کرد.
سالَک یا لیشمانیوز پوستی شایعترین نوع بیماری پوستی لیشمانیاز است که بر اثر گزش جنس ماده پشه خاکی به نام لیشمانیا به انسان منتقل می‌ شود. سالک در کشورهای گرمسیری از جمله چین، سوریه، عربستان، عراق، ایران، فلسطین، قفقاز و جنوب‌ شرقی روسیه، پاکستان، افغانستان و هند شایع است.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.