حسن گرمئی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری کم کاری تیروئید نوزادان از جمله بیماری هایی است که در بدو تولد معمولا بدون علامت است و لذا غربالگری نوزادان برای شناسایی این بیماری در سن سه تا پنج روز بعد تولد اهمیت بسیار بالایی دارد و از این روی با تشخیص به موقع می توان از عوارض جدی و غیر قابل برگشت آن که شامل عقب ماندگی ذهنی، کوتاهی قد و کم شنوایی است، جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه برنامه غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان از سال 84 در سیستم بهداشتی کشور اجرایی شد، گفت: با توجه به نقش مهم این برنامه در شناسایی بیماری کم کاری تیروئید نوزادان و جلوگیری از عوارض آن در کودکان به عنوان آینده سازان جامعه، از زمان اجرای آن، برنامه بسرعت مورد توجه و قبول خانواده ها قرار گرفت.
گرمئی در خصوص دلایل بوجود آورنده بیماری کم کاری تیروئید نوزادان نیز گفت: بروز بیماری کم کاری تیروئید نوزادان دلایل زیادی دارد که از جمله آنها می توان به کمبود ید، ازدواج های فامیلی، ابتلا مادر به بیماریهایی چون مشکلات تیروئید، دیابت، فشار خون بالا در دوران بارداری و نیز مصرف برخی داروها توسط مادر در دوران حاملگی، اشاره کرد.
وی همچنین گفت: در حالی که نرم کشوری نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید در سال 96 یک به 670 نفر بود، این رقم در شهرستان تربت حیدریه یک به 400 نفر بوده است.
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با زیرپوشش داشتن سه شهرستان تربت حیدریه، مه ولات و زاوه به 350 هزار نفر جمعیت سه شهرستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می دهد.
این دانشگاه 190 تخت در بیمارستان نهم دی تربت حیدریه و 20 تخت در مه ولات دارد.
ناوگان آمبولانسی این مرکز درمانی این شهرستان به 47 دستگاه می رسد.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
6121 / 1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.