محمدحسین روشنک، سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه برخی انتظار دارند که دولت ارز 4200 تومانی را که باید برای تهیه مواد اولیه تولید و صنعت اختصاص یابد، حتی برای وارد کردن گوشی موبایل و عروسک چینی هم اختصاص دهد.
وی ادامه داد: نخستین اثر عدم مدیریت ارز در اختیار دولت این خواهد بود که دولت ارز در اختیار خود را از دست می دهد در حالی که اگر 20 یا حتی 100 میلیارد دلار برای مواد اولیه گشایش اعتبار کند هیچ مشکلی ایجاد نمی شود چون این مواد در کشور ذخیره شده و تا پایان سال و حتی سال دیگر هم می شود از آن استفاده کرد.
او اظهار کرد: به عنوان یک فعال در عرصه واردات بر این باورم که اختصاص ارز دولتی برای ورود کالاهای غیرضرور در آینده مشکل آفرین خواهد شد که البته اکنون ما به آن توجهی نداریم.
رئیس اتحادیه صادر کنندگان خراسان رضوی گفت: بخشی از صادرات استان کالاهایی است که مواد اولیه اش با ارز ارزان وارد می شود و بخش دیگری از صادرات ما مانند زعفران، پسته و محصولات کشاورزی، هیچ ربطی به تخصیص ارز دولتی ندارد که باید صادرکنندگان را در صدور این کالاها با ارز غیردولتی آزاد گذاشت.
روشنک افزود: ما در ارسال کالا به کشورهای آسیای میانه و افغانستان گرفتار این معضلیم که صادرات با مبلغ کمی انجام می شود و ارز حاصل از آن هم برنمی گردد یعنی صادرات با برند و اعتبار ما از دستمان خارج می شود.
وی ادامه داد: بخشی از سرمایه گذاری های خارجی در استان به صورت نیمه کاره رها شده و مثلا خیلی از تجار افغانستان در مشهد در حال سرمایه گذاری بودند و ارز را هم آزاد آورده و سرمایه گذاری می کردند که اکنون با این شرایط مانده اند چه کنند.
رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادر کنندگان خراسان رضوی گفت: این افراد که سرمایه گذاری ارزی را با سیستم عادی و آزاد انجام می دادند اینک پروژه هایشان نیمه کاره مانده است؛ چون نمی دانند ارز را چگونه وارد کنند و اگر هم نیاورند طرحشان نیمه کاره می ماند.
1922/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.