آیت الله ناصر مکارم شیرازی در این پیام تصویری که روز یکشنبه در مراسم پایانی همایش در تالار قدس حرم مطهر امام رضا(ع) پخش شد، افزود: طی بررسیهای انجام گرفته و مطالعات فراوان توسط اساتید حوزه و علما به این نتیجه رسیدیم که نقش علمای شیعه در گسترش علوم اسلامی برای مردم روشن و به خوبی تبیین نشده است.
وی ادامه داد: خیلی از علمای اهل سنت و تشیع از نقش علمای پیشین شیعه در اسلام اطلاعی نداشتند و این موضوع عامل برپایی همایشی بین المللی برای تبیین نقشه شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی شد. تلاشهای زیادی توسط اساتید حوزه برای تبیین شیعه و ائمه اطهار(ع) در معرفی، رشد و پیدایش اسلام در قالب برگزاری جلسات پژوهشی و تخصصی انجام گرفت و در این بررسیها مشخص شد که امام رضا(ع) در میان چهارده معصوم(ع) نقش پررنگتری ایفا کردند.
این مرجع تقلید گفت: مناظرات امام رضا(ع) بسیار تخصصی و جامع بود که لازم است آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان به تبیین نقش امام رضا(ع) در طب اسلامی، ولایت‌ پذیری و دیگر علوم کاربردی نیز بپردازند.
وی افزود: در این همایش از پژوهشگران داخلی و خارجی دعوت شد تا درباره علوم اسلامی مطالعه کرده و ‌نقش علمای شیعه را در گسترش علوم اسلامی تبیین کنند. دلیل اینکه تصمیم گرفتیم این همایش در جوار بارگاه رضوی ادامه یابد این بود که فرصتی خوبی برای دانشمندان فراهم شود تا درباره نقش امام رضا(ع) در نشر علوم اسلامی‌ مطالعاتی انجام و کتاب‌هایی تالیف کنند و به زبانهای مختلف ترجمه گردد.
تولیت آستان قدس رضوی نیز در این همایش گفت: آموزه های غنی نبوی و رضوی مبنایی برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی در جهان است.
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی افزود: امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در تاریخ اسلام بیشترین نقش را در تبیین علوم اسلامی و فرهنگ دین، تنویر افکار عمومی و تفسیر آیات قرآن داشتند و به برکت انقلاب اسلامی در سالهای اخیر اقدامات موثری در ارتباط با علوم عقلی، تفسیر قرآن و فقه و اصول اسلامی انجام شده است.
وی ادامه داد: هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه و هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو یک برنامه ریزی و مهندسی الهی برای تحقق تمدن اسلامی بود و تمدنی که به برکت نام امام رضا(ع) در این منطقه رقم خورد بسیار قابل توجه است.
تولیت آستان قدس رضوی تشکیل شبکه نمایندگان در جهان اسلام، ایجاد تشکیلات گسترده محبان اهل بیت(ع)، تربیت 318 شاگرد و پاسخگویی به 15 هزار سوال فقهی و دینی را از برکات هجرت امام رضا(ع) به خراسان ذکر و بیان کرد: این یک حقیقت غیرقابل انکار است که تمدن علمی غرب بر پایه‌ و با بهره گیری از آثار تمدن اسلامی ایجاد شد و مستکبران تلاش می کنند تا مسلمانان را عقب نگهدارند تا به سیاستهای زورگویانه خود در منطقه ادامه دهند لذا دستیابی به علم و دانش نوین باید در اولویت کار مسلمانان قرار گیرد.
وی گفت: آستان قدس رضوی با کتابخانه‌ ای غنی و پژوهشکده‌‌ ای ارزشمند بستری مناسب را برای اندیشمندان و فرهیختگان جهان اسلام برای پژوهش و تحقیق فراهم کرده است.
مراسم آغازین همایش بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی 20 اردیبهشت جاری در مرکز همایش های بین المللی رسول اعظم(ص) حوزه علمیه امام کاظم (ع) در قم و مراسم پایانی آن با نگاه به جایگاه امام رضا(ع) در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در حرم مطهر رضوی برگزار شد. در مراسم پایانی همایش 200 پژوهشگر داخلی و 130 پژوهشگر خارجی از 50 کشور جهان حضور یافتند.
محورهای این همایش مرجعیت علمی اهل بیت(ع) شامل نقش اهل بیت(ع) در پیدایش و گسترش علوم و نقش دانشمندان شیعه در پیدایش علوم، گسترش علوم، شکوفایی تمدن اسلامی، تعامل علمی دانشمندان شیعه با مذاهب اسلامی و ادیان بود.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.