همزمان با 25 اردیبهشت سالروز بزرگداشت فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی، شاهنامه تاریخی بایسنقری در مشهد رونمایی می‌شود.

به گزارش ایلنا، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی گفت: نمایش شاهنامه نفیس بایسنقری مربوط به عهد تیموری که در مجموعه کاخ گلستان نگهداری می‌شود، از 25 اردیبهشت به مدت یک ماه در موزه آرامگاه فردوسی به نمایش گذاشته خواهد شد.

ابوالفضل مکرمی فر افزود: شاهنامه بایسنقری به خاطر ویژگی های منحصر به فرد هنری، فرهنگی و ادبی در سال 1387 در برنامه حافظه جهانی یونسکو به عنوانی نشانی از سوی ایران ثبت شده است.

وی گفت: شاهنامه معروف بایسنقری از نظر کارشناسان هنر کتاب آرایی نفیس‌ترین شاهنامه موجود در جهان است که به سفارش 'بایسنقر میرزا' پسر شاهرخ پادشاه تیموری تهیه شده است.

مکرمی فر افزود: بایسنقر میرزا در کتابخانه سلطنتی هرات هنرمندان درجه اول هنر کتاب آرایی از جمله خوشنویسان، مُذَهِّب کاران، صحافان، جلد سازان، کاغذسازان و نقاشان را زیر چتر حمایتی خود گرفت که ماحصل فعالیت این هنرمندان عرضه آثار نفیس و فاخر ادبی از شاعران بلند آوازه ایران و مهم ترین این آثار شاهنامه معروف به بایسنقری است.

وی گفت: اشعار این شاهنامه به خط استادان میرزا جعفر و اظهرتبریزی کتابت شده است و 180 نقاشی از داستان های شاهنامه به تصویر کشیده شده است که از چشم نوازترین مینیاتورهای ایرانی مکتب هرات محسوب می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.