رضا شیران خراسانی دوشنبه در نشست شورای اداری و توسعه خراسان رضوی که با حضور رئیس جمهوری در مشهد برگزار شد، افزود: در برنامه ششم توسعه درباره توزیع قدرت موادی آمده که باید اختیارات لازم به مدیران دستگاه های محلی داده شود.
وی گفت: نبود منابع، تورم قوانین، کمبود شیوه نامه و تداخل بین دستگاهی موجب شده مدیران دستگاه ها بناچار تفسیر نامناسبی از قانون ارائه دهند لذا خواستار ارائه اختیارات بیشتر به مدیران استانی در همه رده ها هستیم.
وی گفت: در حوزه تقسیمات کشوری امروز دنیا به شبکه های افقی روی آورده، زیرا نگاه عمودی جواب نمی دهد و امیدواریم این دیدگاه جاری شود و دغدغه اکثر نمایندگان در ارتقای مناطق مختلف در حوزه های انتخابیه شان ناشی از همین است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس خاطرنشان کرد: جمعیت 99.99 درصد شهرها و 71 درصد روستاها از آب آشامیدنی بهره مند هستند اما 32.7 درصد شبکه آبرسانی در مشهد فرسوده است که بیش از 30 درصد آب این شبکه به هدر می رود.
شیران خراسانی افزود: قیمت تمام شده هر مترمکعب آب در مشهد بیش از 40 هزار ریال است که نیازمند افزایش منابع تخصیصی حوزه آب استان هستیم تا این شاخص را به استاندارد 12 درصد هدررفت برسانیم.
وی گفت: از 220 میلیون متر مکعب آبی که وارد مخازن مشهد می شود تنها 170 میلیون متر مکعب استفاده می شود و باقیمانده آن 'آب بدون درآمد' است که بخش عمده آن در شبکه هدر می رود.
وی با بیان اینکه جمعیت زیر پوشش شبکه فاضلاب مشهد نیز 52.7 درصد و عقب تر از برنامه است، گفت: روزانه بیش از چهار هزار لیتر بر ثانیه فاضلاب مشهد وارد کشف رود می شود که نیازمند تصفیه و بازچرخانی آن به صنعت و کشاورزی و استفاده از آب مصرفی بخش کشاورزی در حوزه آشامیدنی هستیم.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: مهار آبهای مرزی در اکثر شهرستانهای ما عملی نشده و سه رودخانه عظیم مرزی ما نیازمند ایجاد سد است .
وی از پرداخت سهم دولت در برنامه برقی کردن راه آهن مشهد - تهران تشکر کرد و گفت: با این طرح به دنبال افزایش ظرفیت جابه جابی مسافر از طریق راه آهن به 25 میلیون مسافر هستیم .
شیران خراسانی اظهار کرد: اما شورای عالی معماری و شهرسازی بعد از اینکه 48 درصد طرح جامع انجام شده عرض معابر را کم کرده که با کرامت و پذیرایی از زائران متناقض است و ما خواستار ورود و دخالت رئیس جمهوری در این حوزه هستیم .
این نماینده مجلس گفت: در حوزه راه شاخص های پایینی داریم چنانکه نسبت راههای آسفالت ما به راههای غیر آسفالت در برخی شهرستانها کمتر از 24 درصد است .
شیران اظهار داشت: سهم بودجه ما در حوزه تملک دارایی های سرمایه ای کمتر از 6 درصد بوده است و حال آنکه سالانه میزبان 27 میلیون زائر بوده و فقط در حوزه بهداشت و درمان به این تعداد زائر خدمت رسانی صورت می گیرد و این عزیزان بخشهای زیادی از تخت های بیمارستانی ما را اشغال می کنند.
نماینده مشهد در مجلس گفت: برخلاف مناطق آزاد کشور که واردات محورند، دو منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و سرخس در استان خراسان رضوی صادرات محورند و از دولت توقع داریم در خصوص ارتقای این بخش مساعدت های لازم را داشته باشد.
3221/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.