رئیس دولت تدبیر و امید که اوایل فروردین سال 1352 برای گذراندن خدمت سربازی به نیشابور رفته بود در خاطرات خود می نویسد: من جزو کسانی بودم که برای نیروی زمینی انتخاب شدم که تقریبا سخت ترین قسمت ارتش بود. سپس بخش نیروی زمینی را به چند قسمت تقسیم کردند و هر قسمت را به یکی از پادگان های آموزشی اعزام کردند و جمع ما را سوار چند کامیون ریوی ارتشی کرده و به پادگان عباس آباد بردند.
دکتر روحانی بعد از اتمام دوره آموزشی به نیشابور منتقل می شود.
وی در باره سخنرانی هایش در نیشابور می نویسد: در مسجد جامع نیشابور، حجت الاسلام والمسلمین آقای موسوی امام جماعت بود... نزدیک ماه رمضان آن سال، جناب آقای موسوی به من پیشنهاد کرد که در مسجد جامع سخنرانی کنم.
'پیشنهاد ایشان را برای ده شب آخر ماه رمضان پذیرفتم و آمادگی خود را اعلام کردم، هر چند نمی دانستم که بعد از ایراد اولین سخنرانی آیا مانع من می شوند یا نه و آیا این کار مشکلی برای من به وجود خواهد آورد یا نه؟'
'پس از اعلام موافقت، آقای موسوی دست به کار شد و اعلامیه ای را چاپ و منتشر کرد و از همان روزهای اولیه ماه رمضان این اعلامیه در سطح شهر منتشر شد'.
در آن اعلامیه آمده بود: از شب نوزدهم تا شب آخر ماه مبارک رمضان، جناب سروان فریدونی در مسجد جامع سخنرانی می کند.
وی با اشاره به استقبال مردم نیشابور از جلسات سخنرانی می نویسد: برای مردم خیلی عجیب بود که چطور یک افسر می خواهد در مسجد سخنرانی کند، به همین دلیل شب اول سخنرانی که به مسجد رفتم، با انبوه کثیری از جمعیت رو به رو شدم که شاید بیشتر برای دیدن من آمده بودند. جالب این که بسیاری از مقامات اداری و حتی نظامی و انتظامی هم به مسجد آمده بودند. البته در آن شب ها من با لباس شخصی در مسجد سخنرانی می کردم و هر شب نیز جمعیت بیشتر می شد.
وی ادامه می دهد: پس از ماه رمضان، فضای دیگری برای من گشوده شد و با جوانان و فرهنگیان بیشتری ارتباط پیدا کردم و به جز جلسات شب های جمعه، جلسه خصوصی دیگری هم به راه افتاد که سیار بود و در خانه ها تشکیل می شد. کم کم مأمورین نسبت به این جلسه خصوصی حساس شده بودند که ناچار شدیم بعد از چند ماه فعالیت، آن را تعطیل کنیم. ولی ساواک اعضای آن جلسه را زیر نظر داشت و بالاخره بعد از چند ماه، چند نفر از اعضای آن جلسه را دستگیر کرد.
حسن روحانی در تابستان 1353 پس از پایان دوره خدمت به تهران بازگشت و امروز پس از 45 سال در ورزشگاه تختی نیشابور با مردم این شهر دوباره دیدار می کند.
مرکز شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد واقع شده است.
5132/9869
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.