مشاهدات و گفت و گوی خبرنگار ایرنا با ساکنان روستاهای شهرستان فریمان از جمله رزمگاه، محمدآباد، سرچشمه و دوقلعه براشک که بیشترین خسارت را در زلزله سال گذشته دیدند از شرایط به نسبت مطلوب و بازسازی همه خانه های روستایی براساس برنامه ریزی صورت گرفته خبر می دهد.
معاون امور بازسازی و مسکن روستایی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: زلزله 6.1 ریشتری 16 فروردین ماه سال گذشته به 2 هزار واحد شهری و روستایی در 83 روستای شهرستان های تربت جام، فریمان، بخش رضویه مشهد و سرخس این استان 20 تا 100 درصد خسارت وارد کرد.
حسن حسینی افزود: از این تعداد یکهزار و 900 واحد روستایی و 100 واحد شهری بود که از محل پرداخت تسهیلات طرح ویژه بازسازی مسکن روستایی و کمکهای بلاعوض برخی ارگانها، یکهزار و 736 واحد روستایی تاکنون بازسازی شده است.
وی اظهار کرد: بازسازی این واحدها اول دی ماه پارسال طبق تعهدی که مسئولان به ساکنان روستاها داده بودند به اتمام رسید و مردم این مناطق زمستان سال گذشته سرپناه داشتند.
وی گفت: گفت: از 164 واحد روستایی باقیمانده که در شهرستان تربت جام قرار دارد مالکان 70 خانه تمایل به استفاده از وام نداشتند و برای 94 واحد باقیمانده نیز طی نشستی با فرماندار تربت جام، تصمیم بر آن شد که متقاضیان جدید برای این خانه های بلاتکلیف جایگزین شوند تا بتوانند از این وام استفاده کنند.
حسینی افزود: تسهیلات بازسازی 100 واحد شهری خسارت دیده از زلزله نیز با تاخیر آماده پرداخت شد لذا برخی متقاضیان از گرفتن آن انصراف دادند و در مجموع 10 نفر از این تسهیلات استفاده کردند که در حال بازسازی خانه های خود هستند.
وی اظهار کرد: بازسازی هر خانه روستایی 60 مترمربعی 300 میلیون ریال هزینه در بر داشت که 270 میلیون ریال آن در قالب وام و کمکهای بلاعوض پرداخت شد و 30 میلیون ریال از سوی مالک هزینه شد.
وی گفت: مبلغی که در قالب تسهیلات یا کمکهای بلاعوض برای بازسازی پرداخت شده، تا مرحله نازک کاری هر واحد بوده و پرداخت هزینه های مربوط به نصب در و پنجره، سفیدکاری، ایجاد تجهیزات آشپرخانه و حمام و سرویس بهداشتی برعهده مالک خانه است.
حسینی افزود: از 270 میلیون ریال وام و کمک بلاعوض هر واحد روستایی مبلغ 200 میلیون ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت 15 ساله و مبلغ 50 میلیون ریال کمک بلاعوض بوده است.
وی اظهار کرد: 9 تن سیمان نیز از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب و بلوک سقفی به تعداد مورد نیاز از سوی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به روستائیان اهدا شد که ارزش ریالی آن برای هر واحد 20 میلیون ریال بود.
وی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز صدور پروانه ساختمانی، نظارت بر نحوه ساخت و ارائه نقشه ساخت خانه ها را به صورت رایگان برای هر واحد روستایی و شهری انجام داد.
یکی از روستائیان خسارت دیده از زلزله در روستای دوقلعه براشک به خبرنگار ایرنا گفت: برخی پیمانکاران با مالکان قرارداد بستند و پولشان را گرفتند ولی خانه را نیمه تمام گذاشتند و برخی نیز آمدند و وعده پول و کمک های دیگر دادند ولی به وعده های خود عمل نکردند.
وی که خود را 'صابر. ر' معرفی کرد افزود: برخی روستائیان ساخت خانه را تمام کردند اما چون پول برای ساخت داخل خانه نداشتند آن به انباری تبدیل کردند.
معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بنیاد مسکن تعهدی برای معرفی پیمانکار به متقاضیان بازسازی مسکن روستایی ندارد و انتخاب پیمانکار و تنظیم قرارداد با وی از سوی مالک انجام می گیرد اما بنیاد مسکن به روستائیانی که پیمانکار نداشتند، پیمانکار معرفی کرد.
حسینی در باره علت نیمه تمام ماندن بازسازی برخی خانه های روستایی خسارت دیده از زلزله نیز افزود: احتمال دارد مالک خانه نسبت به اتمام ساخت آن احساس نیاز نکرده است اما آنچه مسئولان نظام و بنیاد مسکن برای بازسازی خانه های خسارت دیده تعهد کردند، به طور کامل انجام شده است.
یکی دیگر از روستائیان روستای محمدآباد به خبرنگار ایرنا گفت: دولت فقط وام داده تا خانه ای بسازم اما نصب در و پنجره، سفیدکاری و وسایل داخل را باید از جیب بپردازم که پول کافی برای تامین آن ندارم.
وی که خود را 'احمد.ب' معرفی کرد افزود: اداره های بسیار از جمله کمیته امداد کمک کردند تا بتوانیم داخل خانه ها را تجهیز کنیم اما کمکهای آنها به همه خانه ها نرسید.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در این باره گفت: ممکن است برخی روستائیان توان مالی برای ساخت تجهیزات داخل خانه های خود را نداشته یا با مشکلاتی مواجه شده باشند اما برآورد دولت در سال گذشته و در زمان بروز رخداد برای پرداخت کمکهای مالی به میزان یاد شده بود و مدیران استان نیز براساس مصوبه هیات دولت اقدام کردند.
حجتعلی شایانفر افزود: با این حال باید پیگیری و بررسی مجدد در مناطق زلزله زده انجام شود تا مشکلات روستائیان احصا و برآوردهای لازم در خصوص اختصاص اعتبار در سال جاری انجام شود.
براساس مشاهدات خبرنگار ایرنا از روستاهای مناطق زلزله زده هنوز برخی چادرهای هلال احمر در منطقه برپا بود اما کسی در آنها زندگی نمی کرد و کاربرد آنها نگهداری دام بود ضمن آنکه جاده ای که سه روستای یاد شده را به هم وصل می کند همچنان فاقد آسفالت بوده و خاکی است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: بازسازی تمام خانه های خسارت دیده از زلزله سال گذشته طی هشت ماه به صورت فشرده انجام شد و برای تسریع در بازسازی از سوی نیکوکاران، دفتر رهبر معظم انقلاب و برخی ارگانهای حمایتی کمکهایی مانند نصب 2 هزار و 734 چادر، اهدای چهار هزار و 340 تخته پتو، اهدای سیمان و بلوک سقفی انجام شد تا در زمستان سقفی بالای سر مردم باشد.
شایانفر در باره آسفالت راه روستایی نیز افزود: اگر اعتباراتی در این زمینه به بخش راهسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اختصاص یابد می توان این مسیر را هموار کرد و این مهم در برنامه های پیش روی آن اداره کل قرار دارد.
وی اظهار کرد: برای بازسازی هر خانه شهری نیز 250 میلیون ریال تسهیلات و 60 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت شد.
در اثر زلزله 6.1 ریشتری 16 فروردین ماه سال گذشته در استان خراسان رضوی یک نفر جان باخت و 17 نفر مصدوم شدند.
1922/7489/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.