این طرح توسط سازمان اوقاف و امور خیریه برای ایام نوروز طراحی شده تا 304 بقعه متبرکه امامزادگان در سطح خراسان رضوی مروج فرهنگ گردشگری مذهبی باشند و فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی محقق شود.
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: ایام نوروز بهترین فرصت برای آشنایی بیشتر مردم با بقاع متبرکه امامزادگان و فراهم کردن بستر رفاهی و گردشگری مذهبی برای آنان است.
حجت الاسلام جمال ایزدی افزود: از آنجا که در ایام نوروز جمعیت زیادی به مشهدالرضا سفر می کنند لذا بقاع متبرکه در مسیرهای منتهی به مشهد پذیرای زائران زیادی است که قصد تشرف به حرم مطهر را دارند و ساعتی را در آن مکان به زیارت و استراحت مشغول می شوند.
وی ادامه داد: ظرف چند سال اخیر در قالب 'طرح آرامش بهاری' تلاش شد امکانات رفاهی و سیاحتی نظیر زائرسرا، فضای سبز، تجهیزات فرهنگی و برنامه های مفرح مناسبتی و فرهنگی در بقاع متبرکه امامزادگان در سطح خراسان رضوی ایجاد شود.
معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: با اجرای طرح آرامش بهاری و طرحهای مشابه دیگر در طول سال از 304 بقعه متبرکه امامزادگان خراسان رضوی 10 بقعه همه شاخصهای مدنظر رهبر معظم انقلاب را مبنی بقاع به عنوان قطبهای فرهنگی کشور بدست آورده اند.
وی افزود: از 25 اسفند گذشته تا 15 فروردین جاری 169 بقعه متبرکه امامزادگان در این استان میزبان طرح آرامش بهاری و زائران نوروزی هستند. طی این مدت تا پایان هفتمین روز فروردین جاری یک میلیون و 195 هزار و 915 نفر زائر ایرانی و خارجی به 169 بقعه متبرکه مجری طرح آرامش بهاری در سطح استان وارد شده اند که از این تعداد 3.9 درصد معادل 46 هزار و 865 نفر زائر خارجی بودند.
ایزدی ادامه داد: در این مدت بقاع متبرکه امامزادگان یاسر و ناصر (ع) طرقبه، گنبد خشتی مشهد، امامزاده یحیی میامی، خواجه اباصلت مشهد، خواجه مراد مشهد، امامزاده محروق نیشابور، قدمگاه نیشابور، امامزاده یحیی باغشن نیشابور، بی بی شطیطه و فضل بن شاذان به ترتیب بیشترین تعداد زائران را داشتند.
وی گفت: در چارچوب طرح آرامش بهاری نوروز 97 امکان اسکان موقت روزانه سه هزار زائر در 61 بقعه متبرکه، 15 هزار نفر در در حسینیه های مشهد و چهار هزار نفر در حسینیه های دیگر شهرستانهای خراسان رضوی فراهم شد و از 25 اسفند ماه تا پایان روز هفتم فروردین 107 هزار و 756 نفر در زائرسراهای بقاع متبرکه و حسینیه ها اسکان یافتند.
معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان به حضور فعال 150 روحانی متعهد و توانمند در بقاع متبرکه مجری طرح آرامش بهاری اشاره و بیان کرد: ارائه مشاروه های اعتقادی و خانواده، مشاوره وقف، برگزاری 800 مورد سخنرانی، برگزاری 2 هزار و 346 مسابقه فرهنگی و قرائت 800 مورد ادعیه در این چارچوب انجام شده است.
وی افزود: برنامه های فرهنگی به گونه ای تنظیم شده است که جوابگوی نیاز همه سنین از زائرین باشد به طوری که حتی برای کودکان و نوجوانان غرفه هایی پیش بینی شده تا به انواع کارهای هنری و سرگرمی مشغول شوند، از 25 اسفند ماه تا پایان روز هفتم فروردین ماه به 145 هزار و 774 کودک و نوجوان در بقاع متبرکه خدمات رفاهی و سرگرمی ارائه شده است.
حجت الاسلام ایزدی ادامه داد: در بقاع متبرکه زیر پوشش طرح آرامش بهاری ایستگاههای سلامت نیز مستقر و در این مدت به هشت هزار و 527 زائر داخلی و خارجی خدمات سلامت ارائه شده است.
وی گفت: خیمه های معرفت از دیگر ابتکارات طرح آرامش بهاری است که با حضور روحانیون توانمند و متخصص در بقاع متبرکه برگزار می شود و در این خیمه ها انواع مسائل اعتقادی و فرهنگی طرح و به بحث و گفت و گو گذاشته می شود. از 25 اسفند گذشته تا هفتم فروردین 202 هزار و 413 نفر از خیمه های معرفت دایر در 35 بقعه متبرکه دیدن کرده اند.
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در ادامه همچنین گفت: نوروز پارسال در قالب طرح آرامش بهاری یک میلیون و 949 هزار زائر به بقاع متبرکه استان وارد شدند که از این تعداد سه درصد معادل 60 هزار و 147 نفر زائر خارجی بودند.

* استقبال زائران خارجی
مدیر اجرایی بقاع متبرکه امامزادگان یاسر و ناصر در طرقبه شاندیز گفت: امسال غرفه های متنوعی به منظور فراهم کردن اوقاتی خوش برای زائران در محل بقاع متبرکه یاسر و ناصر در قالب طرح آرامش بهاری ایجاد شده است.
محمدحسین جمشیدیان افزود: غرفه های پاسخگویی به سئوالات دینی، عکس، حجاب و عفاف، مشاوره اعتقادی و خانواده، کاردستی و بازی و سرگرمی و خیمه معرفت از جمله برنامه های فرهنگی برای زائران در این بقعه است. هر روز مسابقه های شاد و جشنهای نوروزی ویژه در بقاع متبرکه امامزادگان یاسر و ناصر برگزار می شود.
وی ادامه داد: بطور متوسط سالانه 2 میلیون و 200 هزار زائر به بقاع متبرکه امامزادگان یاسر و ناصر وارد می شوند که 40 درصدشان زائران خارجی هستند. از 25 اسفند گذشته تا پایان هفتم فروردین جاری 60 هزار زائر خارجی از پاکستان، لبنان، عراق، افغانستان، هند، کویت، بحرین، امارات متحده عربی، عمان و سوریه به بقاع متبرکه یاسر و ناصر وارد شده اند.
مدیر اجرایی بقاع متبرکه امامزادگان یاسر و ناصر گفت: 840 خادم افتخاری در این بقاع به خدمات رسانی به زائران مشغول هستند.

* بقعه امامزاده یحیی بن زید میامی
مدیر اجرایی بقعه امامزاده یحیی بن زید میامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آستان مقدس امام زاده یحیی در فاصله 50 کیلومتری شمال شرقی مشهد و 38 کیلومتری شهر رضویه در جوار روستای قدیمی به نام میامی قرار دارد. این مکان مذهبی و محوطه پیرامون آن مساحتی حدود 100 هکتار را به خود اختصاص داده است.
حجت الاسلام هادی غلامی افزود: برای ایجاد فضایی مناسب به منظور سیاحت زائران 25 هکتار از مساحت بقعه درختکاری شده و 116 زائرسرا با 75 سوئیت در مجموع با گنجایش هزار و 500 زائر در این بقعه ایجاد شده است.
وی ادامه داد: سالانه چهار میلیون زائر به بقعه امامزاده یحیی بن زید وارد می شوند که 10 درصدشان خارجی هستند.

* اسکان 3450 زائر در بقعه امامزاده سلطان ابراهیم
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان هم به خبرنگار ایرنا گفت: حرم امامزاده سلطان ابراهیم برادر حضرت رضا(ع) در نقطه ورودی به خراسان رضوی از سمت شمال و 12 کیلومتری شمال غربی جاده قوچان به فاروج واقع است.
حجت الاسلام جعفر مهدوی خواه افزود: آستان متبرک این امامزاده مشتمل بر ایوان، گنبد، شبستان، گلدسته، رواق و اتاقهایی بر پیرامون آن است و همچنین فضای سبز مناسبی برای سیاحت زائران دارد.
وی ادامه داد: از آنجا که بقعه امامزاده سلطان ابراهیم در مسیر شهرهای شمالی به سمت مشهد قرار دارد عمده مسافران در این مکان توقف کرده و ساعتی را به استراحت می پردازند. سالانه 250 هزار نفر زائر به بقعه امامزاده سلطان ابراهیم وارد می شوند که همه آنان ایرانی و اغلب مسافر مشهد هستند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان گفت: از 25 اسفند گذشته تا امروز 31 هزار و 750 نفر زائر به بقعه امامزاده سلطان ابراهیم وارد شدند که سه هزار و 450 نفر از آنان در زائرسرای این بقعه اسکان یافتند. در قالب طرح آرامش بهاری خیمه معرفت، غرفه کودک و نوجوان، غرفه مشاوره وقف و خانواده در بقعه امامزاده سلطان ابراهیم ایجاد شده است که غرفه کودک بسیار مورد استقبال قرار گرفت بطوری که تا امروز 6 هزار و 400 نفر از آن دیدن کردند.

* آستان مقدس امامزادگان محمد محروق و ابراهیم
مدیر اجرایی آستان مقدس امامزادگان محمد محروق و ابراهیم در نیشابور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حضور زائران از ابتدای اجرای طرح آرامش بهاری در این آستان به حدی است که هر روز گنجایش زائرسراهای این مکان تکمیل می شود.
محمدمهدی مژدی افزود: کل مساحت این آستان 6 هکتار شامل فضای زیارتی، قلمستان، توقفگاه خودرو و زائرسرا است که از این میزان 2 هکتار باغ می باشد. زائرسرای آستان 24 اتاق با گنجایش 98 نفر را دارد که تجهیزات در آن کامل است و از ابتدای اجرای طرح آرامش بهاری تاکنون هیچ روزی این زائرسرا خالی نبوده است.
وی ادامه داد: فضایی به مساحت 400 مترمربع در مقابل این آستان مسقف شده و به غرفه های خدمات رسانی گروههای هلال احمر، پزشکی، کودک و نوجوان، مشاوره وقف، پاسخگویی به سئوالات شرعی، فروش محصولات فرهنگی و فروش اقلام حجاب اختصاص یافته است.
او گفت: از ابتدای اجرای طرح آرامش بهاری تاکنون روزانه هزار و 500 تا سه هزار زائر به این آستان وارد شدند که در بین آنان زائرانی از کشورهای پاکستان، هند، عراق، لبنان، ترکیه ، آسیای میانه و کشورهای عربی مانند کویت بوده اند.
طرح آرامش بهاری همزمان با سراسر کشور از 25 اسفند گذشته در بقاع متبرکه خراسان رضوی آغاز شده و تا 15 فروردین ماه جاری ادامه دارد.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.