علیرضا رشیدیان دوشنبه شب در ویژه برنامه 'شب شرقی' شبکه خراسان رضوی افزود: این استان در طول سال میزبان خیل عظیمی از زائران و گردشگرانی است که از داخل و خارج کشور برای زیارت بارگاه منور رضوی به مشهد سفر می کنند لذا 12 کارگروه ستاد خدمات سفر استان در تمام روزهای سال برای خدمت رسانی مناسب در حالت آماده باش قرار دارد.
وی اظهار کرد: در ایام نوروز که جمعیت قابل توجهی به مشهد مقدس سفر می کنند، خدمات این ستاد به صورت ویژه ارائه می شود و دستگاه های خدمات رسان به منظور بیان آمادگی خود مانوری را برگزار می کنند.

*رشد 9.55 درصدی زائرین خراسان رضوی در سال 96
رشیدیان گفت: در سال 96 افزایش 9.55 درصدی جمعیت زائرین این استان را داشتیم که طبق پیش بینی های انجام شده این افزایش تا پایان سال به 10.2 درصد می رسد.
وی افزود: به همین منظور امکانات خدمات رسانی به زائران را افزایش دادیم، مشکلات سالهای قبل را احصا و تلاش کردیم با ایجاد شبکه بین دستگاه های خدمات رسان از بدو ورود زائران به استان تا خروج آنان از این منطقه، بتوانیم خدمات مطلوب به آنان ارائه کنیم.
وی اظهار کرد: در طول مسیرهای ورود به مشهد مقدس، گردشگاه ها، جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار وجود دارد که اگر زائرین از این نقاط بازدید داشته باشند، سفری دلنشین تر و کم خطرتر خواهند داشت لذا تلاش کردیم زمینه این بازدید برای زائران فراهم شود.

*مجاورین حضرت امام رضا (ع) را فراموش نکرده ایم
استاندار خراسان رضوی گفت: در برنامه ریزی برای خدمات رسانی به زائران نوروزی، مجاورین و مردم استان را فراموش نکرده ایم، به همین منظور ضمن اینکه همه امکانات را برای ارائه خدمات به زائران حضرت امام رضا (ع) بسیج کرده ایم، در تمام طرحهای استانی به مجاورین نیز توجه نموده ایم.
وی افزود: افتتاح میدان سعدی، افتتاح بخشی از مسیر خط 2 قطار شهری، افتتاح روگذر و خیابان مرحوم واعظ طبسی برای تسهیل تردد و کاهش ترافیک در اطراف حرم مطهر رضوی از طرحهایی است که برای خدمت رسانی به مجاورین امام هشتم (ع) اجرا شده است.
وی افزوده شدن 210 اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری، برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا، تامین و ذخیره سازی اقلام طرح تنظیم بازار شامل گوشت مرغ و قرمز، تخم مرغ و برنج را از دیگر اقدامات انجام گرفته برای تنظیم بازار شب عید و تامین مایحتاج مجاورین در خراسان رضوی برشمرد.
رشیدیان گفت: پرتقال و سیب مورد نیاز نیز به قیمت مناسب از استان های شمالی و غربی کشور خریداری شد و توزیع آن به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور به میزان 245 هزار کیلو در بازار آغاز شده است.
وی افزود: آرد مورد نیاز در اختیار تمام نانوایی های اطراف حرم مطهر رضوی قرار گرفته تا در ایام نوروز هیچ مشکلی برای تامین نان زائران و مجاوران ایجاد نشود.

*لزوم مشهد گردی و بوم گردی برای مردم خراسان رضوی
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: فرصت هایی برای مشهدگردی و بوم گردی مردم خراسان رضوی بویژه مشهد مقدس بوجود آمده است تا در ایام نوروز جاذبه های این منطقه را شناخته و از بازدید آنها لذت ببرند.
وی گفت: تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای خراسانی هاست تا بازدیدی از نمایشگاه ها و موزه های این استان داشته باشند.
وی افزود: بارگاه منور رضوی نقطه کانونی گردشگری مذهبی این استان است و علاوه بر آن این استان تاریخ تمدن بسیار کهن دارد و در کنار کشف رود با تاریخ هفت هزار ساله خود، آثار اقامتی کهن به چشم می خورد که این آثار تمدنی از توس تا نیشابور و سبزوار تداوم دارد.
وی اظهار کرد: قنات قصبه گناباد به عنوان یک اثر مهندسی شاهکار و بی نظیر در دنیا، پارک های حفاظت شده در شمال خراسان رضوی تا بافت های کویری در جنوب استان، مناطق تاریخی و فرهنگی متعدد، وجود موزه های متعدد با 2 هزار و 500 اثر تاریخی بخشی از جاذبه های فرهنگی و طبیعی این استان به شمار می روند.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه بوم گردی اقدامات مطلوبی در استان انجام گرفته است، گفت: دانش آموختگان دانشگاهی استان با حمایت جهاد دانشگاهی اقدام به اجرای طرحهایی در حوزه بوم گردی نموده اند که بر این اساس ایجاد پنج هزار فرصت شغلی در سال 97 در این حوزه پیش بینی شده است.
وی افزود: 14 نقطه تاریخی در مشهد شناسایی شده که با همکاری شهرداری مشهد، اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل راه و شهرسازی درصدد هستیم آنها را به عنوان موزه های موضوعی مورد استفاده قرار دهیم که منجر به جذب گردشگر و اشتغالزایی برای جوانان شود.

*پیش بینی هشت میلیون زائر در نوروز 97
رشیدیان با بیان اینکه مشکلات آنتن دهی تلفن همراه در ایام نوروز امسال به حداقل می رسد، اظهار کرد: متولیان مخابرات استان با محوریت حرم مطهر، امکانات جدیدی در مشهد مقدس نصب کرده اند تا مجاورین و زائران هنگام تحویل سال مشکلی برای برقراری ارتباط در حرم مطهر رضوی نداشته باشند.
وی تعداد زائرین طی ایام نوروز 97 در مشهد مقدس را هشت میلیون زائر پیش بینی کرد و گفت: شعار دولت این است که در ایام نوروز دولت تعطیل نیست و هیچ مسئولی نمی تواند به فکر تعطیلات شخصی برای خود باشد، به همین منظور به عنوان استاندار موظف به خدمت هستم و خدمت به مردم علاقه من است و به آن افتخار می کنم.
وی افزود: تعداد زائران سال 96 خراسان رضوی از 30 میلیون نفر می گذرد اما در افق چشم انداز این استان 40 میلیون زائر در سال پیش بینی شده که 3.5 میلیون نفر از آنان زائر خارجی خواهند بود.

*افزایش زائران خارجی، راهبرد سال 96 استان
استاندار خراسان رضوی گفت: امسال یکی از اهداف و راهبردهای معاونت هماهنگی امور زائرین استانداری، افزایش گردشگران خارجی از کشورهای هندوستان، ترکیه، پاکستان و ترکمنستان بود که به همین منظور سفرهایی به آن کشورها انجام و اقداماتی برای جذب گردشگر بیشتر انجام گرفت.
وی افزود: جمعیت محبین اهل بیت (ع) در هندوستان بیش از کل جمعیت عراق است، همچنین محبین اهل بیت (ع) در کشورهای آسیای میانه، آذربایجان و علویان ترکیه بسیارند و جذب آنان به مشهد مقدس با شناساندن امکانات و ظرفیتهای گردشگری به آنان برای تحقق اهداف چشم انداز استان امکان پذیر است.
وی اظهار کرد: برای جذب گردشگران خارجی با همکاری استادان دانشگاه ها، مطالعات کاملی انجام گرفته و در این زمینه 54 کتاب در حوزه های مختلف به عنوان راهبرد و استراتژی زیارت تدوین و چاپ شده است.

*حمایت از هنرمندان و مجموعه داران خراسانی
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت از مجموعه داران خراسان رضوی برای نمایش آثار آنان گفت: یکی از برنامه ها برای 14 خانه تاریخی که در برنامه بازسازی اطراف حرم مطهر رضوی پیش بینی شده است، ظرفیت سازی برای هنرمندان و مجموعه داران به منظور ارائه آثار آنان است.
استاندار خراسان رضوی افزود: در این استان هنرمندان برجسته ای در حوزه نقاشی سبک قهوه خانه ای، خوشنویسی و نگارگری وجود دارد که می تواند ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر در استان باشد.

*وقایع تلخ و شیرین سال 96
رشیدیان با اشاره به وقایع تلخ و شیرین سال 96 اظهار کرد: حضور پرشور مردم در انتخابات و مناسبتها، همکاری بخش خصوصی در توسعه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به میزان 1.8 درصد نسبت به سال 95 از رخدادهای خوب سال جاری بود.
وی گفت: وقایعی همچون سیل، زلزله و جان باختن کوهنوردان خراسانی در اشترانکوه از وقایع تلخ امسال بود که مردم با کمکهای بی نظیر خود در این بخش، انسانیت و فداکاری و ایثار خود را به منصه ظهور رساندند.
وی افزود: حلول سال جدید و آغازین روز بهار همواره برای مردم خراسان رضوی بویژه مشهد مقدس توام با عیدی شیرین است که این عیدی حضور رهبر معظم انقلاب و سخنرانی معظم له در حرم مطهر رضوی می باشد زیرا رهنمودهای ایشان در توسعه عدالت و پیشرفت بسیار راهگشاست.
استاندار خراسان رضوی گفت: نه تنها ملت ایران بلکه مردم جهان منتظر هستند تا صحبت های رهبر معظم انقلاب که رویکرد نظام برای سال 97 را از جوار بارگاه منور رضوی مشخص می کند، بشنوند لذا از تمام زائرین و مجاورین دعوت می کنم در روز اول فروردین در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) حضور پیدا کنند و از سخنان معظم له بهره ببرند.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.