به گزارش ایرنا، ساکنین خراسان رضوی سال 1396 را با وقوع زلزله 6 ریشتری در 16 فروردین آغاز کردند، این زمین لرزه در 'سفید سنگ' شهرستان فریمان این استان به وقوع پیوست که بر اثر آن فریمان در 100 کیلومتری مشهد و شهرستان های اطراف آن لرزیدند.
بر اثر این زمین لرزه 68 روستا و یک هزار و 735 خانه روستایی در چهار شهرستان فریمان، تربت جام، مشهد و سرخس آسیب دیدند، یک نفر کشته شد و 40 نفر مجروح شدند.
در چهارم فروردین ماه 1396 نیز برخورد زنجیره ای بیش از 40 دستگاه خودرو در مسیر مشهد - باغچه که بازتاب وسیع در فضای مجازی و رسانه ها داشت، حدود 50 مصدوم برجا گذاشت و یک کودک نیز در این حادثه جان باخت.
وقوع سیل در مناطق شمالی استان خراسان رضوی در پی بارشهای رگباری در 20 مرداد ماه از رویدادهای ناگوار سال 96 در این استان بود که بر اثر آن 9 نفر جان باختند و 91 واحد مسکونی در چهار شهرستان کلات، نیشابور، درگز و چناران آسیب دید.

*دستاوردهای مثبت خراسان رضوی در حوزه تولید و رشد اقتصادی
استان خراسان رضوی از نظر شرایط اقتصادی و تولید به ویژه در حوزه مشاغل کوچک، بخش صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی و تکمیل چرخه های ارزش افزوده دستاوردهای مثبتی را در سال 96 داشته است که از آن می توان به عنوان رویداد شیرین یاد کرد.
استاندار خراسان رضوی در این باره گفت: برای امسال 160 هزار فرصت شغلی در این استان پیش بینی شده که 23 درصد از کل اشتغالزایی کشور را به خود اختصاص داده است و این میزان نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش دارد.
علیرضا رشیدیان افزود: در پاییز سال جاری میزان بیکاری در خراسان رضوی تک رقمی شد و به 8.8 درصد رسید که پیش بینی می شود با اشتغال ایجاد شده میزان بیکاری استان در پایان سال 1396 نسبت به پارسال 1.5 درصد کاهش یابد.
وی اظهار کرد: با وجود فرصت های شغلی ایجاد شده هنوز دانش آموختگان بسیار در این استان بیکار هستند.
وی اشتغالزایی و اجرای طرحهای ویژه در 25 هزار روستای کشور را از برنامه های دولت در سال 96 عنوان کرد و گفت: ایجاد اشتغال در یک هزار و 600 روستا از این تعداد متعلق به خراسان رضوی است.
از سوی دیگر رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اعلام کرد: در سال 96 رشد اقتصادی در اکثر رسته های تولیدی استان بین 17 تا 79 درصد بود و اعتبارات مطلوبی برای کمک به حوزه های سرمایه گذاری اختصاص یافت.
راضیه علیرضایی افزود: در سال جاری سرمایه گذاری در بخش صنعت استان خراسان رضوی 500 درصد نسبت به سال قبل رشد داشت و این استان رتبه نخست را در سطح کشور از این نظر به خود اختصاص داد.
تکمیل و بهره برداری از تمام واحدهای مسکن مهر در استان خراسان رضوی هم اکنون مراحل نهایی خود را طی می کند که بخشی از آنها فاقد متقاضی بوده یا متقاضیان آنها اعلام انصراف کرده اند.
طرح مسکن مهر خراسان رضوی شامل 120 هزار واحد است که تاکنون 94 هزار و 500 واحد آن افتتاح شده است.
از این تعداد دو سوم در دولت های یازدهم و دوازدهم و یک سوم در دولت های نهم و دهم بهره برداری شده است.
در همین راستا در نیمه اول اسفند ماه امسال یک هزار و 300 واحد مسکن مهر در شهر جدید گلبهار واقع در 35 کیلومتری مشهد که 50 درصد از واحدهای مسکن مهر خراسان رضوی در این شهرک احداث شده، به بهره برداری رسید.

*رشد 200 درصدی پروژه های دهه فجر در خراسان رضوی
رشد چشمگیر پروژه هایی که طی دهه فجر 96 در خراسان رضوی به بهره برداری رسید نسبت به سال قبل بی نظیر بوده و از وقایع شیرین برای خراسانی ها به شمار می رود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در این باره گفت: تعداد پروژه هایی که در دهه مبارک فجر سال 96 در این استان به بهره برداری رسید، نسبت به پارسال 200 درصد بیشتر شده است.
سید جواد حسینی افزود: در این مدت یک هزار و 508 پروژه عمرانی، اقتصادی، خدماتی و بهداشتی با هزینه 38 هزار و 581 میلیون ریال در نقاط مختلف خراسان رضوی بهره برداری شد.

* اعتراض نسبت به مسائل اقتصادی و موسسات مالی
تجمع های اعتراضی در مناطق مختلف کشور نسبت به وضعیت اقتصادی ابتدا در روز پنجشنبه هفتم دی ماه از میدان شهدای مشهد آغاز شد و پس از آن در شهرهای مختلف کشور گسترش یافت و این تجمع ها که طی شب های متوالی در شهر مشهد و برخی شهرهای دیگر استان از طریق فضای مجازی اطلاع رسانی می شد، از وقایع تلخ سال 96 محسوب می شوند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در ارتباط با این تجمع ها گفت: غلبه بر مشکلات در فضای آرام میسر است زیرا در فضای ناآرام و هیجانی فرآیند توسعه همه جانبه و مشارکت مردم برای حل مسائل با چالش مواجه می شود.
سید جواد حسینی افزود: حاکمیت و دولت اعتقاد دارد که از مردم جدا نیست، دولت معتقد است همه مشکلات اقتصادی دامنگیر جامعه با تلاش جهادی مضاعف و مشارکت مردم قابل حل است.
وی اظهار کرد: در ناآرامیهای اخیر، مردم نیز بطور آشکار متوجه شدند ریشه اصلی ادامه ناآرامی ها به معاندان و دشمنان نظام بر می گردد لذا صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند.
از سوی دیگر در سالی که گذشت بیش از 60 تجمع از سوی سپرده گذاران مال باخته شرکت پدیده، موسسات کاسپین و پردیسان در مناطق مختلف مشهد به ویژه مقابل استانداری، دادسرای عمومی و دادگستری این شهر برپا شد.
این در حالی است که سپرده گذاران موسسه کاسپین در 18 خرداد ماه سال جاری خوشحالی خود را از ارجاع پرونده موسسه اعتباری کاسپین به قوه قضائیه با توزیع شیرینی به مردم و نیروهای انتظامی مستقر در محل شعب های این موسسه ابراز داشتند.
معاون سیاسی، امنیتی دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی نیز اعلام کرد: در نیمه اسفند ماه ، سپرده های تا سقف یک میلیارد ریال سپرده گذاران موسسه اعتباری کاسپین در این استان پرداخت شد.

*رویدادهای شیرین در حرم مطهر رضوی
مسلمان شدن 30 گردشگر خارجی در حرم مطهر رضوی به عنوان یکی از رویدادهای شیرین در استان خراسان رضوی در سال 1396 بود و این در حالی است که طی این مدت بیش از 30 میلیون زائر به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) مشرف شدند.
همچنین از ابتدای سال 96 نیز بیش از 600 هزار زائر اولی به زیارت حرم مطهر امام هشتم (ع) مشرف شدند.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: امسال با افتتاح مهمانسرای جدید حضرت امام رضا (ع) توزیع غذای متبرک حضرت حدود پنج برابر شده و اینک روزانه تا 30 هزار پرس غذای متبرک توزیع می‌شود که این امر افزایش نذورات را به دنبال داشته است.

* مرگ 15 کوهنورد خراسانی در اشترانکوه
در 14 آذر ماه سالی که گذشت 15 کوهنورد خراسانی در مسیر بازگشت از ارتفاعات اشترانکوه استان لرستان گرفتار برف و بوران شدند.
پیکر این کوهنوردان به نام های مهشید جان محمدی، ناصر اکبری، مجید زاده تراب، علی قاسم زاده، علیرضا غلامپور و علیرضا عاملی روز 21 آذر و پیکر سید علی حسینی 23 آذر در مشهد و پیکر اکرم حقانی روز 20 آذر در زادگاهش شهر اسفراین تشییع و به خاک سپرده شد.

*حادثه فرودگاهی بدون تلفات جانی در مشهد
در سالی که گذشت 2 حادثه فرودگاهی در مشهد رخ داد که هیچیک تلفات جانی نداشت، در اولین حادثه که دوم آبان ماه سال 96 رخ داد لاستیک های عقب یک فروند هواپیمای ام .دی با 112 مسافر هنگام فرود در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد ترکید و هواپیما در انتهای باند متوقف شد.
در حادثه دیگر هم که 27 بهمن رخ داد هواپیمای شرکت کاسپین که با 104 مسافر از عسلویه عازم مشهد بود هنگام فرود در باند فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به دلیل باز نشدن چرخ ‌های هواپیما از باند خارج شد و در این حادثه نیز به دلیل مهارت خلبان در کنترل هواپیما به هیچیک از مسافران آسیبی نرسید و فقط یکی از مسافران پس از خروج از هواپیما به دلیل استرس به بیمارستان امدادی منتقل و پس از انجام اقدامات درمانی از بیمارستان مرخص شد.

*کسب افتخارات دانش آموزی
کسب رتبه برتر کشور توسط پنج دانش آموز خراسان رضوی در نوزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی از رویدادهای شیرین این استان در سال 96 بود.
'امیرحسین سعادتی مقدم' دانش آموز پایه نهم در مشهد 2 رکورد ملی شنای نابینایان را در سومین دوره بازیهای پارا آسیایی جوانان امارات کسب کرد.
همچنین 'هستی هنری' دانش آموز ناحیه چهار آموزش و پرورش مشهد موفق به کسب رتبه اول جشنواره هنر دانش آموزان جهان در سال 2017 شد و مدال طلای مسابقات فیزیکدانان جوان ایران و مجوز ورود به تیم مقدماتی مسابقات جهانی فیزیک IYPT را کسب کرد.
از سوی دیگر 'پوریا نوری'دانش آموز ناحیه 6 مشهد و عضو پژوهشسرای رباتیک نیز در مسابقات جهانی رباتیک رتبه نخست را از آن خود کرد.

* سرقت های مسلحانه در بانک های مشهد
در سالی که گذشت پنج سرقت مسلحانه از بانک های مشهد رخ داد که نخستین آن در 27 فروردین ماه اتفاق افتاد به طوریکه 2 سارق با ورود به بانک صادرات در منطقه خواجه ربیع مشهد، با تهدید سلاح اقدام به سرقت کرده و از محل متواری شدند، روز قبل از آن نیز یک فرد مسلح با ورود به یک موسسه قرض الحسنه در بولوار چمن مشهد اقدام به سرقت کرد و متواری شد.
پنجم بهمن ماه سال 96 نیز مرد 36 ساله با ٢ قبضه سلاح و شلیک 6 تیر قصد سرقت از بانک ملت شعبه فلاحی مشهد را داشت که با هوشیاری یکی از شهروندان و حضور به موقع پلیس نتوانست از صحنه فرار کند.
بانک تجارت شعبه میدان بسیج مشهد نیز 28 بهمن مورد سرقت مسلحانه قرار گرفت که در این حادثه سارق با تهدید کارکنان این شعبه توسط سلاح مبلغ یک میلیون و 388 هزار تومان سرقت کرد و متواری شد.
سرقت مسلحانه از بانک رسالت مشهد در 15 اسفند ماه نیز از جمله این موارد بود که طی آن سارق موتورسوار با تهدید کارکنان توسط سلاح کمری 17 میلیون و 200 هزار تومان به سرقت برد.

* گروگانگیری در مشهد
نهم مرداد ماه سال 96 نیز مردی چاقو به دست در خیابان امام رضا (ع) مشهد اقدام به گروگانگیری کرد که با شلیک ماموران پلیس مجروح و به بیمارستان منتقل شد.
فرمانده انتظامی خراسان رضوی در این باره گفت: با وجود تذکر ماموران و دعوت فرد یاد شده به آرامش، وی از تحویل سلاح سرد خودداری کرد و به سوی یکی از مغازه ها فرار کرده و به منظور ترساندن ماموران و فراهم کردن زمینه فرار اقدام به گروگان گرفتن صاحب مغازه کرد.
وی افزود: متهم که قصد فرار به همراه گروگان را داشت تا نزدیک یکی از خودروهای عبوری رفت که ماموران مجبور به استفاده از سلاح و شلیک تیر شدند.

* چند رخداد شیرین
توزیع 100 درصدی بنزین یورو چهار در شهر مشهد و حومه 40 کیلومتری آن از مهمترین اتفاقات این بخش است که از اواسط بهمن سال 96 آغاز شد.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی گفت: پیش از این، مقدار توزیع بنزین یورو چهار در خراسان رضوی حدود 50 درصد بود.
دسترسی 100 درصدی جمعیت شهری خراسان رضوی به گاز طبیعی از دیگر رویدادهای شیرین سال 96 در این استان بود.
رشد 76 درصدی گاز رسانی به روستاهای خراسان رضوی از دیگر دستاوردهای شیرین در این استان بود که در این راستا در سال 96 طرح های گاز رسانی به 365 روستا با جمعیت بیش از 53 هزار خانوار به بهره برداری رسید.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: ضریب نفوذ گاز در روستاهای این استان از 56 درصد به حدود 77 درصد رسیده و تا پایان امسال این رقم به 83 درصد افزایش می یابد.
عملیات اجرایی بازآفرینی شهری در نوزدهم بهمن ماه سال 96 نیز از وقایع شیرین برای ساکنان بافت فرسوده این کلانشهر بود.
تخصیص بودجه برای انجام مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرق کشور شامل سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان رضوی نیز از خبرهای خوش برای خراسانی ها در سال 96 بود که اکنون مطالعات این طرح مراحل نهایی را طی می کند.

*چند رویداد تلخ
یکی از اتفاقات تلخ برای مشهد در سالی که گذشت جان باختن مدیر شرکت برق ناحیه 2 مشهد در اثر آتش افروزی مشترک بدهکار در محل این اداره بود.
بر اثر این حادثه که 16 بهمن امسال رخ داد، مهندس جعفر حقگوی رستمی، مدیر شرکت برق ناحیه 2 مشهد دچار سوختگی شدید شد و پس از 2 هفته بستری در بیمارستان جان باخت.
تخریب مسجد حوض معجردار یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی با قدمت بیش از 180سال در حومه حرم مطهر رضوی توسط شهرداری مشهد به دلیل ساخت و ساز در این منطقه از دیگر رویدادهای تاسف بار بود.
ورود ویروس آنفلوانزای پرندگان و معدوم سازی 25 هزار قطعه مرغ از دیگر رویدادهای تلخ در خراسان رضوی به شمار می رود.
با این حال مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی معتقد است، این استان کمترین تلفات بیماری آنفلوانزای پرندگان را در کشور داشته بطوری که یک دهم درصد از مجموع تلفات ناشی از این بیماری پرندگان در کشور مربوط به خراسان رضوی بود و در کشور 25 میلیون قطعه طیور در این راستا معدوم شدند.
کاهش چشمگیر بارندگی در خراسان رضوی به ویژه در پاییز امسال از رویدادهای ناگوار طبیعی برای خراسان رضوی بود به طوریکه میزان بارندگی در تمام شهرستان های این استان کاهش داشت.
کاهش بارندگی ها باعث شده است بیش از دو سوم ظرفیت سدهای این استان خالی باشد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: تعداد سدهای خراسان رضوی 29 سد در مجموع با ظرفیت یک میلیارد و 555 میلیون مترمکعب آب است که یک میلیارد و 125 میلیون مترمکعب از این میزان مربوط به سد دوستی بین ایران و ترکمنستان است.
محمد حسین جعفری از کاهش 70 درصدی میزان روان آبها در خراسان رضوی خبر داد و افزود: هم اکنون از 37 دشت آبی در محدوده مطالعاتی این استان 34 دشت وضعیت ممنوعه داشته و 15 دشت فوق بحرانی اعلام شده است.
3027/7496/7505/7507/7489/3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.