دکتر احمد شریعتی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از 25 میلیون قطعه طیور معدوم شده بر اثر بیماری آنفلوانزای پرندگان طی امسال در سطح کشور 25 هزار قطعه در خراسان رضوی تلف شده اند.
وی ادامه داد: با مشاهده موردی از بیماری آنفلوانزا در یک واحد صنعتی غیرمجاز طیور در نیشابور طی هفته های اخیر بلافاصله عملیات معدوم سازی طیور و مهار بیماری تا شعاع 50 کیلومتری این واحد انجام شد‌. بر اساس آزمایشهای انجام شده از آن زمان تاکنون هیچ مورد دیگری از بیماری آنفلوانزای پرندگان در خراسان رضوی مشاهده نشده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در این استان ظرفیتهای لازم برای ابتلا به آنفلوانزای پرندگان وجود دارد اما با اقدامات قرنطینه ای و پیشگرانه موفقیتهای خوبی در کنترل آن حاصل شده است.
وی افزود: سالانه 20 هزار پرنده مهاجر از 43 محل ورودی به این طبیعت خراسان رضوی مهاجرت می کنند که می توانند خطر انتقال بیماری را موجب شوند.
شریعتی همچنین به جایگاه خراسان رضوی در تولید فراورده های خام دامی اشاره و بیان کرد: هم اکنون این استان در تولید گوشت قرمز رتبه نخست، در تولید تخم مرغ رتبه دوم، در تولید شیر رتبه سوم و در تولید گوشت مرغ رتبه چهارم کشور را دارد.
وی ادامه داد: خراسان رضوی علاوه بر تامین نیاز داخلی، تامین تخم مرغ حدود هفت استان کشور را بر عهده دارد لذا بیماری آنفلوانزای پرندگان که بیشتر مرغهای تخم گذار را درگیر می کند، در این استان تهدید بزرگی در سطح کشور محسوب می شود‌.
22 استان در سطح ایران امسال جاری درگیر بیماری آنفلوانزای پرندگان بوده اند.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.