علیرضا رشیدیان روز شنبه در نشست شورای فرهنگی عمومی استان خراسان رضوی افزود: چهارشنبه آخر هر سال باید به مفهوم اصیل آن در فرهنگ و سنت ایرانی، که شامل دید و بازدیدها، دورهم جمع شدنها و تقویت پیوندهای خانوادگی بود، برگردد.
وی اظهار کرد: سنت های فرهنگی و تاریخی مغایرتی با شعائر و فرهنگ اسلامی ندارد اما مراسمی که در سالهای گذشته تحت عنوان چهارشنبه سوری و ترقه بازی در کشور رواج یافته، مغایر با آداب و سنن ایرانیان است.
رشیدیان گفت: متاسفانه امروز سنت اصیل و ارزشمند فرهنگی چهارشنبه سوری تبدیل به مردم آزاری و مراسمی همراه با وحشت عمومی برای افراد جامعه به ویژه سالمندان و کودکان شده است.
وی با اشاره به تمهیداتی که برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال در استان انجام شده، افزود: بدین منظور مکان هایی در بوستانها برای نورافشانی و پخش سرودهای ملی و آیینی در نظر گرفته شده است.
استاندار خراسان رضوی در بخشی از سخنانش بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاکید کرد و گفت: امروز شاخص های پیشرفت یک کشور را میزان مطالعه و کتابخوانی مردم آن کشور تعیین می کند.
رشیدیان افزود: لازمه این امر آن است که نیاز تمامی گروههای سنی و مخاطبان در تولید محتواهای کتاب مد نظر قرار گیرد و مادران و زنان از کودکی فرزندانشان را با کتابخوانی آشنا کنند.
وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای تسهیل در گردشگری مذهبی گفت: باید به گونه ای عمل شود که زائران از بدو ورود به استان تا رسیدن به نقطه کانونی که حرم مطهر رضوی است؛ تحت تاثیر آثار معنوی این سفر قرار گیرند.
وی اظهار کرد: تمهیدات لازم برای خدمات رسانی به بیش از هشت میلیون زائر و مسافری که طی نوروز امسال به خراسان رضوی سفر می کنند با محوریت نهادهای آستان قدس رضوی، شهرداری، نیروهای امدادی و انتظامی منظور شده است.
استاندار خراسان رضوی در بخشی دیگر با اشاره به مشارکت بانوان فرهیخته در امور اجتماعی بیان کرد: بانوان ایرانی همواره با حفظ کرامت و رعایت شئونات اسلامی در تمامی عرصه ها حضوری موفق داشته اند.
رشیدیان گفت: حجاب ریشه در فرهنگ دینی و ملی ما دارد و اتفاقات اخیر در برخی از مناطق کشور مبنی بر ترویج بی حجابی کار افرادی معدود و فریب خورده است.
در یکصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی از پوستر جشنواره خوشنویسی'آیات'، که دوم اردیبهشت ماه سال 1397 در استان خراسان رضوی برپا خواهد شد، با حضور امام جمعه مشهد، استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان رونمایی شد.
3027/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.