حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی روز چهارشنبه در گردهمایی مشترک مدیران کانونهای فرهنگی و هنری استانهای خراسان رضوی و کرمان، در مشهد افزود: چشم انداز پیشرفت کانونهای فرهنگی و هنری مساجد در افق سال 1414 است. باید در آن سال کانونهای فرهنگی و هنری مساجد موثرترین شبکه فرهنگی و هنری خانواده محور، مساجد پایه در ایران اسلامی برای جریانسازی همزیستی مومنانه باشند.
وی ادامه داد: قرار است در کانونهای فرهنگی و هنری مساجد در قالب فرهنگ و هنر و با رویکرد اجتماعی لایه هایی از اقشار جامعه که ارتباط کمی با مسجد دارند جذب شوند.
دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد گفت: مخاطب اصلی کانونهای مساجد در طول سالهای 97 تا 99 کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده اند. مسجد ظرفیت عظیمی دارد که نباید فقط به محلی برای نماز خواندن اختصاص داشته باشد. اگر بخواهیم تمدن ایرانی اسلامی را پایه گذاری کنیم، راهش از مسجد می گذرد.
وی افزود: کودکان خود را رها کردیم و وقتی بزرگ می شوند و به دانشگاه می رسند آن موقع می خواهیم اندیشه اسلامی را به آن بیاموزیم در حالی که اندیشه اسلامی و ارزشهای دینی باید از کودکی به فرد آموزش داده شود.
حجت الاسلام ارزانی ادامه داد: گردهمایی مدیران کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استانهای خراسان رضوی و کرمان در راستای تحقق اهداف عالی این ستاد است زیرا هر چه اعضای کانونها منسجمتر عمل کنند به توفیقات بیشتری دست می یابند.
وی گفت: مسجد نقطه ای بین زمین و آسمان است و کانونهای فرهنگی و هنری مساجد تنها شبکه مویرگی فرهنگی بدون داشتن سهمی از بودجه و اعتبارات کشور با عضویت همه اقشار مردم در هر سنی است که در دنیا نظیر ندارد. این ظرفیت عظیم ایران اسلامی است که می تواند برای جهان اسلام الگو باشد.
دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد به فعالیت 24 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور اشاره و بیان کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه باید هر مسجد در کشور یک کانون فرهنگی هنری داشته باشد که بر این اساس تعداد کانونها باید تا پایان برنامه ششم به 50 هزار مرکز برسد.
وی به اقدامات انجام شده طی مدت مسئولیت خود نیز اشاره و بیان کرد: در گام نخست برای رسمیت پیدا کردن کانونها اساسنامه ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد به تصویب رسید که به زودی توسط رئیس جمهوری ابلاغ می شود. به جهت جلوگیری از موازیکاری در مساجد و تمایز فعالیت کانونها از فعالیت دیگر سازمانها، این ستاد بازتعریف شد و اقدامات برای احیای جلسات شورای سیاستگذاری ستاد عالی مساجد کشور انجام گرفت.
او افزود: شورای سیاستگذاری ستاد عالی مساجد 11 عضو حقوقی دارد و همه سازمانهایی که در مساجد فعالیتی دارند در این شورا عضو هستند. ریاست این شورا با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولیت دبیری آن با دبیر ستاد عالی کانونهای مساجد کشور است.
حجت الاسلام ارزانی ادامه داد: با اقدامات انجام گرفته هفته آینده پس از 25 سال جلسه شورای سیاستگذاری ستاد عالی مساجد کشور در تهران تشکیل و به یکی از مهمترین دغدغه های کانونهای فرهنگی هنری مساجد مبنی بر تمایز فعالیت آنها از فعالیت سایر سازمانها رسیدگی می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این گردهمایی با تبریک 18 اسفند بیست و پنجمین سالگرد تاسیس کانونهای فرهنگی هنری مساجد گفت: گردهمایی مشترک مدیران کانونهای فرهنگی هنری استانهای خراسان رضوی و کرمان به همین مناسبت در مشهد برگزار شده است.
سید سعید سرابی به فعالیت هزار و 753 کانون فرهنگی هنری مساجد در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: از این تعداد هزار و 24 کانون شهری و باقی آن روستایی هستند. از کانونهای شهری 23 کانون در مساجد دانشگاهها استقرار دارند.
وی افزود: به همت مشاور وزیر و رئیس ستاد عالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد فرهنگی و هنری کشور اساسنامه کانونها نیز به تصویب رسید و این گره چند ساله باز شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان نیز در این مراسم گفت: پیشینه تعاملات فرهنگی بین استانهای کرمان و خراسان رضوی بسیار طولانی است و تاکنون جلسات مشترک خوبی بین دو استان برگزار شده و شاهد تعاملات فرهنگی بین دو استان بوده ایم.
محمدرضا علیزاده افزود: هزار و 100 کانون فرهنگی و هنری امور مساجد در استان کرمان فعالیت دارند و برخلاف خراسان رضوی نسبت کانونهای روستایی به کانونهای شهری در کرمان بیشتر است.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.