ناصر حافظی مقدس روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فرونشست زمین، فروریزش یا پایین رفتن سطح زمین است که به‌ صورت تغییرات ارتفاعی عمودی سطح زمین قابل مشاهده می باشد و با جابجایی ‌های اندک افقی نیز همراه است.
وی اظهار کرد: فرو نشست زمین در دشت‌ ها اغلب ناشی از برداشت بیش از حد آب‌ های زیرزمینی است و سبب تغییرات ژئومورفولوژیکی دشت و بروز عملکردهای زیست محیطی می‌ گردد.
وی گفت: از نظر فرونشست زمین، دشت مشهد را می توان به سه بخش غرب، محدوده شهری و شرق تقسیم کرد که مطالعات رادار و ایستگاه های نقشه برداری نشان می دهد در بخش غرب دشت مشهد سطح زمین در حال فرونشست است.
حافظی مقدس افزود: فرونشست غرب دشت مشهد به دلیل برداشت بیش از حد آب زیرزمینی با نرخ حداکثر 18 سانتی متر در سال در حال رخ دادن است.
وی اظهار کرد: در محدوده شهری مشهد به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی در اثر پساب شهری، فرونشست رخ نداده ولی در شرق مشهد فرونشست با نرخ کمتر از هفت سانتی متر در سال آغاز شده است.
وی گفت: در صورت تکمیل شبکه فاضلاب شهری و کاهش سطح آب در شهر مشهد، تمام بخش های دشت مشهد دچار فرونشست زمین خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: هم اکنون بیشترین نشست زمین در منطقه 'توس' اتفاق افتاده که سبب تخریب چاه ها، شکستگی زمین و کاهش کیفیت آب زیرزمینی شده است.
وی اظهار کرد: ترک و شکستگی زمین، آسیب دیدگی زمین های کشاورزی، خسارت به سیستم های زیرساختی از قبیل دکل های انتقال برق و سیستم های انتقال نفت، گاز و آب، خسارت به سیستم های حمل و نقل، سیل خیز شدن منطقه، تخریب چاه های کشاورزی و کاهش کیفیت آب های زیرزمینی از تبعات فرونشست زمین است.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.