حمیدرضا پوریوسف روز سه شنبه در نشست ستاد مناسب سازی محیط برای معلولان در خراسان رضوی افزود: این ستاد امسال 16 نشست برگزار کرده که خروجی آن 35 مصوبه بود. تشکیل نشستها در ستادهای شهرستانی نیز 314 مصوبه داشته اما این مصوبه ها بخاطر پاره ای مشکلات محقق نشده اند.
وی این مشکلات را شامل 'فقدان حساسیت لازم در شهرستانها نسبت به مناسب سازی محیط برای معلولان، حضور نداشتن رئیس ستاد در نشستها، فقدان مطالبه گری توانایابان، مصوبه های نیازمند اعتبار، پیگیری نشدن مصوبه ها و رعایت نشدن قانون توسط برخی شهرداریها' برشمرد.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: ستاد استانی مناسب سازی محیط برای معلولان طی یک سال اخیر نحوه نظارت بر ارزیابی ساختمانهای عمومی و رعایت ضوابط مناسب سازی در مرحله صدور پروانه و پایان کار، مناسب سازی مبلمان شهری، مناسب سازی حمل و نقل عمومی، مناسب سازی ساختمانهای عمومی با اولویت مساجد و بانکها و نیز مناسب سازی در دستگاههای دولتی و غیردولتی را بررسی کرده است.
وی همچنین راه اندازی 'سامانه پیامکی معبر' ویژه مناسب سازی معابر، ورود جدی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی به بحث الزام مناسب سازی ساختمانهای عمومی، بررسی اشکالات سامانه حمل و نقل شهری طی نشست با شورای شهر مشهد و مناسب سازی آن برای توانجویان را از دیگر اقدامات ذکر و بیان کرد: انتظار می رود سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز مساعدت بیشتری نموده و زمینه را برای مناسب سازی ساختمانهای قدیمی و جدید نیز فراهم کند.
مدیرعامل انجمن حامیان شهر بدون مانع خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طبق بررسی این انجمن در بیشتر ساختمانهای عمومی و دولتی ضوابط مناسب سازی رعایت نمی شود.
حمید حسینی افزود: سال 1391 وضعیت مناسب سازی 100 ساختمان در مشهد و سال 1393 این موضع در 450 ساختمان عمومی واقع در مناطق 13 گانه این شهر ارزیابی قرار گرفت. بر این اساس 95 درصد مساجد، 82 درصد مدارس، 87 درصد از مراکز بهداشتی درمانی و 80 درصد مراکز آموزش عالی از ضوابط مناسب سازی برای توانجویان بی بهره بودند.
وی اداه داد: همچنین بیشتر بانکها، رمپ پارکینگها، پیاده روها، پلهای عابر پیاده، سرویسهای بهداشتی، عابربانکها، تلفنها و سامانه حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسهای بین شهری و مجتمعهای بین راهی در مشهد و جاده های منتهی به این شهر برای توانجویان مناسب سازی نشده اند.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: 50 درصد از ساخت و سازها برای دریافت پروانه پایان کار و نظارت به این سازمان ارجاع داده می شود اما خیلی از پروژه های عمرانی برای گرفتن پروانه پایان کار به نظام مهندسی ارسال نمی شود و سازمانهای دولتی نیز کمیته فنی خود را برای نظارت دارند و به سازمان نظام مهندسی مراجعه نمی کنند.
آناهیتا زنده دلان افزود: برخی ساختمانهای مسکونی بعد از گرفتن پروانه پایان کار تغییر کاربری می دهند و به ساختمانهای عمومی تبدیل می شود که نمی توان بر آنها نظارتی مبنی بر رعایت ضوابط مربوط به مناسب سازی برای توانجویان داشت.
وی ادامه داد: امسال سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و شهرداری مشهد تلاش کردند در صدور پروانه پایان کار ساخت و سازها رعایت ضوابط مناسب سازی برای توانجویان لحاظ شود و تقریبا رعایت ضوابط مناسب سازی برای صدور پروانه پایان کار ساختمانها الزامی شده است.
104 هزار و 242 معلول در خراسان رضوی زیرپوشش سازمان بهزیستی هستند. بیشترین این افراد معلولان جسمی حرکتی با 40 درصد تعداد کل هستند. معلولان ذهنی 29 درصد و معلولان شنوایی با 13 درصد رتبه های دوم و سوم را دارند. 18 درصد باقیمانده را معلولان نابینا، بیماران روانی مزمن، افراد دارای اختلالات صوتی و گفتاری تشکیل می دهند.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.