به گزارش ایرنا، عواطف توفانی نوجوانان و جوانان از یک سو و تنوع طلبی که مقتضای سن آنان است از سوی دیگر، آنها را به سوی ماجراجویی ها و سرگرمی های بی حد و حصر می برد که می تواند سرآغاز بسیاری از مشکلات برای خود و اطرافیانشان باشد.
کم نیست، حوادث دلخراشی که از حرکات نمایشی موتوربازها و خودروبازها در خیابان ها و معابر نشات گرفته و علاوه بر به خطر انداختن جان خود و دیگران باعث خسارت به اموال عمومی و تخریب منابع طبیعی نیز شده است.
اینها نمونه هایی از هیجانات و میل به خودنمایی بیش از حد برخی جوانان است که معلوم نیست با راه انداختن چند پیست می توان مانع از بروز حوادث، آلودگی ها و تخریب های مزبور شد.

*وجود 28 پیست موتورسواری و خودروسواری در خراسان رضوی
رئیس هیات موتورسواری و اتومبیل رانی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون در این استان 28 پیست موتورسواری و خودروسواری زیر نظر این هیات فعال است که نوجوانان و جوانان می توانند از آن برای نشاط و تخلیه هیجانات خود استفاده کنند.
رضا رمضانی افزود: این پیست ها روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته آماده پذیرش ورزشکاران می باشد.
وی با بیان اینکه فقط کسانی که عضو هیات موتورسواری و اتومبیل رانی خراسان رضوی هستند، می توانند از این پیست ها استفاده کنند اظهار کرد: یکهزار و 72 زن و مرد در سنین مختلف عضو این هیات و دارای بیمه ورزشی هستند.
وی گفت: محدودیت سنی برای عضویت در هیات موتورسواری و اتومبیل رانی وجود ندارد و این ورزش یکی از رشته هایی است که زنان و مردان می توانند با هم در آن شرکت کنند.

*حساب خودنماها از ورزشکاران جداست
رئیس هیات موتورسواری و اتومبیل رانی خراسان رضوی افزود: کسانی که با موتور یا خودرو خود اقدام به انجام حرکات نمایشی در خیابان ها و معابر می کنند، ورزشکار نیستند و فقط به دنبال خودنمایی هستند لذا حساب آنان از ورزشکاران جداست.
وی اظهار کرد: زمانی که محلی برای انجام حرکات نمایشی و تخلیه هیجانات جوانان در راندن خودرو و موتور وجود دارد، انجام حرکات نمایشی در معابر، ایجاد مزاحمت برای مردم، ایجاد آلودگی صوتی و زیست محیطی و تخریب اموال عمومی، کار عبث و غیرمعقول است.
وی گفت: جوانان علاقه مند به موتورسواری و خودروسواری می توانند با عضویت در هیات موتورسواری و اتومبیل رانی خراسان رضوی هم هیجانات خود را تخلیه کنند، هم با انجام یک ورزش در مسابقات شرکت کرده و در عرصه رقابت توانمندی های خود را به دیگران نشان دهند.

*رسانه ها باید فرهنگ سازی کنند
رمضانی افزود: این هیات در حد وسع خود برای معرفی پیست ها و امکانات فراهم شده در زمینه موتورسواری و خودرو سواری اقداماتی انجام داده و در عرصه فرهنگ سازی فعالیت داشته است.
وی اظهار کرد: به عنوان مثال در دهه فجر امسال نمایشگاهی از توانمندیها و دستاوردهای هیات موتورسواری و اتومبیل رانی خراسان رضوی در برج سلمان مشهد برگزار شد اما رسانه ها چندان از آن استقبال نکردند.
وی گفت: به نظر من رسانه ها در این زمینه کم کاری کرده و در باره پیست ها و عواقب ناشی از حرکات نمایشی موتور سوارها و خودرو سوارها در معابر عمومی، کمتر اطلاع رسانی داشته اند.
وی تاکید کرد: لازم است رسانه ها برای معرفی بیشتر پیست ها به مردم با این هیات همکاری بیشتر داشته باشند تا از مصدومیت و فوت افراد یا ایجاد مزاحمت برای مردم و تخریب محیط زیست جلوگیری گردد.

* لزوم حمایت شهرداری ها برای تجهیز پیست
رئیس هیات موتورسواری و اتومبیل رانی خراسان رضوی گفت: پیست های موجود در این استان در حد استانداردهای بومی منطقه است اما با استانداردهای جهانی فاصله دارد.
وی افزود: یکی از مواردی که می تواند حضور در پیست را برای نوجوانان و جوانان علاقه مند به موتورسواری یا خودرو سواری بیشتر کند، تجهیز پیست ها و ایجاد امکانات رفاهی بیشتر در آنها با حمایت شهرداری هاست.
وی اظهار کرد: هنگامی که موتورسوارها و خودروسوارها با انجام حرکات نمایشی در معابر موجب تخریب اموال عمومی یا آسیب رساندن به محیط زیست می شوند یا حوادثی را رقم می زنند، هزینه ها را برای مدیریت شهری افزایش می دهند.
رمضانی با بیان اینکه دولت بودجه لازم را برای تجهیز پیست های ورزشی ندارد، گفت: شهرداریها می توانند با مجهز کردن پیست ها و حمایت از این بخش، هم هزینه های شهری را کاهش دهند و هم به جذب بیشتر جوانان به این هیات کمک کنند.

*توقیف بیش از 61 هزار دستگاه موتورسیکلت در خراسان رضوی
رئیس پلیس راهور خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در سطح شهرها بیشتر شاهد حرکات نمایشی موتورسوارها مانند تک چرخ زدن، مارپیچ رفتن، پرصدا کردن اگزوز موتور هستیم که باعث به خطر افتادن جان موتورسوار و دیگران، تخریب اموال عمومی و ایجاد آلودگی صوتی و هوا می شود.
سرهنگ علیرضا حاجی زاده افزود: ماده 20 قانون اخذ جرایم با انجام حرکات نمایشی از سوی موتورسواران و خودرو سواران در سطح شهر و معابر بسیار سختگیرانه برخورد کرده است.
وی اظهار کرد: براساس قانون مزبور هرگونه حرکت نمایشی از سوی موتورسواران، نداشتن کلاه ایمنی، حرکت خلاف جهت، عبور از چراغ قرمز و عبور از خط ویژه، تخلف محسوب می شود و وسیله نقلیه فرد متخلف یک هفته توقیف می گردد و در صورت تکرار تخلف، توقیف وسیله نقلیه به یک ماه افزایش می یابد.
وی گفت: در اجرای طرحهای انضباط ترافیکی، براساس ماده 20 قانون اخذ جرایم، 61 هزار و 435 دستگاه موتورسیکلت در خراسان رضوی به دلیل انجام حرکات نمایشی در سطح شهر و تخلفات ذکر شده، توقیف و به توقفگاه انتقال یافته اند که 80 درصد آنها مربوط به مشهد است.

* کاهش موارد تخلف مربوط به حرکات نمایشی موتورسوارها و خودروسوارها
رئیس پلیس راهور خراسان رضوی افزود: از سال 1389 و اجرای ماده 20 قانون اخذ جرایم و برخورد سختگیرانه پلیس با حرکات نمایشی موتورسوارها و خودروسوارها در خیابان ها، بروز این گونه موارد کاهش محسوس داشته است.
وی اظهار کرد: در این ارتباط علاوه بر توقیف وسیله نقلیه فرد متخلف، وی به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی معرفی شده و علاوه بر جرایمی که در ماده 20 قانون اخذ جرایم در نظر گرفته شده، به دلیل به خطر انداختن جان خود و دیگران، از اختیارات مراجع قضایی نسبت به وی استفاده می شود.
وی گفت: برای فرهنگ سازی و کاهش این نوع حرکات نمایشی در سطح شهرها، پویشی با عنوان 'ایمن برانید' توسط معاونت پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی راه اندازی شده که اگر وسیله نقلیه با حرکات نمایشی ایجاد مزاحمت برای مردم کرد، شاکیان می توانند وارد اپلیکیشن مربوط به این پویش شوند و عکس و فیلم مربوط به متخلف را ارسال نمایند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

*تخریب منابع طبیعی توسط آفرودسواران / مشکل تازه
مشکل ناشی از حرکات موتوربازها و خودروبازها تا چندی قبل گریبانگیر خیابان ها و معابر شهرهای این استان بود اما امروز دایره این مشکل گسترده تر شده و به آفرودسواران در بیابان های اطراف شهر نیز سرایت کرده تا جایی که معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز در این زمینه هشدار داده است.
هفته گذشته با دستور قاضی محمد بخشی محبی، به منظور سازماندهی و مدیریت هدفمند حرکت موتورها و خودروها و جلوگیری از تخریب محیط زیست، کمیته حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست در برابر آفرودسواران تخریب گر تشکیل شد.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در این باره گفت: تخریب طبیعت از سوی تعدادی آفرودسوار متخلف در ماههای اخیر، نگرانی دادستانی را در پی داشته است و از این رو مکاتباتی با ادارات کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست صورت پذیرفته تا با شناسایی متخلفین مانع از این تخریب ها شوند.
محمد بخشی محبی افزود: هیات موتورسواری و اتومبیل رانی خراسان رضوی نیز اعلام کرده است با ایجاد کمیته حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست تحت حمایت دادستانی مشهد، آفرودسواران متخلف به دادسرا معرفی خواهند شد.
وی اظهار کرد: کمیته حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست باید در ایام خاص برای پاکسازی مناطق طبیعی، امداد و نجات و بردن آب و غذا برای حیوانات و پرندگان و هر آنچه مرتبط با طبیعت باشد، اقدام کند.
وی گفت: اعضای این کمیته دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم خواهند بود که دستورات قضایی را برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی به اجرا درمی آورند.
قاضی محبی افزود: استان خراسان رضوی اولین استان در ایجاد کمیته ای توسط موتورسواران و اتومبیل رانان برای صیانت از محیط زیست است که می تواند الگوی موفقی برای کشور باشد.
گزارشگر: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.