دبیر این جشنواره شامگاه شنبه در آیین آغاز این جشنواره در پردیس تئاتر مستقل مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: بخش اول این جشنواره با خوانش هشت اثر از استادان 'داوود کیانیان' و 'حمید قلعه ای' آغاز شد که این بخش با عنوان شنبه های خوانش تا 25 فروردین 1397، ساعت 18 هر شنبه در پردیس تئاتر مستقل مشهد ادامه خواهد یافت.
محمد برومند افزود: در این بخش، نمایشنامه های 'صدای من کجاست، کچل مچل، آخرین پر و شاهزاده ای که نمی خندید' از حمید قلعه ای و نمایشنامه های 'گنجشکک اشی مشی، زنده باد نمایش، سلام بر حسین(ع) و نقابدار' از داوود کیانیان خوانش می شود.
او افزود: در خوانش نمایش، هر نمایشنامه به صورت خوانشی و نه صحنه ای اجرا می شود و بازیگران، متن و گفت و گوهای نقش خود را با موسیقی و طراحی ساده لباس می خوانند که به اجرای رادیویی تئاتر شباهت زیادی دارد.
وی گفت: چون تولید تئاتر، هزینه دار و زمان بر است خوانش تئاتر در دنیا کاری مرسوم است که در آن اعضای گروه، متن را می خوانند و مخاطب آن را دیده و می شنود و در تخیل خود حرکات را می سازد و به این شکل بدون این که هزینه تولید یک نمایش پرداخت شود با چند جلسه تمرین، یک متن، خوانش شده و گویی تماشاگر یک تئاتر را دیده است.
او افزود: در جشنواره جیگی جیگی بخشی به عنوان مسابقه نمایشنامه نویسی وجود دارد که جایزه بخش کودک آن به نام استاد داوود کیانیان و جایزه بخش نوجوان آن به نام استاد حمید قلعه ای است و برگزارکنندگان جشنواره با این کار می خواهند این دو شخصیت هنری شهر مشهد را قبل از جشنواره به مردم معرفی کنند.
برومند گفت: در مرحله بعدی خود نمایش جیگی جیگی در سه نسخه توسط اینجانب، استاد قلعه ای و استاد کیانیان تولید می شود و در ایام عید نوروز اجرا می شود و در آن مردم با جیگی جیگی و شخصیت و آثارش اَشنا می شوند.
او افزود: طی این هشت هفته، هشت فیلم خارجی نیز که از کشورهای سوئیس، هند، آرژانتین، فرانسه، آلمان، هلند و بوسنی و هرزگوین تهیه شده و غالبا به صورت نمایش عروسکی بدون کلام هستند با ویدئوپروژکتور برای مردم پخش می شود.
نخستین جشنواره بین المللی هنرهای نمایشی جیگی جیگی دوم تا دهم اردیبهشت ماه 1397 به یاد هنرمند مردمی و کمتر شناخته شده مشهد ، معروف به جیگی جیگی و قدردانی از تمام هنرمندانی که به مردم شادی و نشاط می بخشند، برگزار می شود.
جیگی جیگی مطرب دوره گرد تنهای دهه های 30 و 40 در مشهد مقدس است که هر روز بعد از سلام دادن به امام رضا(ع) با تنبکی که در دست داشت برای مردم آواز می خواند.
معرفت رضوی جیگی جیگی تا بدان حد بود که در گذر از هر کوچه در محله نوغان و یا سایر مناطق آن دوران مشهد؛ که دسترسی و رویت گنبد و بارگاه عالم آل محمد (ع) به سادگی میسر بود بلافاصله تنبکش را به نشانه احترام و ادب و حسن معاشرت، بر پشت و یا زیر لباس مندرسش پنهان می کرد و با سلامی دوباره به آقا و پس از محو چشم انداز گنبد، شروع به آوازه خوانی و تنبک زنی می کرد.
زمانی که وی فوت می کند برخی از اهالی نوغان و تاجران با اقدامی خیرخواهانه در مقام دفن و کفن جیگی جیگی بر آمدند و دست بر قضا در همان روز نیز یکی از بزرگان و ثروتمندان مشهدی فوت کرده بود.
هنگامی این دو درگذشته را برای شستن به غسالخانه می برند بعد از غسل میت، جنازه مطرب را به قبرستان عمومی مشهد منتقل می کنند و جنازه آن مرد متمول برای دفن به صحن امام رضا(ع)؛ که قیمت قبر در آن بسیار گران نیز بوده و تامین آن از عهده هر کسی برنمی آمد؛ انتقال می یابد.
در صحن امام رضا(ع) وقتی فرزندان فرد ثروتمند کفن پدر را کنار می زنند تا برای آخرین بار با او وداع کنند در کمال بهت و حیرت با جنازه جیگی جیگی روبه رو شده و تا به خود بیایند متوجه می شوند که جنازه پدرشان در گورستان عمومی شهر دفن شده است.
سعی و تلاش آنان برای نبش قبر با حکم دو تن از آیات عظام و علمای معروف مشهد بی نتیجه می ماند و جیگی جیگی در پناه کرامت امام رئوف حضرت ثامن الحجج(ع) و به واسطه همان فرهنگ و معرفت رضوی اش تا ابد در صحن و سرای امام رضا(ع) می آرامد.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
1922/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.