حجت الاسلام علی مظفری روز یکشنبه در نشست خبری افزود: بطور متوسط ماهانه هزار و 300 پرونده در شعبه های دادگستری خراسان رضوی رسیدگی می شود. هم اینک نیز 170 هزار پرونده رسوبی در دستگاه قضای استان وجود دارد که افزون بر یک سال در رسیدگی توقف داشته اند.
وی در ادامه گسترش عدالت و عدالت گستری را از اهداف جمهوری اسلامی ذکر و بیان کرد: اجرای عدالت وظیفه تمام بدنه حاکمیت است. در خصوص عملکرد دستگاه قضایی فقط مقام معظم رهبری و خود دستگاه قضا می توانند اعمال نظر کند ولی اخیرا در مشهد در خصوص حکم قطع ید فردی که تمام مراحل قضایی را طی کرده این نمونه دیده شد.
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: سرقت قریب 200 راس گوسفند از 26 منزل مسکونی در استانهای سه گانه خراسان بی و دیگر موارد دزدی در پرونده این متهم وجود دارد ولی در برخی رسانه ها بیان شده بخاطر یک گوسفند قطع انگشت صورت گرفته، در حالی که اقدام این متهم غارتگری بوده است.
وی گفت: یکی از نمایندگان مجلس در این خصوص گفت بهتر بود دستگاه قضایی خراسان به جای این حکم از مجازات جایگزین استفاده می کرد. این در حالی است که 'مجازات جایگزین' برای حبس استفاده می شود و نه برای مجازات حد. جای تعجب است که نماینده مجلس به عنوان قانونگذار پیشنهاد می کند حد قانون الهی اجرا نشود ولی مجازات جایگزین اجرا شود که تاکنون در مجلس تصویب نشده است. حجت الاسلام مظفری افزود: سال 1357 در کل خراسان 430 نفر کارمند و 220 قاضی در دستگاه قضایی فعال بودند ولی هم اکنون فقط در خراسان رضوی 755 قاضی فعالیت دارند و تعداد کارمند شاغل دادگستری و دارای رابطه استخدامی 2 هزارو 332 نفر است.
وی ادامه داد: البته چارت اداری دستگاه قضایی در خراسان رضوی در سطح شعبه ها در حد 50 درصد کامل شده و هیچ شعبه ای از لحاظ نیروی انسانی کامل نیست. قضات و کارکنان 2 برابر شرح وظایف خود فعالیت می کنند ولی مبلغ اضافه ای به آنها داده نمی شود. در دستگاه قضا نتوانسته ایم عدالت لازم را نسبت به کارکنان اداری و قضایی اجرا کنیم .
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: همچنین دستگاه قضا یک قوه مستقل است ولی در تعیین بودجه هیچ اختیاراتی ندارد. در قانون برنامه ششم توسعه مقرر شده 2.9 درصد کل منابع درآمدی دولت به عنوان بودجه دستگاه قضا اختصاص یابد ولی این رقم در لایحه بودجه سال آتی به 2.2 درصد درآمد دولت کاهش یافته است.
وی افزود: این در حالی است که دستگاه قضا درآمدزاست و درآمد آن مستقیم به خزانه واریز می شود. در تمام ماموریتها با کمبود بودجه مواجهیم ولی بودجه مصوب نیز کاهش می یابد.
حجت الاسلام مظفری در ادامه همچنین گفت: دستگاه قضا هم اکنون از سوی کشورهای بیگانه به شدت مورد هجمه قرار گرفته و این بی مهریها نیز به دستگاه قضا از سوی دوستان وجود دارد. امیدواریم نمایندگان مجلس در صحن علنی هنگام بررسی لایحه بودجه مصوباتی را به شکلی بگذرانند که در تمام جهات بودجه، درآمد و هزینه با معیار عدالت گستری تصویب شود.
وی همچنین اظهار کرد: هیچ مقامی در نظام اسلامی از مقام قاضی بالاتر نیست. به حدی باید قاضی جایگاه داشته باشد که این موقعیت به راحتی خراب نشود و خوشبختانه تا کنون موردی از تخلف یک قاضی در خراسان رضوی نداشته ایم که بخواهد منتشر شود.
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در خصوص تخریب مسجد حوض معجردار در منطقه ثامن مشهد هم گفت: دادگاه حکم خروج این بنا را از ثبت آثار ملی صادر کرده ولی این به معنی تخریب و دادن حکم تخریب نبوده است.
خبرنگار: ندا جواهرفر ** انتشار: حسین کریم زاده
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.