ابوالفضل حسن آبادی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اسناد شامل پنج هزار ساعت مصاحبه، 38 هزار سند و 2 هزار و 500 قطعه عکس است که ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت امام رضا (ع) به این بارگاه قدسی اهدا کرده یا توسط این مرکز تهیه و خریداری شده است.
وی اظهار کرد: تاکنون 38 هزار سند در باره وقایع انقلاب اسلامی در خراسان رضوی در این مرکز گردآوری شده که از این تعداد 30 هزار سند مکتوب و هشت هزار سند دیجیتال است که به این تعداد می توان 200 دقیقه سند تصویری و 200 ساعت سند صوتی شامل سخنرانیها در جریان انقلاب اسلامی را اضافه کرد.
وی گفت: تاریخ اسناد انقلاب اسلامی از وقایع خرداد سال 1342 آغاز می شود و تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه دارد.
حسن آبادی افزود: این اسناد مبارزات مردم مشهد علیه رژیم ستمشاهی، جلسات هماهنگی راهپیمایی ها و سخنرانیها با حضور رهبران انقلاب در مشهد از جمله رهبر معظم انقلاب، مرحوم آیت الله واعظ طبسی و شهید هاشمی نژاد، درگیریهای مردم با عوامل رژیم پهلوی و مقاومت آنان تا پیروزی انقلاب را بازگو می کند.
وی اظهار کرد: تاریخ شفاهی انقلاب نیز در قالب پنج پروژه با موضوعات مختلف مرتبط با انقلاب اسلامی توسط این مرکز به صورت مصاحبه با افراد یا همکاری با نهادهایی که در جریان وقایع انقلاب اسلامی بوده اند، تهیه شده است.
وی گفت: قطعات عکس این مرکز نیز مربوط به دهه 40 تا پیروزی انقلاب اسلامی است که راهپیمایی ها، سخنرانی ها، آیین های مختلف و فعالیتهای انقلابی مردم و عناصر تاثیرگذار در انقلاب اسلامی را به نمایش می گذارد.
مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی دارای 13 میلیون برگ و بیش از 40 هزار قطعه عکس است.
همچنین این مرکز دارای حافظه تاریخی 500 ساله و بیشترین اسناد متعلق به دوره صفوی در جهان است.
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.