به گزارش ایرنا، حبیب ولید الموسوی روز پنجشنبه در هفتمین میز کشوری توسعه همکاری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در مشهد افزود: خدا را شاکر هستیم که بر داعش پیروز شدیم؛ داعش، خوارج امروز و سراسر گمراهی و تباهی بودند و ملت عراق به نیابت از کل جامعه بشری به جنگ با داعش رفت.
وی بیان کرد: داعش فقط دشمن عراق نیست بلکه دشمن کل مسلمانان و بشریت است، در مواجهه عراق با داعش؛ ایران بیش از همه کشورهای جهان، از عراق حمایت کرد و در شکست داعش عراق را یاری داد.
وی اظهار کرد: اگر فتوای مرجع عالیقدر شیعه، آیت الله سیستانی و حمایت های ایران نبود، تباهی داعش در عراق هرگز پایان نمی یافت.
معاون وزیر تجارت عراق گفت: هیات بلندمرتبه ای برای میز کشوری ایران و عراق به مشهد آمده که اختیارات و مسئولیت ها و صلاحیت های زیادی دارد. در این هیات مدیران دولتی و بخش خصوصی عراق در کنار هم قرار گرفته اند.
وی بیان کرد: وضعیت امنیتی عراق آن طور که رسانه ها می گویند، نیست، شرایط بسیار مطلوب است. یک سوم خاک عراق توسط داعش نابود شده و استان های انبار، موصل و صلاح الدین و بسیاری از شهرهای دیگر عراق نیازمند بازسازی و آبادانی هستند.
ولید الموسوی با بیان اینکه زمینه گفت و گو و اتخاذ تصمیمات زیادی بین ایران و عراق وجود دارد، افزود: مرز بین ایران و عراق بیش از یکهزار و 200 کیلومتر است و 2 ملت دارای ارتباطات اجتماعی، سلیقه های مشترک و تبادلات تجاری زیادی هستند.
وی اظهار کرد: قانون سرمایه گذاری شماره 13 عراق که مربوط به سال 2006 بود، اخیرا مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاح شده است، این قانون در خلیج فارس و منطقه خاورمیانه به عنوان برترین قانون سرمایه گذاری شناخته می شود.
وی بیان کرد: قوانین سرمایه گذاری در عراق بسیار آسان و همسو با تسهیل روند تجارت در این کشور است.
معاون وزیر تجارت عراق گفت: عراق به لحاظ برخورداری از امکانات مادی بسیار ثروتمند است، این کشور سومین ذخایر نفتی دنیا و معادن فسفات و گوگرد زیادی در اختیار دارد، 2 رود دجله و فرات منابع بسیار خوبی برای توسعه بخش کشاورزی عراق است و از این حیث عراق را به عنوان سرزمین سرسبز می شناسند.
ولید الموسوی اظهار کرد: نخستین نمایندگی های تجاری در منطقه خاورمیانه مربوط به استان بصره عراق بود، مرزهای ما کاملا شناخته شده است و به دلیل وجود عتبات عالیات، کشور عراق دارای ظرفیت های بی شمار در بخش گردشگری مذهبی است.
وی میزان تبادلات تجاری بین ایران و عراق را سالانه 6 میلیارد دلار ذکر و بیان کرد: سه سال است که ارزش تبادلات تجاری بین دو کشور هیچ تغییری نکرده است و عراق تلاش می کند ایران را شریک اقتصادی خود در منطقه قرار دهد.
معاون وزیر تجارت عراق، ایران را کشوری پیشرفته در بسیاری از بخشهای صنعتی و علمی دانست و گفت: عراق تجربه حضور صاحبان صنایع ایران بویژه صنایع غذایی را دارد به طوری که یکی از برندهای شناخته شده ایرانی در زمینه صنایع غذایی در کربلا فعالیت دارد.
ولید الموسوی با بیان اینکه چهار مساله در توسعه روابط تجاری ایران و عراق باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: سرمایه گذاری و انجام پروژه های مشترک بویژه در بخش خدمات فنی و مهندسی، ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی مشترک، سهولت انتقال اموال و کالاهای تجار و سرمایه گذاران دو کشور، فعال سازی اتاق های مشترک بازرگانی بین دو کشور باید در اولویت گفت وگوهای فعالان اقتصادی ایران و عراق باشد.
وی اضافه کرد: مشکل پرداخت های بانکی به صادرکنندگان ایرانی در عراق برطرف شده است، زیرا قراردادهایی با طرف ایرانی منعقد شده و از طریق آن می توانند حواله های خود را از ترکیه و دوبی در امارات متحده عربی دریافت کنند.
وی گفت: امروز هیات اقتصادی و تجاری عراق در این نشست آمادگی دارد، تفاهم نامه هایی با خراسان رضوی در خصوص تامین مصالح ساختمانی و مواد غذایی امضا کند و پرداخت های مالی خود را در ازای دریافت خدمات و کالا از ایران، به صورت مستقیم، یا از طریق نمایندگی یا به شرط فروش انجام دهد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در این نشست گفت: پس از بیرون کردن داعش و فتوای آیت الله سیستانی، شرایط مطلوبی برای سرمایه گذاری در عراق به وجود آمده و فرصت های زیادی برای تجار و سرمایه گذاران ایرانی در زمینه ساخت و ساز یا صنایع مختلف ایجاد شده است.
حسن فاضل الهمدانی افزود: از شرکت ها و سرمایه گذاران ایرانی درخواست می شود با تمام توان خود برای بازسازی عراق وارد عمل شوند و ملت عراق را در این زمینه یاری دهند.
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7489/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.