به گزارش ایرنا حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای، پنجشنبه در سی و چهارمین نشست میان دوره ای اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاهای کشور، دفتر تحکیم وحدت در مشهد افزود: صدور دستور ریاست قوه قضائیه برای معرفی قضات خاطی نیز بر همین مبنا ست و بر این اساس اگر دادگاهها علنی شود مردم نظاره گر دادگاه همه، از جمله قاضی، وکیل و وزیر خواهند بود.
وی گفت: امروز قوه قضائیه در تراز نظام جمهوری اسلامی نیست و این به کمبودها و اقدامات درون و بیرون این دستگاه مربوط می شود. اگر تلاش بیشتری می کردیم امروز در وضعیت بهتری بودیم.
سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: بدون تردید یکی از عوامل نارضایی های دیماه در کشور، مسائل اقتصادی است البته مسائل دیگری نیز در آن دخیل بود که هر یک وزن خود را داشت اما مساله شرکتهای تعاونی اعتباری قطعا یکی از عوامل اصلی این نارضایی ها بود.
معاون اول قوه قضائیه افزود: از چند سال قبل این قوه در خصوص این موسسات به وزارت تعاون وقت تذکر و هشدار داده و البته به مردم نیز هشدارهای لازم را برای این گونه فعالیتهای اقتصادی داده بود.
وی افزود: شرکتهای تعاونی حق گرفتن سپرده از غیر اعضای خود را ندارند که متاسفانه اینگونه عمل نمی شد، در مجموع هم اکنون با کلیه اقدامات صورت گرفته و شرایط پیش آمده، مطلقا مجوز جدیدی برای تاسیس این نوع موسسات صادر نمی شود.
محسنی اژه ای ادامه داد: اگر هم قرار است مجوزی صادر شود باید بر اساس ضوابط دیگری انجام شود و دستگاههای مجوز دهنده و نظارتی باید مسئولیت کامل این مجوزها را بر عهده بگیرند.

* سپرده گذاران در موسسات مالی ورشکسته هم متخلفند
محسنی اژه ای به پرداخت موردی سودهای 60 تا 70 درصدی در برخی از این موسسات متخلف اشاره کرد و گفت: مردمی که پول گذاشته اند و بیش از حد متعارف قانون بانکی و بازار سود گرفته اند به نظر من متخلف هستند چرا که این سود حاصل فعالیت سالم اقتصادی نیست.
وی با اشاره به لزوم مقابله با بسترهای فساد در جامعه گفت: صرف مجازات سنگین از وقوع جرم جلوگیری نمی کند بلکه باید زمینه های فساد برطرف شود اما قوه قضائیه تنها می تواند این زمینه ها را نشان دهد و سایر بخشها در رفع این زمینه ها باید همکاری و اقدام کنند.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: یکی از مشکلات قوه قضائیه رسیدگی به اموال و دارایی های افرادی است که به نوعی در دادگاه محکوم می شوند و یا در جریان دادرسی قرار دارند. این قوه با مجموعه های اقتصادی این افراد چگونه باید برخورد کند؟
وی با اشاره به مجموعه های اقتصادی 'امیرمنصور آریا' گفت: نحوه مدیریت و اداره اموال این فرد و افراد نظیر وی چگونه باید باشد؟ این قوه چگونه می تواند این مجموعه ها را اداره کند، آیا اصولا می تواند این مسئولیت های تخصصی را به عهده بگیرد؟
محسنی اژه ای، مساله کارشناسی در دعاوی را از دیگر مشکلات دستگاه قضایی خواند و بیان کرد: مردم فکر می کنند دادگستری کارشناسی انجام می دهد در حالی که باید کارشناسان در این خصوص اقدام کنند و این مساله هزینه ای را برای طرفین دعاوی به وجود می آورد و عدم پرداخت هزینه کارشناسی ها نیز مشکل آفرین است و باعث بدبینی به قوه قضائیه شده، در حالی که اصولا این کارشناسی ها توسط خانواده دادگستری صورت نمی گیرد.

* بی انصافی از مسائل امروز جامعه است
وی یکی از مسائل مهم روز را عدم رعایت انصاف در زبان، نوشته و عمل افراد دانست و گفت: حب نفس معمولا افراد را از پرداختن به عیوب خود، خانواده و جناح سیاسی خود باز می دارد و اگر عیبی را نیز ببینند نه تنها بیان نمی کنند بلکه آن را کتمان می کنند و از سویی معایب طرف مقابل را نه فقط بیان می کنند بلکه آن را بارها انتشار هم می دهند و این رفتار بی انصافی است.
محسنی اژه ای یکی از مصادیق بی انصافی های امروز را انتشار مطالب ناصحیح در فضای مجازی عنوان کرد و افزود: نوعی انصاف و عدالت مربوط به قاضی محکمه است اما در طول روز هر یک از ما در فضای مجازی مطالب زیادی را بدون تحقیق درباره درستی آن برای گروههای مختلف ارسال و یا توئیت می کنیم.
این نشست که با حضور 250 نفر از دانشجویان عضو اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاههای کشور، از دیروز در محل اردوی دانشجویان در اردوگاه شهید کاوه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در منطقه ییلاقی وکیل آباد مشهد آغاز شده، تا روز شنبه آینده ادامه دارد.
خبرنگار: ناصراسدزاده هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
5132/3221
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.