سعیدرضا خجسته پور شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دشت نیشابور را دچار افت سالیانه سطح آبهای زیرزمینی اعلام و بیان کرد: میانگین بارش در این شهرستان 220 میلیمتر در سالهای نرمال است اما سال آبی گذشته(مهر 95 تا مهر 96) فقط 9 میلیمتر بارندگی در نیشابور ثبت شد. این کاهش نزولات جوی ظرف 70 سال اخیر بی سابقه بوده است.
وی وسعت دشت نیشابور را هفت هزار و 330 کیلومتر با 20 رودخانه دایمی و100 مسیل فصلی به عنوان منابع تغذیه سفره آب زیرزمینی این شهرستان ذکر و بیان کرد: مساحت آبخوان زیرزمینی دشت نیشابور 2 هزار و 560 کیلومترمربع و آورده آب رودخانه ها به آن 230 میلیون مترمکعب است.
مدیر امور منابع آب نیشابور افزود: بخاطر رانش زمین در برخی مناطق دشت نیشابور و ایجاد ترکهایی به طول 30 کیلومتر، آبخوان زیرزمینی این دشت دچار شکستگی شده و توان ذخیره آب در آن کاهش یافته است.
وی ادامه داد: تنها راه مطرح مدیریت این وضعیت کاهش برداشت از مخازن آب زیرزمینی تا شعاع 10 کیلومتری محل شکست زمین است. حتی اگر در سالهای آینده نیز از وضعیت خشکسالی خارج شویم به دلیل نابودی مخزن آب امکان ذخیره آب زیرزمینی فراهم نخواهد شد.
هزار و 793 حلقه چاه مجاز پروانه دار، هزار و 63 حلقه چاه غیرمجاز، هزار و 61 دهانه چشمه و703 رشته قنات در شهرستان نیشابور وجود دارد.

* مشکل آب دشت نیشابور دستوری حل نمی شود
عضو هیات مدیره نظام صنفی چاههای کارفرمایی عمیق شهرستانهای نیشابور و فیروزه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل آب دشت نیشابور از بالا به صورت دستوری و با نسخه پیچی مقامات از مرکز قابل حل نیست.
بهمن ملک زاده افزود: باید مباحث مربوط به آب بطور کامل شفاف سازی شود و هیچ منبع جدیدی به مصارف صنعت و شرب اختصاص نیابد و در صورت نیاز ضروری آب از بخش کشاورزی خریداری شود.
وی گفت: امیدواریم مسئولان کشوری اختیارات مسئولان شهرستان را ارتقاء دهند تا بتوان ظرف 20 روز با تغذیه مجدد از چاهها تولیدات کشاورزی امسال را حفظ نمود.
بر اساس اعلام وزارت نیرو وضعیت منابع آب زیرزمینی 80 درصد از مجموع 609 دشت ایران بحرانی است. بهره برداری غیرمجاز از منابع آبهای زیرزمینی، کشت نامناسب با وضعیت اقلیمی هر منطقه و تغییرات اقلیمی مهمترین عوامل بحرانی شدن وضعیت بقای دشتها در ایران اعلام شده است.
هم اینک افزون بر 80 درصد آب تجدیدپذیر دشت نیشابور مصرف می شود. این دشت از سال 1367 به عنوان دشت ممنوعه توسعه چاههای آب اعلام شده است. با کاهش سطح اشباع و افت سطح آب چاههای دشت نیشابور سالیانه 100 حلقه چاه پروانه کف شکنی و جا به جایی دریافت می کنند. مهمترین منابع تامین آب نیشابور سد بار با ذخیره مخزن 23 میلیون مترمکعب و توان تنظیمی 12 میلیون مترمکعب، بند فاروب رومان با ظرفیت هفت میلیون مترمکعب و چند بند کوچک تغذیه ای مانند بند درود و بند آب کوزه بار هستند.
نیشابور دومین شهر پرجمعیت استان خراسان رضوی پس از مشهد است. مرکز این شهرستان 450 هزار نفری در فاصله 127 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد. نیشابور مرکب از چهار بخش مرکزی، زبرخان، سرولایت و میان جلگه 431 روستا دارد. 163 هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.
76 نوع از 83 نوع محصولات کشاورزی تولیدی استان خراسان رضوی در نیشابور کشت ‌می ‌شود. 91 هزار و 508 هکتار زمین در نیشابور زیر کشت محصولات کشاورزی است. بخش کشاورزی نیشابور در تولید محصولاتی همچون گندم، جو، پنبه، خیار، سیر، بادمجان، کدو، سبزیجات، سیب، گلابی و گیلاس رتبه های نخست تا سوم را در خراسان رضوی دارد.
خبرنگار: سعید صفارائی **انتشار: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.