احمد صادقی گلمکانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان جذب سرمایه خارجی قابل مقایسه با سالهای گذشته نیست زیرا پیش از این تنها یک مورد فعالیت سرمایه گذار گرجستانی در منطقه سرخس انجام شده بود.
وی ادامه داد: هفت سرمایه گذار خارجی که از ابتدای امسال تاکنون در منطقه ویژه اقتصادی سرخس سرمایه گذاری کردند از کشورهای افغانستان، پاکستان، روسیه و ترکیه هستند. زمینه سرمایه گذاری آنها راه اندازی واحدهای بسته بندی مواد غذایی، خشکبار و صنایع مینی پالایشگاهی است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس همچنین میزان سرمایه گذاری آستان قدس رضوی را در این منطقه سه هزار و 200 میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: 24 واحد تولیدی در زمینه صنایع مختلف، مینی پالایشگاه، نیروگاه برق، گمرک و بسیار از زیرساختهای دیگر برای تولید در این منطقه فراهم شده است.
وی گفت: هم اینک 50 کیلومتر خطوط ریلی عریض و نرمال در منطقه ویژه اقتصادی سرخس وجود دارد که از بخشهای مهم حمل و نقل در این منطقه به شمار می رود. دهه فجر امسال نیز امکانات جدید تخلیه و بارگیری قطارهای باری که از نیازهای اصلی منطقه ویژه اقتصادی سرخس بود به بهره برداری می رسد.
منطقه ویژه اقتصادی سرخس که به دلیل موقعیت جغرافیایی و راهبردی خود در کانون کشورهای عضو سازمان همکاریهای اکو قرار دارد، به عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و کشورهای افغانستان و پاکستان شناخته می شود.
فعالیت این منطقه ویژه اقتصادی همزمان با افتتاح راه آهن مشهد - سرخس - تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از 100 کشور جهان سال 1375 آغاز شد. این منطقه در 150 کیلومتری شرق مشهد و 15 کیلومتری شهر سرخس، از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.