اصغر کوهسرخی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم تربت حیدریه در یک منطقه زلزله خیر واقع شده و مقاوم سازی ساختمان ها و اماکن مسکونی تنها راه پیشگیری از خسارت زلزله است.
وی گفت: یکی از مشکلات اساسی مسکن های روستایی کشور، مقاوم نبودن آن ها در برابر مخاطرات و سوانح طبیعی از جمله زلزله، سیل، رانش زمین و موارد مشابه و نیز استفاده از مصالح فاقد استاندارد و کم دوام و به ویژه فقدان رعایت ضوابط فنی در ساخت و ساز مسکن است.
کوهسرخی افزود: از این روی با هدف مقاوم سازی و نوسازی، پیشگیری از تخریب مسکن روستایی، ترویج فرهنگ مقاوم سازی، بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی، ارتقای سطح ایمنی، بهداشتی و رفاه و آسایش روستاییان در برابر حوادث طبیعی، طرح جامع نوسازی مسکن روستایی از سال 74 توسط بنیاد مسکن شروع که همچنان ادامه دارد.
وی اظهار کرد: مقاوم سازی مسکن روستایی پس از وقوع زلزله بم در سال 82، شتاب بیشتری یافت و در برنامه چهارم توسعه مقاوم سازی سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی در دستور کار قرار گرفت.
کوهسرخی گفت: در همین راستا پرداخت تسهیلات مسکن روستایی تربت حیدریه رشد 2 برابری یافت بطوری که برغم سهمیه نخستین در نظر گرفته شده که 195 فقره بود، اما در عمل و با همکاری بانک ها تاکنون 495 فقره و به مبلغ 86 میلیارد و 160 میلیون ریال محقق شد که شامل 400 فقره تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، 55 فقره تسهیلات بازسازی و 40 فقره تسهیلات تعمیری و تکمیلی است.
وی مبلغ تسهلات پرداختی بابت نوسازی و بازسازی مسکن روستایی در سال جاری را، 180میلیارد و 200 میلیون ریال با کارمزد 5 درصد و دوران بازپرداخت را، 15 ساله عنوان کرد.
کوهسرخی عملکرد بانک های عامل تجارت، صادرات، رفاه و مسکن را در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی مثبت ارزیابی کرد، اما در عین حال گفت: بانک ملی در خصوص ضمانت تسهیلات و بانک ملت بابت گرفتن مبلغی تحت عنوان بیمه حوادث از متقاضیان، سختگیرانه عمل می کنند.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم **انتشار: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.