علیرضا رشیدیان شامگاه یکشنبه در مراسم رونمایی از طرح جامع مشهد افزود: این طرح مدتها بلاتکلیف مانده بود. با پیگیریهای انجام شده سال 1393 مصوب و مرداد پارسال از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ شد.
وی ادامه داد: ظرفیتهای معماری و شهرسازی خوبی در خراسان رضوی و مشهد نظیر 40 هزار مهندس در حوزه ساخت و ساز و شرکتهای پیمانکار وجود دارند که در صورت وجود نواقصی در طرح می توانند در رفع این نواقص کمک کنند و شورای عالی معماری و شهرسازی نیز پذیرفته چنانچه اشکالات و اصلاحات منطقی باشد همکاری لازم را داشته باشد.
استاندار خراسان رضوی گفت: دستگاههای دولتی همکاری لازم را با مسئولان شهری برای اداره بهتر شهر خواهند داشت و هرچقدر همکاری بیشتر باشد نتایج برای کلانشهر مذهبی مشهد بهتر خواهد بود. رونمایی از طرح جامع به عنوان حق عمومی مردم انجام شد و باید به نقطه ای برسیم که هیچ شهری در کشور حاشیه نشین نداشته باشد و شهرها متناسب با شان ایران اسلامی باشند.
وی افزود: مشهد ویترین توانمندیهای نظام جمهوری اسلامی است. تمام شهروندان این کلانشهر شهروندان درجه یک هستند و چیزی به عنوان شهروند درجه 2 معنا ندارد.

* ابلاغ طرح جامع گام نخست توانمدسازی مردم حاشیه شهر
شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: ابلاغ طرح جامع گام انخست در جهت توانمدسازی مردم حاشیه شهر است. طرح جامع مشهد حدود 2 سال است که تصویب شده ولی شهردار وقت این طرح را ابلاغ نکرده بود. در دوره جدید مدیریت شهری این طرح با بازنگری کوتاه مدت آماده ابلاغ شد.
قاسم تقی زاده خامسی طرح جامع را دارای فرصتها و تهدیداتی توصیف و بیان کرد: قانونمداری از مزایای ابلاغ این طرح است و با ابلاغ آن دیگر به حاشیه شهر، حاشیه شهر نمی گوییم و یک میلیون و 200 نفر ساکن این مناطق در متن شهر و مشهدی هستند.
وی افزود: طرح جامع دارای 2 تهدید عمده است. اختلاف در مرز شهر در برخی نقاط که البته وزارت کشور این موضوع را قبول کرده و دیگری گسترش حریم شهر مشهد تا شهر گلبهار است که حفاظت بر این حریم کار مشکلی است. البته حضور استاندار خراسان رضوی در ادامه این راه و حل مشکلات طرح تفصیلی و جامع مفید خواهد بود.

* خسارات جبران ناپذیر از سوی برخی مجریان قانون
معاون هماهمگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: در بسیاری از مواقع شاهد اقدامات غیرقانونی از ناحیه کسانی بوده ایم که باید مجری قانون بوده و از تخلفات دیگران جلوگیری می کردند اما خسارات زیادی از جهت عملکردی به شهر مشهد وارد ساختند.
محمد مقدوری افزود: نیازمند شهر سالم هستیم. شهری که در آن قانون رعایت می شود و عدالت و اخلاق در آن حاکم است. با رونمایی طرح جامع شهردار و شورای پنجم حمایت از قانون را اعلام کردند و با حمایت مسئولان دولتی و جلب اعتماد مردم می توان نتایج مطلوبتری کسب کرد.
وی ادامه داد: قرارداد طرح جامع سال 1383 بسته شد و سال 1393 در ابتدای دولت طرح و پس از 10 سال از بلاتکلیفی این طرح با تقاضا از شورای عالی معماری و شهرسازی به شهرداری مشهد ابلاغ شد. نواقص آن نیز از طریق طرحهای تفصیلی رفع خواهد شد.
رئیس کمیسیون عمران و طرح ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: عمده قوانین و مقررات و شاکله اصلی شهرسازی کشور مربوط به دهه ٥٠ است.
محمدهادی مهدی نیا افزود: یکی از چالشهای حوزه شهرسازی مربوط به ساختارهای غیرمنعطف در حوزه برنامه ریزی شهری است. برای تحقق طرح جامع شهری نیازمند همکاری همه دستگاههای دخیل در حوزه شهرسازی هستیم.
نخسین طرح جامع مشهد 'طرح خازنی' نام داشت که مصوب سال 1350 بود. دومین طرح جامع مشهد 'طرح مهرآزان' نام داشت که سال 1372 مصوب شد. این طرح با توجه به عدم انطباق با روند توسعه شهری و همچنین پیش بینی نادرست جمعیتی نتوانست به عنوان ابزاری کارآمد در کنار تصمیم‌ گیریهای مدیریت شهری قرار گیرد.
طرح جامع سوم مشهد نیز سال 1395 تصویب شد. جمعیت مشهد در طرح جامع سوم برای سال 1405 تعداد 3 میلیون و 856 هزار نفر در مساحت 30 هزار و 542 هکتار دیده شده است. در این طرح برآورد جمعیت زائر در افق طرح در سال 1405 به 26 میلیون نفر و با میانگین زمان حضور پنج روز خواهد رسید.
خبرنگار: ندا جواهرفر ** انتشار: حسین کریم زاده
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.