سفیر الجزایر در ایران در این مراسم گفت: مشهد بخاطر تاریخ ریشه دار و نیز امروز درخشان خود امسال به عنوان پیاتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد که به منزله تلاش ایران در زمینه توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی است.
عبدالمنعم احریز افزود: رویداد مشهد 2017 فرصتی برای همه کشورهای اسلامی است تا زیباترین نمود فرهنگ اسلامی را به تصویر کشند. تصویری مغایر با تصاویر مغرضانه ای که تروریسم از اسلام جلوه می دهد. هم اکنون کشورهای اسلامی در معرض چالشهای جدی از سوی بیگانگان قرار دارند که زمینه ساز تفرقه بین مسلمانان است.
وی اظهار امیدواری کرد این گردهمایی عاملی برای وحدت کشورهای اسلامی، زمینه گسترش همکاری بین آنها و پیشگیری از رسوخ فتنه در اسلام باشد.
سفیر الجزایر ادامه داد: ارتباطات فرهنگی بین کشورهای ایران و الجزایر از پیشرفت خوبی برخوردار است و در جریان هفته فرهنگی الجزایر سرودهای اسلامی اجرا و سه فیلم الجزایری نیز اکران خواهد شد.
وی گفت: تاریخ الجزایر نیز در قالب تابلوهایی به نمایش گذاشته شده است. تقارن هفته فرهنگی الجزایر با هفته وحدت اسلامی ظرفیت ارزنده ای است که باید از آن برای تحکیم روابط بین مسلمانان استفاده کرد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن هفته وحدت گفت: برنامه های فرهنگی در تعمیق روابط کشورها نقش مهمی ایفا می کند.
محمد کریمی اورعی افزود: با توجه به شرایط ویژه جهان اسلام و تلاش استکبار برای ایجاد تفرقه در بین مسلمانان باید با نشان دادن چهره واقعی اسلام در دنیا وحدت بین جوامع اسلامی را تقویت کرد.
وی اد امه داد: ایران و الجزایر دارای اشتراکات فرهنگی زیادی هستند و هر دو کشور در جبهه حق شهدای زیادی تقدیم کرده اند.
مدیرکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این مراسم گفت: برگزاری هفته فرهنگی الجزایر در مشهد فرصت مناسبی برای تقویت و گسترش مناسبات فرهنگی ایران و الجزایر است.
محمدعلی کیانی افزود: دو کشور دارای پیشینه تاریخ و تمدن غنی هستند و همواره روابط گسترده ای بین آنها برقرار بوده است. در بسیاری از مسائل بین المللی و منطقه ای اشتراکات زیادی دارند و ارتباطات فرهنگی ایران و الجزایر پیوسته رو به جلو است. رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز اهمیت زیادی برای گسترش روابط فرهنگی با الجزایر قائل است.
وی اد امه داد: به دنبال ایجاد بسترهای مناسب برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران در بیرون از مرزها و گسترش روابط هستیم.
همچنین در این مراسم لوح یادمان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به سفیر الجزایر اعطا و فیلم سینمایی 'نبرد الجزایر' اکران شد.
نشست تخصصی 'همدلی و همزبانی' یادمان مرحوم 'خدایی شریف زاده ' استاد دانشگاه ملی تاجیکستان از دیگر برنامه های جانبی امشب نمایشگاه ناشران جهان اسلام بود.
نوزدهمین نمایشگاه ناشران جهان اسلام و هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس از 9 تا 15 آذر ماه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد ادامه دارد.
خبرنگار: ندا جواهرفر ** انتشار: حسین کریم زاده
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.