مجتبی مزروعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به گزارش هواشناسی مبنی بر ورود یک جبهه هوای سرد به کشور و افت شدید دما از جمعه؛ و بنا به گزارش اداره کل هواشناسی در خصوص افت درجه حرارت در استان به پنج تا 10 درجه زیر صفر، امکان وارد آمدن خسارت به محصولات کشاورزی، دام و طیور و آبزیان دور از انتظار نخواهد بود.
وی بیان کرد: تولید کنندگان و کشاورزان تدابیر لازم برای پیشگیری از سرمازدگی را داشته باشند و محصولاتی مانند سیب زمینی و چغندر قند باقی مانده را زودتر برداشت کرده و محصولات برداشت شده را نیز از معرض سرما به دور نگه دارند.
وی تاکید کرد: مالکان گلخانه ها و واحدهای دام و طیور برای تامین سوخت مورد نیاز و کنترل درجه حرارت واحدهای خود قطعا اقدام نمایند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: واحدهای پرورش آبزیان نیز تدابیر لازم را انجام دهند که جریان آب در استخرها و منابع آبی پرورش تداوم داشته باشد تا موجب جلوگیری از یخ زدگی شود.
مزروعی با بیان اینکه دام هایی که برای چرا برده می شود به هیچ وجه در فضای باز نمانند و نسبت به انتقال آنها به مراکز نگهداری اقدام شود و باغداران نیز اگر آب کافی در دسترس دارند نسبت به آبیاری باغهای خود اقدام کنند تا با سرمازدگی در این بخش مواجه نشویم.
وی تصریح کرد: در موج سرمای پیش رو با توجه به عدم بارندگی مناسب و خشکی زمین، بروز خسارت قطعی است بنا براین انجام اقدامات کنترلی و کسب آمادگی در این زمینه ضروری است.
یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی است که از این سطح سالانه 7،11 درصد تولیدات این بخش کشور برداشت می شود و خراسان رضوی از این نظر دارای رتبه سوم در کشور است.
به طور میانگین سالانه بیش از هشت میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان تولید می شود.
خراسان رضوی همچنین 14،6میلیون واحد دامی دارد و در مجموع 25 درصد اشتغال این استان متعلق به بخش کشاورزی است.
خبرنگار:آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7496/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.